När jag skulle starta 240:n och det var plusgrader och lite sol ute, så fick jag köra länge på startmotorn för att hon skulle hoppa igång. När det var kallt, minusgrader, så var det inga problem alls, startade direkt.
Så sökte runt lite för tänkte att det kan ju inte vara relä, tänddelar, elektronik eller bränsle...fick till slut fram en tråd där en annan bytt tempgivaren, för att bilen inte startade när det var varmt ute. Det bör nämnas att när man väl fått igång henne vid värme och kört en bit och stängde av, så startade hon direkt efteråt.
Tempgivaren sitter såklart under insuget vid treans cylinder
Lyckades få ur kontakten sen var det stopp
Fick börja lossa delar runt om och tänkte att det är lika bra att plocka bort gasspjället och rengöra det, samt byta packningen.
Tog även ur tomgångsmotorn och rengjorde det med elektronikspray och thinner
Resultatet efter rengöring med thinner
Nu fick jag in en blocknyckel 19 och kunde lossa tempgivaren
Gammal vs ny
Monterat igen och hon startade på första försöket och det var en av årets varmaste dagar, så det var ju gött att tempgivaren var problemet!
Märkte även att behållaren för spolarvätskan var nästan slut, såg då att nån lagt silikon runt behållaren vid svetsen. Men när jag plockade bort grillen såg jag att backventilen till strålkastarna läckte, så hoppas att det var så enkelt
Köpte ny på Biltema för 25kr, lite bredare anslutningar men det gick dit
Har inte fyllt upp spolarvätska än, men hoppas att problemet är löst nu