torsen skrev:
Lite sent, men ändå..........
Jag har en, som mina vänner/experter säger, olämplig vana att jag vid byte motorolja och filter låter motorn gå medans olja rinner ut ur tråget.
Stänger av motorn när varningslampan för lågt oljetryck tänds.
Demonterar därefter oljefiltret som nu är i det närmaste tomt på olja.
Förfaringssättet blev jag rekommenderad i början på 70-talet då jag körde Citroen GS (5 st inkl 2 GSA).
Orsaken är att det oljefiltret är placerat ovanpå motorblocket/vevhuset, en 4-cyl boxer för den som inte vet.
Motorn är luftkyld med värmekamrarna omslutande cylindrarna.
Om olja spills vid filterdemontering så söker den sig enligt lagen om alltings dj#¤%&lighet ner till cylindrarna.
Vad som då inträffar behöver man inte gissa sig till = oljan förgasas och sprids i kupén.
Därför denna procedur, som jag sedan dess tillämpat på alla bilar - oavsett var filtret är placerat.
Har nog hänt att någon motor fått gå "lite onödigt länge" innan den stängdes av.
Men ingen motor har tagit skada.
För många många år sedan gjorde Teknikens Värld ett "test" med, om jag minns rätt, två identiska FIAT.
Testet gick ut på att få reda på långt/länge man kunde köra utan olja i motorn tills de skar.
Tror att det var väldigt många mil de kom.
Har för mig att den ena motorn hade preparerats med någon form av "patenttillsats" innan testet.
För att se om tillsatsen hade någon inverkan.
Vad jag vill få fram är att jag tror att din motor inte tagit skada om du stängde av då varningslampan tändes.
Att du eller någon "tekniker" "tycker" att motorn slamrar kan vara en psykiskt betingat hörfel med anledning av att ni "vet" att oljan tagit slut.
Så - kör vidare. Men kolla akustiskt med stetoskop(eller hammare mot örat) efter ett tag.
Turbon kan ha tagit skada av smörjmedelsbrist, eftersom oljan inte bara smörjer utan även kyler.
Mitt förslag, som jag själv skulle tillämpat i ditt ställe.
Lycka till.