Cracksoup skrev:
Om jag får tro, så kommer diesel aldrig bli helt förbjudet, så länge bara mp åker ut ur riksdagen vilket de med all rätt bör göra i nästa val. Utsläppen är så låga på landsvägar och motorvägar där köbildning näst intill aldrig sker.
En modern Euro 6 diesel släpper ut kanske 50g/km koldioxid och minimalt med giftpartiklar när den är varm och går jämnt.
Det är ju egentligen inte koldioxiden man jagar i städerna, det är ju kväveoxiderna (NOx) som man jagar och vill ha bort i stadskärnorna. Det är kväveoxiderna som till stor del är anledningen till smog.
När Euro 3 kom år 2000 satte EU en gräns på 500 mg NOx per km
(Man ville helt enkelt ha bort dieselbilarna som rök svart.)Med Euro 4 / Euro 2005 halverades gränsen till 250 mg per km.
Med Euro 5 som kom 2009 sänktes gränsen till 180 mg.
Och nu med Euro 6 som kom september 2014 ligger gränsen på 80 mg per km.
Biltillverkarna har sänkt utsläppen av kväveoxider på pappret i dieselbilar med 84 procent inom loppet av 14 år. Egentligen inte illa pinkat... på pappret.
Det sägs att nästa gräns måste ha en förbättring på minst 30 procent.
Problemet som har uppdagats är att det är VÄLDIGT få bilar som verkligen klarar dessa gränser i VERKLIG trafik. Många dieselmotorer ligger skyhögt över gränsvärdena vid verklig körning. Man har vid verklig körning uppmätt gränsvärden på euro 6 bilar som legat upp emot 1300 mg/km, 17 gånger över det tillåtna.
När man nu inför nya mätningar i verklig trafik istället för dessa labbtester som har varit så kommer det att bli mångdubbelt mycket svårare för biltillverkarna att klara gränserna och det kommer således att bli väldigt dyrt.
Om man idag t.ex skulle knalla in hos den lokala märkeshandlaren och säga att man vill köpa ett komplett reningssystem (NOx-fälla/NOx-katalysator, partikelfilter, SCR-katalysator, temperatursensorer och givare samt insprutningsmunstycke och dosering och tank för ADblue) till en euro 6 diesel så ska man räkna med att få slanta upp närmare 100.000 kr.
Det lär ju bli kul i plånboken när dom där sakerna börjar gå sönder efter en 6-7 år.
Lastbilstillverkaren Scania säger sig ha lagt cirka 10 miljarder på utvecklingen för att klara kraven för Euro 6. Man säger att nästa euroklass blir mycket dyrare.
Det är väl just därför som många biltillverkare nu inser att man måste göra sina bilar delvis elektrifierade.