4550
Sök

Köpråd: Brukis roligare än nästan ny Golf?

Forummoderator
18 150 Inlägg
31 mars 2018
#21
Evildan skrev:
Om proceed faller bort pga dörrarna och oljeomrörarspaken finns ju även den mer praktiska ceed.
Är faktiskt mindre trist än man kan tro med ett fint alert chassi och smidig automatlåda.

https://m.blocket.se/sodermanland/Kia_C … 12&w=3

Just bensinsnurran med automat är mindre kul. En riktigt trög jävel. Och monterad i Sportage är bilen rent av allmänfarligt trött.

Fina bilar som trivs bäst i GT-varianten eller GT-Line med den fina dieseln. Hyundai hsr ju i30N med upp till 275hk. Den går som ett svin, tro mig. Fast tveksamt om den dyker upp som begagnad inom överskådlig framtid.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

886 Inlägg
31 mars 2018
Trådstartare
#22
Muttley skrev:
Wicca skrev:
Muttley skrev:
simlar skrev:
Nu snackar ni om helt olika motorer. 1,4TSI från 2006-2012 har stora kamkedjeproblem, för klen kedja för effekten då dom kör både turbo och kompressor och idiotisk konstruktion på kamkedjespännare som endast spänner när motorn snurrar framåt.
Vill även påpeka att många kedjor har kuggat om pga "handhavande fel", dvs låst fast bilen med endast växeln i och bilen har då rullat bakåt och kuggat om kedjan.

2013 kom nya 1,4TSI med endast turbo. Första året hade dom kamkedja men övergick sedan till rem.
Har än så länge inte varit med om motorras på någon av dessa 1,4TSI.
Enda problemet med dom var kamaxelomställaren som det var aktion på dom första årsmodellerna och där borde alla ha bytts vid det här laget.

Såklart.  Det förklarar varför elfelen uppstod  och alla bilarna hade väldigt skev hjulvinklar smile
Det var ganska lam ursäkt om handhavandefel.



TS, titta på civic med, de är rätt fina att köra.

Har mest hört om problem med taxi-VW av nån anledning men det är klart, det är ju lite hårdare utnyttjande.

Så era 9 bilar som pajade var inte bara motorer?

motor, växellådor elektronik till gastuber och bagagelucka. inkl hjulvinklar som inte gick att ordna. 

Men de var säkert bara just de 9 i hela världen wink    Det gällde inte bara taxi.  Vi blev plågade att köra manuellt för vw ansåg att automat inte höll för yrkestrafik, det gjorde inte manuell heller.

Evildan skrev:
Muttley skrev:
Wicca skrev:

Har mest hört om problem med taxi-VW av nån anledning men det är klart, det är ju lite hårdare utnyttjande.

Så era 9 bilar som pajade var inte bara motorer?

motor, växellådor elektronik till gastuber och bagagelucka. inkl hjulvinklar som inte gick att ordna. 

Men de var säkert bara just de 9 i hela världen wink    Det gällde inte bara taxi.  Vi blev plågade att köra manuellt för vw ansåg att automat inte höll för yrkestrafik, det gjorde inte manuell heller.

Jag trodde det bara var de folkvagnar vi hade inom den koncern jag arbetade inom som krånglade samt de jag ägt privat. Samma problem som beskrivs förutom förbannat långa väntetider på verkstaden där mekanikerna mer eller mindre gissade sig till vad som var fel när växellådorna växlade som en makak hög på smågodis och avgaser.
Inte bara Passater utan även Touran och några A6, de senare hade inga växellådsproblem utan där var det "endast övriga bekymmer.
Detta har det skrivits spaltmeter om både i inhemsk och utländsk press och ändå köper svenne banan produkterna för att sedan upptäcka att det som skrivs inte var några få drabbade enheter.
VAG fortlever endast pga informationsresistenta bilköpare.
Detta är mina "småpengar" i frågan och alla bilar går sönder någpn gång, skillnaden är hur ofta för vilka pengar samt vilken hjälp återförsäljarnätet erbjuder.
Kika gärna på länken i min underrubrik.
www.dinskitbil.se

Jovisst finns det fler bilar än taxi som haft problem. Vissa modeller av motorer och växellådor har ju faktiskt erkänt dåliga egenskaper.

