caromania skrev:
Och dessutom, Muttley skrev något förbannat självklart men tillika klokt i (om det var) miljöbilstråden, nämligen att all bensin och all olja som kom till Sverige importeras hit. (Som svar på att vi skulle behöva importera el vid en omställning.)
Jag vill lägga till att oljan importeras med framförallt båtar och sedan lastbilar. El importeras via en sladdjävel. Tänk om folk kunde dra skallen ur röven och tänka.
Ja. Man kan ju välja lite där. Vad är mest miljövidrigast även om vi skulle importera de små molekylerna genom en fet kabel via havsbotten?
För de som inte vet vad ett fartyg slurkar så kan vi ju ta ett mäktigt,Emma maersk.
Mellan 6 283 liter i timmen upp till full spätta 13 626 liter.
Exemplet på en sträcka den kan ta är Kina- Kalifornien på 8 dagar i full karriär. Men de hamnar ju på mellan 1206336 LITER - 2616192 LITER resan.
Sen skall man även tänka på att när ett fartyg om de nu levererar i Sverige, har ingen last från hamnen vilket blir tomkörning som gör det ännu med miljövidrigt.
Räkna sen in tillverkning av detta fartyg, pumpning av oljan. De vidriga arbetsförhållanden och förstörelse av länder för det svarta guldet.
Det finns kanske någon som kan räkna vilket som är mest miljövidrigt olja vs elimport.
Mina tankar är att en kabel till trots de groteska skorstenarna i Polen är miljövänligare än oljan i slutändan.
Men de var bara en tanke så ta de inte så allvarligt.
Ang landsbygd, jag bor om man ska tro jordbruksverket på landsbygden och kan utan tvekan leva med elbil;) De som säger annat här kör antagligen 50-60 mil om dagen.