jaka54 skrev:
Hej!
Jag tror inte att du kommer att hitta någon bil för 10000-15000kr hos en "bilhandlare"! och om du hittar en (bil) så kommer den att ha en mängd fel! Inte fel som gör den farlig eller obesiktbar utan andra fel.
Låt mig ta ett exempel!
Brorsan köpte för ett antal år sedan en vit Audi 100 Avant turbo -91:a av en handlare i Uppsala.Han hade sett bilen på blocket och den så mycket fin ut. Jag var med och kollade på bilen (Har själv en Audi 100 Avant 2,0E .89:a som jag haft sedan 1993) och bilen både gick bra och såg bra ut. Det fanns ingen rost alls (karossen omlackerad) och allt väsentligt fungerade (Turbon bytt nyligen och motorn chippad 225hk) , men det fanns en del tveksamheter.
Säljaren sa t.ex att ventilationsfläkten och AC:n inte fungerade och att ena sidorutan fram (elmanövrerad) inte fungerade. Det lät som bagteller tyckte vi, så brorsan slog till och betalade 14000kr.
Snart är liksom eran kärra även Audi turbon skattefriad och besiktning endats varannat år (2019 respt. 2021)
om jag förstår detta dokument rätt så behövs inte lägre någon verksam katalysator om bilen är från 1992 eller äldre
https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/ … 017_54.pdf sidan 104 (pdf-sida 108)
Renault går sönder ibland men går oftast att laga