Samtidigt tar jag det hela med en nypa salt eftersom VAG-koncernen säljer väldigt många bilar. Hittade just en lista över de mest sålda modellerna  2016. Golf på andra plats, Passat på tredje, längre ner kom Polo och sedan Audi A4.

Volvo hade också många modeller på den listan och ja, söker jag på "problem med Volvo" så hittar jag många artiklar om problem med nyare bilar från Volvo också.

Har VAG lite sämre kvalitet? Kanske, men att det skulle vara sån otroligt stor skillnad som många vill få det till tror jag helt enkelt inte på.

Jag har själv haft två Polos som jag varit nöjd med och jag har många i bekantskapskretsen som kört VAG och varit nöjda. En del har absolut haft problem, men det har mina vänner med andra märken också.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Muttley
31 mars 2018
#23
Wicca skrev:
Muttley skrev:
Wicca skrev:
Muttley skrev:
simlar skrev:
Nu snackar ni om helt olika motorer. 1,4TSI från 2006-2012 har stora kamkedjeproblem, för klen kedja för effekten då dom kör både turbo och kompressor och idiotisk konstruktion på kamkedjespännare som endast spänner när motorn snurrar framåt.
Vill även påpeka att många kedjor har kuggat om pga "handhavande fel", dvs låst fast bilen med endast växeln i och bilen har då rullat bakåt och kuggat om kedjan.

2013 kom nya 1,4TSI med endast turbo. Första året hade dom kamkedja men övergick sedan till rem.
Har än så länge inte varit med om motorras på någon av dessa 1,4TSI.
Enda problemet med dom var kamaxelomställaren som det var aktion på dom första årsmodellerna och där borde alla ha bytts vid det här laget.

Såklart.  Det förklarar varför elfelen uppstod  och alla bilarna hade väldigt skev hjulvinklar smile
Det var ganska lam ursäkt om handhavandefel.



TS, titta på civic med, de är rätt fina att köra.

Har mest hört om problem med taxi-VW av nån anledning men det är klart, det är ju lite hårdare utnyttjande.

Så era 9 bilar som pajade var inte bara motorer?

motor, växellådor elektronik till gastuber och bagagelucka. inkl hjulvinklar som inte gick att ordna. 

Men de var säkert bara just de 9 i hela världen wink    Det gällde inte bara taxi.  Vi blev plågade att köra manuellt för vw ansåg att automat inte höll för yrkestrafik, det gjorde inte manuell heller.

Evildan skrev:
Muttley skrev:

motor, växellådor elektronik till gastuber och bagagelucka. inkl hjulvinklar som inte gick att ordna. 

Men de var säkert bara just de 9 i hela världen wink    Det gällde inte bara taxi.  Vi blev plågade att köra manuellt för vw ansåg att automat inte höll för yrkestrafik, det gjorde inte manuell heller.

Jag trodde det bara var de folkvagnar vi hade inom den koncern jag arbetade inom som krånglade samt de jag ägt privat. Samma problem som beskrivs förutom förbannat långa väntetider på verkstaden där mekanikerna mer eller mindre gissade sig till vad som var fel när växellådorna växlade som en makak hög på smågodis och avgaser.
Inte bara Passater utan även Touran och några A6, de senare hade inga växellådsproblem utan där var det "endast övriga bekymmer.
Detta har det skrivits spaltmeter om både i inhemsk och utländsk press och ändå köper svenne banan produkterna för att sedan upptäcka att det som skrivs inte var några få drabbade enheter.
VAG fortlever endast pga informationsresistenta bilköpare.
Detta är mina "småpengar" i frågan och alla bilar går sönder någpn gång, skillnaden är hur ofta för vilka pengar samt vilken hjälp återförsäljarnätet erbjuder.
Kika gärna på länken i min underrubrik.
www.dinskitbil.se

Jovisst finns det fler bilar än taxi som haft problem. Vissa modeller av motorer och växellådor har ju faktiskt erkänt dåliga egenskaper.

Samtidigt tar jag det hela med en nypa salt eftersom VAG-koncernen säljer väldigt många bilar. Hittade just en lista över de mest sålda modellerna  2016. Golf på andra plats, Passat på tredje, längre ner kom Polo och sedan Audi A4.

