3218
Sök

"Motor system service erfodras" Volvo V50 D2 -11

37 Inlägg
2 mars 2018
Trådstartare
#1
Min V50 visar felmeddelande "motorsystem service erfodras" och i datorn kommer det fram att det är fel på partikelfiltret. Det är den nya motorn där filtret skall vara underhållsfritt. Givarna ser bra ut och hittar inget som ser fel ut och bilen går som en klocka.

Motståndet mellan turbon och filtret är 0.2, bör motståndet vara 0 eller var ska det ligga runt? Någon som har någon idé vad som kan vara fel? Är filtret helt fullt bör det väl komma upp "sotfilter fullt" istället?


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
3 mars 2018
#2
Verkstaden vill nog ha in din bil för felsökning..
Ska vi gissa på filterbyte trots det är underhållsfritt..?
Och jag bävar för vad det kommer att kosta ..
Senast redigerat av insatsen (3 mars 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

4 261 Inlägg
3 mars 2018
#3
underhållsfritt? på en 11? vad exakt menas med det, du har säkert kört för korta sträckor och nu börjar dpf gnälla, ut o kör en fet sträcka på 100km så kanske den slutar tjafsa. Annars så måste du ta bort den eller skaffa ny.

37 Inlägg
5 mars 2018
Trådstartare
#4
insatsen skrev:
Verkstaden vill nog ha in din bil för felsökning..
Ska vi gissa på filterbyte trots det är underhållsfritt..?
Och jag bävar för vad det kommer att kosta ..

Jag förstår ju att man kan behöva byta filter trots att det är underhållsfritt. Men enligt instruktionsboken så skall bilen varna för "sotfilter fullt" om det behöver bytas trots allt. Kommer köpa ett på skroten i sådana fall eller ta bort filtret helt. Bilen ska in på service nästa vecka IGEN. Men hade varit gött att hitta felet tongue


37 Inlägg
5 mars 2018
Trådstartare
#5
panda666 skrev:
underhållsfritt? på en 11? vad exakt menas med det, du har säkert kört för korta sträckor och nu börjar dpf gnälla, ut o kör en fet sträcka på 100km så kanske den slutar tjafsa. Annars så måste du ta bort den eller skaffa ny.

Det innebär att det bör hålla hela bilens livslängd. Innan 2011 så var man tvungen att byta filter efter 12.000 mil samt fylla på additiv. Men det ska man slippa nu. Jag har hällt i dpf i tanken och plågat bilen ordentligt på långa sträckor och ganska höga varv, men det hjälpte dessvärre inte. Det som jag tycker är skumt om filtret nu är fullt så borde det komma upp ett annat felmeddelande.


4 261 Inlägg
5 mars 2018
#6
maddeward skrev:
panda666 skrev:
underhållsfritt? på en 11? vad exakt menas med det, du har säkert kört för korta sträckor och nu börjar dpf gnälla, ut o kör en fet sträcka på 100km så kanske den slutar tjafsa. Annars så måste du ta bort den eller skaffa ny.

Det innebär att det bör hålla hela bilens livslängd. Innan 2011 så var man tvungen att byta filter efter 12.000 mil samt fylla på additiv. Men det ska man slippa nu. Jag har hällt i dpf i tanken och plågat bilen ordentligt på långa sträckor och ganska höga varv, men det hjälpte dessvärre inte. Det som jag tycker är skumt om filtret nu är fullt så borde det komma upp ett annat felmeddelande.

då låter det väldigt skumt, om du endå har kört långt och plågat bilen då o då men endå har det blivit fullt. Väldigt konstigt. Har aldrig hört att det ska vara underhållsfritt. Med andra ord så ska man köra långt och samtidigt hälla i Adblue eller vad det heter. Egr och dpfen är fett känsliga?

37 Inlägg
5 mars 2018
Trådstartare
#7
panda666 skrev:
maddeward skrev:
panda666 skrev:
underhållsfritt? på en 11? vad exakt menas med det, du har säkert kört för korta sträckor och nu börjar dpf gnälla, ut o kör en fet sträcka på 100km så kanske den slutar tjafsa. Annars så måste du ta bort den eller skaffa ny.

Det innebär att det bör hålla hela bilens livslängd. Innan 2011 så var man tvungen att byta filter efter 12.000 mil samt fylla på additiv. Men det ska man slippa nu. Jag har hällt i dpf i tanken och plågat bilen ordentligt på långa sträckor och ganska höga varv, men det hjälpte dessvärre inte. Det som jag tycker är skumt om filtret nu är fullt så borde det komma upp ett annat felmeddelande.

då låter det väldigt skumt, om du endå har kört långt och plågat bilen då o då men endå har det blivit fullt. Väldigt konstigt. Har aldrig hört att det ska vara underhållsfritt. Med andra ord så ska man köra långt och samtidigt hälla i Adblue eller vad det heter. Egr och dpfen är fett känsliga?

Det krånglade så mycket med de utbytbara filtrena och additivet. Så de tog även bort tanken för reningsmedlet (Eolys) och nu sitter det ett torrt filter. Ska be verkstaden kolla upp EGR och se om vi hittar något där.


1 Inlägg
8 juli 2022
#8
Hej,
I min bil fick jag samma meddelande ” motorsystem service erfodras”. Jag har bytet tryck sensor, men det hjälper inte. Så jag undrar hur har ni fixat denna fel på din bil!!!
Tack

6 649 Inlägg
9 juli 2022
#9
Felkoder?

De/Dem

762 Inlägg
9 juli 2022
#10
Edit:

Såg nu att det var en gammal tråd. Så råd till Amma är att först kolla felkoder, får du upp samma koder som trådskaparen så kan du testa det jag skriver nedan.


Hjälpte min bror med precis samma problem som du har, han har också en V50 D2 2011.

Även om det är ett underhållsfritt filter så betyder inte det att det inte kommer att krångla någon gång. Det är samma som en gammal katalysator som kan sätta igen.

På mon brors bil så var det dock inget fel på själva partikelfiltret utan det var tryckgivarslangarna som sitter till partikelfiltret som hade torkat ur och gått i bitar. Det sittar en i början av filtret och en "slutet" av filtret. Börja med att kolla så att dessa är hela. Det blir ju ganska varmt bredvid ett sånt filter och gummi och värme brukar inte fungera så bra. smile

Om inte annat så kan det ha sotat igen och då kan det vara värt att testa att göra rent det, går relativt enkelt att göra själv om man är lite händig.
Bifogar en länk till guide för hur man kan göra rent det, dock en 1,6D DriveE, men det är samma "skit" smile

https://www.runstenracing.se/?p=4573

Men som sagt, börja med att kolla så att gummislangarna är hela. Då är det enkelt att laga.
Ta bort det övre tryckröret bara så får du tillgång till slangarna. De sitter precis bakom kylaren.

Det är 6.5mm slang och det kan du köpa på meter hos exempelvis Mekonomen eller annan kedja. smile


MVH
Senast redigerat av Nickeboii (9 juli 2022)



Sök