Bättre sent än aldrig!
Då senaste uppdateringen är från November så kan jag lova att det har hänt en hel del, framförallt de senaste veckorna...
trevlig läsning.
Men till att börja med sedan senast då, jag bytte faktiskt tillbaka till gamla mätaren fast r-design då det blev vinter och värmaren inte ville fungera som den skulle i och med att tankmätaren på nya huset visade fel. men blev ändå helt okej med blå mätare också.
Sedan en grej som jag planerat länge var att byta diffusern mot den nyare från faceliftbilarna, så blev en beställning på en sådan. ville hellre ha denna då jag tycker den är snyggare och jag har ju ändå avgassystemet från en nyare så den passade utmärkt med slutrören.
Bytte också motorkåpa till den nyare varianten som är lite snyggare men även tystare och tightare i motorn. sen en liten personlig detalj som skall sättas dit i samband med nästa utförliga motortvätt. ett lackat emblem i bilens färg haha..
Och ny när vi ändå är igång igen, så blev nästa grej att foliera allt krom runt rutorna i blanksvart för att matcha allt annat svart på bilen. mycket nöjd över resultatet. och tog mig ca 2.5 timme för alla rutorna.
Veckan efter listerna inhandlades en uppsättning lasthållare då det bar av mot en vecka i fjällen med bilen. jag och 2 kompisar rullade glatt uppåt i sverige i min S60 som var utomordentligt rymlig för oss, all packning utöver skidor och pjäxor fick till och med plats i bagaget!..
Veckan efter hemgång från fjällen åkte sommarhjulen äntligen på och kan säga att det kliade rejält i fingrarna med allt jag velat göra på bilen. så blev nästan alltihop på en gång..
det första som hände var att jag inhandlade ett nytt digitalt mätarhus från en 2017 S60 R-design då de nyare mätarna är mycket snabbare än de digitala från 2014/15.
den här gången fick jag allting att lira tack vare VDASH, så lyckades ladda i mjukvara och para mätaren med bilen mer ordentligt så nu fungerar allt utom Power/eco mätarna, fick också Turn-By-Turn att fungera ( gps visaren i mätarhuset ). 125 EURO kostade mjukvaran att ladda själv. och man kunde ladda in R-design temat (det blå).
Fick tummen ur och fick kopplat in Led-belysningen i facelift mugghållaren som jag monterade i höstas hehe.. tog mig 30 min med lödning och montering, varför jag väntat vet jag inte..
Någon vecka senare var det dags för ännu mera saker, nu var det dags för mina "Side-Scuff Plates" som jag velat montera länge. Gick mycket fort att montera och hur enkelt som helst om man läser beskrivningen. rejält lyft!
Veckan efter kom äntligen mina H&R Fjädrar som jag beställt på L-M-R. så blev en eftermiddag efter jobbet för att montera dessa på mina 4C stötdämpare. självklart passade jag på att byta fjäderbenslagringarna i samband med att fjäderbenen var nere. Helt smärtfritt var det inte men blev bra i slutändan. så kalibrerade stötdämparna och dess styrenhet samt Xenon givarna och gjorde en ljusinställning. hjulinställning gjordes 1 vecka efter sänkningen.
tyckte bilen blev för låg bak så såg att Volvo hade några mellanlägg i gummi man kunde köpa, så köpte dubbla och limmade ihop för att höja bilen bak ca 6-8mm efter sänkningen. mycket bättre.
samma vecka fick jag också bilen seriöst optimerad till ca 200hk och 500nm. stor skillnad och bilen blev snålare vid normal körning.
Sen dröjde det väll 2 veckor eller nåt tills det äntligen var dags för toning utav rutorna, blev 10% ljusinsläpp från B-stolpen och bakåt. mycket bättre då det inte fanns originaltoning till Akustikrutorna som är original på min bil.
Veckan efter så dök äntligen en uppsättning fina Ixion IV 19" i nyskick upp på Blocket, tvekade inte en sekund utan blev en snabb tur till Frölunda för att köpa dessa då jag letat efter en fin uppsättning sedan jag köpte bilen. dessutom till ett bra pris. Kan inte vara mer nöjd, tycker dessa passar bilen bättre än de gråa Ixion då dessa är svarta och Diamond cut.
Blev också en helrekond invändigt och utvändigt innan hjulen åkte på.