Volvo hade också många modeller på den listan och ja, söker jag på "problem med Volvo" så hittar jag många artiklar om problem med nyare bilar från Volvo också.

Har VAG lite sämre kvalitet? Kanske, men att det skulle vara sån otroligt stor skillnad som många vill få det till tror jag helt enkelt inte på.

Jag har själv haft två Polos som jag varit nöjd med och jag har många i bekantskapskretsen som kört VAG och varit nöjda. En del har absolut haft problem, men det har mina vänner med andra märken också.

För 300- till oändlighet så förväntar jag mig att biljäveln håller längre än 20 tusen mil och 2 år även inom yrkestrafik.
Du får tro exakt vad du vill.   Men det är pinsamt om en Dacia för 99 000 skulle hålla bätttre.   Om det står Premiumbil så skall de hålla kvalitet inte kvantitet.

4 166 Inlägg
31 mars 2018
#24
Apprå på kamkedjor om jag inte har skrivit om detta i en anna forumtråd:

jag var och hälsade på en som jag känner för ett tag sedan, det stod en Volvo på garageuppfarten istället för den Mercedes som normalt står där, jag frågade om han bytt bil, men felet med mercan var att kamkedjan hade kuggat över efter bara 11.000mil, ska ha skött oljebyterna men fick ingen klarhet i vilken olja han använt, bilen ska vara en C-180 från 2004 med 143 hk motor

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

1 194 Inlägg
31 mars 2018
#25
Hybrid_ skrev:
Evildan skrev:
Om proceed faller bort pga dörrarna och oljeomrörarspaken finns ju även den mer praktiska ceed.
Är faktiskt mindre trist än man kan tro med ett fint alert chassi och smidig automatlåda.

https://m.blocket.se/sodermanland/Kia_C … 12&w=3

Just bensinsnurran med automat är mindre kul. En riktigt trög jävel. Och monterad i Sportage är bilen rent av allmänfarligt trött.

Fina bilar som trivs bäst i GT-varianten eller GT-Line med den fina dieseln. Hyundai hsr ju i30N med upp till 275hk. Den går som ett svin, tro mig. Fast tveksamt om den dyker upp som begagnad inom överskådlig framtid.

Intressant. 134hk tror man ju annars är helt okej. Tyvärr verkar de gå den sedvanliga asiat-rutten gällande motorval. Ett smått urval av svaga motorer, men sedan finns en med över 200hk.
Intressant, ändå tills man upptäcker att de endast kommer i tvådörrars-konfiguration. De kommer med 4 dörrar från 2016<, men då ligger de fortfarande runt 200kkr. Asiatiska biltillverkare verkar tro att bara för att man vill ha lite power, så har man inga praktiska behov av en bil.

Det är just där tyskarna vet exakt hur man ska sälja bilar till folket. Trevliga att åka/befinna sig i, går att köpa med 150hk diesel eller 600hk eldsprutande twinturbo V8 (ex. E63 AMG) och allt däremellan utan att offra daglig användbarhet. Cee'd GT, Optima GT, i30N och Kia Stinger är dock mer än välkomna till konkurrensen!

Nu tillbaka till ämnet.
På tal om i30
https://www.blocket.se/stockholm/Hyunda … 21&w=3
Kan vara av intresse för TS?


Evildan
31 mars 2018
#26
Cracksoup skrev:
Hybrid_ skrev:
Evildan skrev:
Om proceed faller bort pga dörrarna och oljeomrörarspaken finns ju även den mer praktiska ceed.
Är faktiskt mindre trist än man kan tro med ett fint alert chassi och smidig automatlåda.

https://m.blocket.se/sodermanland/Kia_C … 12&w=3

Just bensinsnurran med automat är mindre kul. En riktigt trög jävel. Och monterad i Sportage är bilen rent av allmänfarligt trött.

Fina bilar som trivs bäst i GT-varianten eller GT-Line med den fina dieseln. Hyundai hsr ju i30N med upp till 275hk. Den går som ett svin, tro mig. Fast tveksamt om den dyker upp som begagnad inom överskådlig framtid.

