Edit:
Såg nu att det var en gammal tråd. Så råd till Amma är att först kolla felkoder, får du upp samma koder som trådskaparen så kan du testa det jag skriver nedan.Hjälpte min bror med precis samma problem som du har, han har också en V50 D2 2011.
Även om det är ett underhållsfritt filter så betyder inte det att det inte kommer att krångla någon gång. Det är samma som en gammal katalysator som kan sätta igen.
På mon brors bil så var det dock inget fel på själva partikelfiltret utan det var tryckgivarslangarna som sitter till partikelfiltret som hade torkat ur och gått i bitar. Det sittar en i början av filtret och en "slutet" av filtret. Börja med att kolla så att dessa är hela. Det blir ju ganska varmt bredvid ett sånt filter och gummi och värme brukar inte fungera så bra.
Om inte annat så kan det ha sotat igen och då kan det vara värt att testa att göra rent det, går relativt enkelt att göra själv om man är lite händig.
Bifogar en länk till guide för hur man kan göra rent det, dock en 1,6D DriveE, men det är samma "skit"
https://www.runstenracing.se/?p=4573Men som sagt, börja med att kolla så att gummislangarna är hela. Då är det enkelt att laga.
Ta bort det övre tryckröret bara så får du tillgång till slangarna. De sitter precis bakom kylaren.
Det är 6.5mm slang och det kan du köpa på meter hos exempelvis Mekonomen eller annan kedja.
MVH