Intressant. 134hk tror man ju annars är helt okej. Tyvärr verkar de gå den sedvanliga asiat-rutten gällande motorval. Ett smått urval av svaga motorer, men sedan finns en med över 200hk.
Intressant, ändå tills man upptäcker att de endast kommer i tvådörrars-konfiguration. De kommer med 4 dörrar från 2016<, men då ligger de fortfarande runt 200kkr. Asiatiska biltillverkare verkar tro att bara för att man vill ha lite power, så har man inga praktiska behov av en bil.

Det är just där tyskarna vet exakt hur man ska sälja bilar till folket. Trevliga att åka/befinna sig i, går att köpa med 150hk diesel eller 600hk eldsprutande twinturbo V8 (ex. E63 AMG) och allt däremellan utan att offra daglig användbarhet. Cee'd GT, Optima GT, i30N och Kia Stinger är dock mer än välkomna till konkurrensen!

Nu tillbaka till ämnet.
På tal om i30
https://www.blocket.se/stockholm/Hyunda … 21&w=3
Kan vara av intresse för TS?

Det finns mängder av asiatiska mellanmodeller och etter vassare modeller/modellvarianter som aldrig kommer till Europa och ännu färre hit till mellanmjölkens land. Varför? Marknaden är för liten att det ska vara värt besväret (läs pengarna) som ödet för Camry och Accord exempelvis.

Ps i30 du hittade är ett görbra förslag. Om inte TS då vill ha en dylik:
https://m.blocket.se/uppsala/Toyota_Aur … 12&w=3
https://cdn.blocket.com/static/1/mob_iphone_vi_normal_retina/91/9184187889.jpg


Eller köp den här då detta företag kanske till och med tar emot polon i inbyte. wink
https://m.blocket.se/malmo/Toyota_Auris … 12&w=3
Senast redigerat av Evildan (31 mars 2018)

4 261 Inlägg
31 mars 2018
#27
Taxi bilar eller bilar som används inom taxi bruket borde vara ett standard på hur bilar pallar och håller, alltså en bil som tål att köras inom taxi arbetet och som överlever deras jobb borde vara riktigt bra skit. Vill man köpa en bil  som inte tål att användas inom taxi yrket? jag skulle inte vilja ha en sån iaf, vill man inte att biljäveln ska tåla mycket stryk? taxi bolag brukar oftast ha toyota där jag bor eller mercedes, oftast gas mercedes(ngt) eller priusar/auris, varför? fråga dom och dom kommer säkert säga att dom håller för satan. såg på blocket precis för ett litet tag en gas merca e klass 2014-2015 med nästan 40.000mil på mätarn. Men iaf nu på sak skulle rekommendera ts köpa vafan hen vill så länge det finns försäkring som kan täcka när oturen hälsar på, då menar ja maskinskade försäkring som man får när man täcker minst halvförsäkring va? upp till att bilen fyller 8 år eller man kört 10.000mil tror ja det är.

Nu varför inte en lexus? ct hybrid eller is hybrid? personligen kör varje dag is 300h och kan inte vara nöjdare och gladare hittils.


https://www.blocket.se/kronoberg/Lexus_ … 11&w=3

https://www.blocket.se/jonkoping/Lexus_ … 11&w=3

886 Inlägg
31 mars 2018
Trådstartare
#28
Evildan skrev:
Det finns mängder av asiatiska mellanmodeller och etter vassare modeller/modellvarianter som aldrig kommer till Europa och ännu färre hit till mellanmjölkens land. Varför? Marknaden är för liten att det ska vara värt besväret (läs pengarna) som ödet för Camry och Accord exempelvis.

Ps i30 du hittade är ett görbra förslag. Om inte TS då vill ha en dylik:
https://m.blocket.se/uppsala/Toyota_Aur … 12&w=3
https://cdn.blocket.com/static/1/mob_ip … 187889.jpg


Eller köp den här då detta företag kanske till och med tar emot polon i inbyte. wink
https://m.blocket.se/malmo/Toyota_Auris … 12&w=3

Har kört både Aurisen och Golfen jag kollar på och även om Toyotan säkert vinner på kvalitet så vinner Golfen på upplevd känsla tycker jag. Dessutom har den definitivt inte mer fun factor än golfen.

panda666 skrev:
Taxi bilar eller bilar som används inom taxi bruket borde vara ett standard på hur bilar pallar och håller, alltså en bil som tål att köras inom taxi arbetet och som överlever deras jobb borde vara riktigt bra skit. Vill man köpa en bil  som inte tål att användas inom taxi yrket? jag skulle inte vilja ha en sån iaf, vill man inte att biljäveln ska tåla mycket stryk? taxi bolag brukar oftast ha toyota där jag bor eller mercedes, oftast gas mercedes(ngt) eller priusar/auris, varför? fråga dom och dom kommer säkert säga att dom håller för satan. såg på blocket precis för ett litet tag en gas merca e klass 2014-2015 med nästan 40.000mil på mätarn. Men iaf nu på sak skulle rekommendera ts köpa vafan hen vill så länge det finns försäkring som kan täcka när oturen hälsar på, då menar ja maskinskade försäkring som man får när man täcker minst halvförsäkring va? upp till att bilen fyller 8 år eller man kört 10.000mil tror ja det är.

Nu varför inte en lexus? ct hybrid eller is hybrid? personligen kör varje dag is 300h och kan inte vara nöjdare och gladare hittils.


https://www.blocket.se/kronoberg/Lexus_ … 11&w=3

https://www.blocket.se/jonkoping/Lexus_ … 11&w=3

Visst vill man att bilen ska hålla, men jag som inte kör särskilt mycket eller hårt och nästan bara landsväg, småstad och motorväg behöver inte en bil som pallar 40k mil av "varsam" taxichaufförsmisshandel.

Har kollat lite på Lexus och en IS300h vore najs(även om jag blev lite besviken på plastkänslan i inredningen när jag provsatt en förra året). CT200h tycker jag är rätt ful och dessutom är båda bilarna du länkade till en bra bit över budget.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

4 261 Inlägg
31 mars 2018
#29
Wicca skrev:
Evildan skrev:
Det finns mängder av asiatiska mellanmodeller och etter vassare modeller/modellvarianter som aldrig kommer till Europa och ännu färre hit till mellanmjölkens land. Varför? Marknaden är för liten att det ska vara värt besväret (läs pengarna) som ödet för Camry och Accord exempelvis.

Ps i30 du hittade är ett görbra förslag. Om inte TS då vill ha en dylik:
https://m.blocket.se/uppsala/Toyota_Aur … 12&w=3
https://cdn.blocket.com/static/1/mob_ip … 187889.jpg


Eller köp den här då detta företag kanske till och med tar emot polon i inbyte. wink
https://m.blocket.se/malmo/Toyota_Auris … 12&w=3

Har kört både Aurisen och Golfen jag kollar på och även om Toyotan säkert vinner på kvalitet så vinner Golfen på upplevd känsla tycker jag. Dessutom har den definitivt inte mer fun factor än golfen.

panda666 skrev:
Taxi bilar eller bilar som används inom taxi bruket borde vara ett standard på hur bilar pallar och håller, alltså en bil som tål att köras inom taxi arbetet och som överlever deras jobb borde vara riktigt bra skit. Vill man köpa en bil  som inte tål att användas inom taxi yrket? jag skulle inte vilja ha en sån iaf, vill man inte att biljäveln ska tåla mycket stryk? taxi bolag brukar oftast ha toyota där jag bor eller mercedes, oftast gas mercedes(ngt) eller priusar/auris, varför? fråga dom och dom kommer säkert säga att dom håller för satan. såg på blocket precis för ett litet tag en gas merca e klass 2014-2015 med nästan 40.000mil på mätarn. Men iaf nu på sak skulle rekommendera ts köpa vafan hen vill så länge det finns försäkring som kan täcka när oturen hälsar på, då menar ja maskinskade försäkring som man får när man täcker minst halvförsäkring va? upp till att bilen fyller 8 år eller man kört 10.000mil tror ja det är.

Nu varför inte en lexus? ct hybrid eller is hybrid? personligen kör varje dag is 300h och kan inte vara nöjdare och gladare hittils.


https://www.blocket.se/kronoberg/Lexus_ … 11&w=3

https://www.blocket.se/jonkoping/Lexus_ … 11&w=3

Visst vill man att bilen ska hålla, men jag som inte kör särskilt mycket eller hårt och nästan bara landsväg, småstad och motorväg behöver inte en bil som pallar 40k mil av "varsam" taxichaufförsmisshandel.

Har kollat lite på Lexus och en IS300h vore najs(även om jag blev lite besviken på plastkänslan i inredningen när jag provsatt en förra året). CT200h tycker jag är rätt ful och dessutom är båda bilarna du länkade till en bra bit över budget.

hehe plastkänslan i inredningen? ser inget fel på inredningen på min iaf, allt känns tiptop. Men men smaken är som baken här igen? så du bryr dig inte så mycke av hållbarhet så köp vad du vill^^ tänk bara på alla problem som vag har tex me deras fusk osv och tänk på deras lack och rostskydd är lika dåligt. Man kan alltid pruta och vill man verkligen ha så kommer det till slut en som man kan få för bra pris. Men lycka till och dessa var bara mina ören.

Ain't no place like home...
4 640 Inlägg
31 mars 2018
#30
Mb a-klass ska väl vara rätt ok har jag fått förstå.
Annars finns ju en o annan Opel som gissningsvis kan göra jobbet, typ Corsa, Astra osv. VW-produkter kan ju ingen levande människa åka utan att bli grundlurad.........

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

4 261 Inlägg
31 mars 2018
#31
Trist, men så är det. Man köper nått som kommer ge massa problem när man vet att det finns bättre val . Och det enda man hör är hur fula och tråkiga dom bilarna som håller bra är.  Men att säga att lexus hybrid av år 2014 har plastig inredning gjorde ont i röven på mig. Tycker att asiaterna har faktiskt bättrat på stylingen skitmycket senaste åren, kolla på civic från 2018 tex, börjar se riktigt balla ut, lexus samt toyota har också finslipat på stylingen. Om man kollar tex på förra generation av auris hybrid och 2019 senaste auris så ser man en rejäl lyft i utseende. Man kan inte längre säga att asiaterna är fula, tom kia har ju optima-ceed osv. Inga fula bilar. Ingen som vill sticka ut lite;) alla vill köra nått från vag oavsett vilka bekymmer märket har.

Muttley
31 mars 2018
#32
Wicca skrev:
Evildan skrev:
Det finns mängder av asiatiska mellanmodeller och etter vassare modeller/modellvarianter som aldrig kommer till Europa och ännu färre hit till mellanmjölkens land. Varför? Marknaden är för liten att det ska vara värt besväret (läs pengarna) som ödet för Camry och Accord exempelvis.

Ps i30 du hittade är ett görbra förslag. Om inte TS då vill ha en dylik:
https://m.blocket.se/uppsala/Toyota_Aur … 12&w=3
https://cdn.blocket.com/static/1/mob_ip … 187889.jpg


Eller köp den här då detta företag kanske till och med tar emot polon i inbyte. wink
https://m.blocket.se/malmo/Toyota_Auris … 12&w=3

Har kört både Aurisen och Golfen jag kollar på och även om Toyotan säkert vinner på kvalitet så vinner Golfen på upplevd känsla tycker jag. Dessutom har den definitivt inte mer fun factor än golfen.

panda666 skrev:
Taxi bilar eller bilar som används inom taxi bruket borde vara ett standard på hur bilar pallar och håller, alltså en bil som tål att köras inom taxi arbetet och som överlever deras jobb borde vara riktigt bra skit. Vill man köpa en bil  som inte tål att användas inom taxi yrket? jag skulle inte vilja ha en sån iaf, vill man inte att biljäveln ska tåla mycket stryk? taxi bolag brukar oftast ha toyota där jag bor eller mercedes, oftast gas mercedes(ngt) eller priusar/auris, varför? fråga dom och dom kommer säkert säga att dom håller för satan. såg på blocket precis för ett litet tag en gas merca e klass 2014-2015 med nästan 40.000mil på mätarn. Men iaf nu på sak skulle rekommendera ts köpa vafan hen vill så länge det finns försäkring som kan täcka när oturen hälsar på, då menar ja maskinskade försäkring som man får när man täcker minst halvförsäkring va? upp till att bilen fyller 8 år eller man kört 10.000mil tror ja det är.

Nu varför inte en lexus? ct hybrid eller is hybrid? personligen kör varje dag is 300h och kan inte vara nöjdare och gladare hittils.


https://www.blocket.se/kronoberg/Lexus_ … 11&w=3

https://www.blocket.se/jonkoping/Lexus_ … 11&w=3

Visst vill man att bilen ska hålla, men jag som inte kör särskilt mycket eller hårt och nästan bara landsväg, småstad och motorväg behöver inte en bil som pallar 40k mil av "varsam" taxichaufförsmisshandel.

Har kollat lite på Lexus och en IS300h vore najs(även om jag blev lite besviken på plastkänslan i inredningen när jag provsatt en förra året). CT200h tycker jag är rätt ful och dessutom är båda bilarna du länkade till en bra bit över budget.

Vi körde 80% landsvägar med våra hinkar.  Varsamt omhändertagna.  Vi jagade inte provision utan hade timlön (slavlön) de bilarna gick alltså som färdtjänst/sjukresor.   Ofta resor mellan städer och byar.  Jag hade ofta turer till Lund/malmö/helsingborg från mitt startgarage. 
Vi slaktade alltså inte bilarna ala provisionsförarna gjorde.

886 Inlägg
31 mars 2018
Trådstartare
#33
panda666 skrev:
Trist, men så är det. Man köper nått som kommer ge massa problem när man vet att det finns bättre val . Och det enda man hör är hur fula och tråkiga dom bilarna som håller bra är.  Men att säga att lexus hybrid av år 2014 har plastig inredning gjorde ont i röven på mig. Tycker att asiaterna har faktiskt bättrat på stylingen skitmycket senaste åren, kolla på civic från 2018 tex, börjar se riktigt balla ut, lexus samt toyota har också finslipat på stylingen. Om man kollar tex på förra generation av auris hybrid och 2019 senaste auris så ser man en rejäl lyft i utseende. Man kan inte längre säga att asiaterna är fula, tom kia har ju optima-ceed osv. Inga fula bilar. Ingen som vill sticka ut lite;) alla vill köra nått från vag oavsett vilka bekymmer märket har.

Hela tråden är ju för att hjälpa mig hitta något bättre alternativ, men så fort man nämner VAG så kommer hela maffian och deras fastrar och ska berätta att allt från ett av världens största bilföretag är skit. Hade det varit så så tror jag inte VAG hade haft den framgång de nu har. Min egen VAG-erfarenhet är att de är relativt problemfria jämfört med andra bilar jag haft. Dock så är det bara de som jag haft som varit så pass nya så det spelar säkert roll också.

Asiatiska bilar ser bättre och bättre ut och materialval blir också bättre. Den 300h jag provsatt tyckte jag var ok, men jag hade förväntat mig bättre. Synd att du fick ont i stjärten av det. smile

Har kollat lite på Mazda 3 också och ska definitivt provköra den innan jag handlar men risken är väl att fun factor är på samma tråkiga nivå som en basutrustad Golf. Däremot är den lite snyggare tycker jag.

Har också funderat på Alfa Romeo Giulietta. Ingen "äkta" Alfa men lite annorlunda och kanske mer kul. Ska också provköra.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Forummoderator
18 150 Inlägg
31 mars 2018
#34
På tal om i30
https://www.blocket.se/stockholm/Hyunda … 21&w=3
Kan vara av intresse för TS?

Gillar frasen "mycket fin Hyundai i 30 i närmast nyskick. " Vad har de gjort med den stackars bilen om den knappt rullat något och inte ens är i nyskick längre...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 194 Inlägg
31 mars 2018
#35
Hybrid_ skrev:
På tal om i30
https://www.blocket.se/stockholm/Hyunda … 21&w=3
Kan vara av intresse för TS?

Gillar frasen "mycket fin Hyundai i 30 i närmast nyskick. " Vad har de gjort med den stackars bilen om den knappt rullat något och inte ens är i nyskick längre...

Samir och Viktor kanske dansat nakna på den... Eller vad man nu ska tro, texten att döma.



EDIT: Bada nakna var det visst!
https://www.youtube.com/watch?v=QP-8_yyd_rc
Senast redigerat av Cracksoup (31 mars 2018)


736 Inlägg
31 mars 2018
#36
Wicca skrev:
Har också funderat på Alfa Romeo Giulietta. Ingen "äkta" Alfa men lite annorlunda och kanske mer kul. Ska också provköra.

Har själv en Giulietta 1.4T med automat. Ligger riktigt fint på vägen och motorn imponerar. Skatten ligger bara på 580 kr också. Dock är försäkringen något dyrare och service på märkesverkstad kostar mycket.


Forummoderator
18 150 Inlägg
31 mars 2018
#37
Tråd rensad från diverse lustigheter. -Även mina-
Ämnet gäller.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
1 april 2018
#38
Okej åter till ämnet och goda råd med det.
TS köp ingen folkvagn.
Överprisade ofta krånglande bilar av tydligen mycket ojämn byggkvalitet som får dig att förlora både pengar, vett och sans samt tydligen även humor och självdistans.

Saknar körglädje i Auris HSD skrev du.
Det är inte körglädje som i att leka på COOP-parkeringen ryckandes p-bromsen runt kundvagnsskjulet i första halkan eller dylikt tramsande. Körglädjen infinner sig i framdrivningen, den sömlösa kraftöverföringen, nöjet när man släpper gaspedalen och bensinmotorn stannar och retardationskraften tas till vara för fortsatt framdrivning, det smidiga nyckellösa rättsystemet, det låga bränslemotorvarvtalet vid körning där hjärnan är påkopplad (1200varv i 90km/h) , den smidiga backkameran och inte minst den ruskigt höga pålitligheten och låga ägandekostnaderna samt slutligen förnöjsamheten vid rödljuset då bilen stripad jetpack lämnas efter när det slår om till grönt. Men det är vad jag tycker och upplever.
Senast redigerat av Evildan (1 april 2018)

886 Inlägg
1 april 2018
Trådstartare
#39
Evildan skrev:
Okej åter till ämnet och goda råd med det.
TS köp ingen folkvagn.
Överprisade ofta krånglande bilar av tydligen mycket ojämn byggkvalitet som får dig att förlora både pengar, vett och sans samt tydligen även humor och självdistans.

Saknar körglädje i Auris HSD skrev du.
Det är inte körglädje som i att leka på COOP-parkeringen ryckandes p-bromsen runt kundvagnsskjulet i första halkan eller dylikt tramsande. Körglädjen infinner sig i framdrivningen, den sömlösa kraftöverföringen, nöjet när man släpper gaspedalen och bensinmotorn stannar och retardationskraften tas till vara för fortsatt framdrivning, det smidiga nyckellösa rättsystemet, det låga bränslemotorvarvtalet vid körning där hjärnan är påkopplad (1200varv i 90km/h) , den smidiga backkameran och inte minst den ruskigt höga pålitligheten och låga ägandekostnaderna samt slutligen förnöjsamheten vid rödljuset då bilen stripad jetpack lämnas efter när det slår om till grönt. Men det är vad jag tycker och upplever.

Jag tyckte förvisso om CVT-lådan i Aurisen, men där slutade väl de positiva intrycken.

Eftersom jag fyller 30 och inte 60 i år så är jag ute efter något mer upphetsande än det du beskriver. smile

Närmast till hands ligger väl Mazda 3 då som jag tycker är snygg både på ut- och insida:
https://www.blocket.se/jonkoping/Mazda_ … 16&w=3

Dessutom har de långa garantitider och verkar vara relativt problemfria.

Tyvärr tappar jag adaptiv farthållare som jag förälskat mig lite i, men det gör jag väl oavsett vilken bil jag köper i den här prisklassen om det inte är just en Golf, och anti-VAG diskussionen kan vi väl släppa nu.
Senast redigerat av Wicca (1 april 2018)

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Ain't no place like home...
4 640 Inlägg
1 april 2018
#40
Ska vi gå på vad som håller för taxi-verksamhet så rullar det väldigt många Skoda Octavia i Uppsala där jag jobbar.
Samt en ansenlig mängd Renault Talisman. Om nu taxi-bilar är något att gå efter borde väl någon av dem vara ett utmärkt alternativ? Eller kanske en MB W123, dom verkar ju överleva vilken taxichaufför som helst.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget


Sök