3752
Sök

Köpråd: Brukis roligare än nästan ny Golf?

886 Inlägg
30 mars 2018
Trådstartare
#1
Tjena.

Tänkte byta upp mig lagom till vår/sommar och har ett problem...

Har idag en 2011 VW Polo, tråkig som fan, dåligt utrustad men billig och driftsäker.

Kan tänka mig lägga nånstans mellan 100-150k och har följande krav:

Minst 4 säten.
Minst lika stor som Polon.
Bättre utrustning(farthållare, bluetooth, rattkontroller, P-sensorer är krav. Bränslevärmare, automat, drag, keyless är plus)
Bekvämare än Polon.
Bensinare.
Nyare än Polon(2011).
Hyfsat driftsäker.
Hyfsat snål och ekonomisk.
Inte gått superlångt.

Själv har jag fastnat på VW Golf tsi 1,2 från 2014 eller 2015.
De är billiga(strax över 100k), hyfsat välutrustade(adaptiv farthållare är sweet!) och går att hitta med bränslevärmare. Dessutom finns det hur många som helst att välja på och de håller värdet hyfsat, alla verkstäder kan arbeta på dem osv.

Känns som ett väldigt nyktert och genomtänkt svar. Och tråkigt! wink


Så, nu frågar jag er, vad finns det för alternativ som har mycket av det Golfen har men som är lite roligare?
Senast redigerat av Wicca (30 mars 2018)

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

1 192 Inlägg
30 mars 2018
#2
Svaret är enkelt, det stavas BMW wink
https://www.blocket.se/vi/77295348.htm
1.6l fyra med twin scroll turbo. Lämnar 136hk men finns enkla medel för att komma upp i hot hatch-prestanda.
Ligger som en macka på vägen och jag finner dem tillräckligt bekväma. Det finns dock de som tycker 1-serie är obrukbara till vardags. Prova en?

EDIT: Jag prioriterar körglädje framför funktioner och elektronik. 116i M-sport är inte den mest feature-packade kärran men den innehar ändå grunderna.
Senast redigerat av Cracksoup (30 mars 2018)


Forummoderator
18 009 Inlägg
30 mars 2018
#3
En Volkswagen med TSI-motor är väl som att be om problem? Men har du en rymlig och välfylld plånbok så kör på...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

886 Inlägg
30 mars 2018
Trådstartare
#4
Cracksoup skrev:
Svaret är enkelt, det stavas BMW wink
https://www.blocket.se/vi/77295348.htm
1.6l fyra med twin scroll turbo. Lämnar 136hk men finns enkla medel för att komma upp i hot hatch-prestanda.
Ligger som en macka på vägen och jag finner dem tillräckligt bekväma. Det finns dock de som tycker 1-serie är obrukbara till vardags. Prova en?

Har prövat en 118i M-sport och gillade den tyvärr inte alls. Tråkig motor, stötigt chassie och onödigt tung styrning. Annars var den schysst, funderar på om jag skulle kunna hitta en utan M-sport. Tyvärr är de ju inte lika snygga då men jag tror M-sport paketet förstör de här normalare varianterna.

Hybrid_ skrev:
En Volkswagen med TSI-motor är väl som att be om problem? Men har du en rymlig och välfylld plånbok så kör på...

Mjah, det är nog att dra det lite väl generellt. Vissa modeller av motorerna är sämre och från en viss årsmodell ska det vara löst på alla motorer har jag hört iaf.

Sen har ju de här tsi-motorerna tillverkats i otroligt många exemplar så att det skulle drabba alla är nog en grov överdrift.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Forummoderator
18 009 Inlägg
30 mars 2018
#5
Wicca skrev:
Cracksoup skrev:
Svaret är enkelt, det stavas BMW wink
https://www.blocket.se/vi/77295348.htm
1.6l fyra med twin scroll turbo. Lämnar 136hk men finns enkla medel för att komma upp i hot hatch-prestanda.
Ligger som en macka på vägen och jag finner dem tillräckligt bekväma. Det finns dock de som tycker 1-serie är obrukbara till vardags. Prova en?

Har prövat en 118i M-sport och gillade den tyvärr inte alls. Tråkig motor, stötigt chassie och onödigt tung styrning. Annars var den schysst, funderar på om jag skulle kunna hitta en utan M-sport. Tyvärr är de ju inte lika snygga då men jag tror M-sport paketet förstör de här normalare varianterna.

Hybrid_ skrev:
En Volkswagen med TSI-motor är väl som att be om problem? Men har du en rymlig och välfylld plånbok så kör på...

Mjah, det är nog att dra det lite väl generellt. Vissa modeller av motorerna är sämre och från en viss årsmodell ska det vara löst på alla motorer har jag hört iaf.

Sen har ju de här tsi-motorerna tillverkats i otroligt många exemplar så att det skulle drabba alla är nog en grov överdrift.

De bytte väl tillbaka till kamrem någonstans där? Maskiner med kamkedja hade en tendens till att rasa. Men visst: Bara köp.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Muttley
30 mars 2018
#6
Wicca skrev:
Cracksoup skrev:
Svaret är enkelt, det stavas BMW wink
https://www.blocket.se/vi/77295348.htm
1.6l fyra med twin scroll turbo. Lämnar 136hk men finns enkla medel för att komma upp i hot hatch-prestanda.
Ligger som en macka på vägen och jag finner dem tillräckligt bekväma. Det finns dock de som tycker 1-serie är obrukbara till vardags. Prova en?

Har prövat en 118i M-sport och gillade den tyvärr inte alls. Tråkig motor, stötigt chassie och onödigt tung styrning. Annars var den schysst, funderar på om jag skulle kunna hitta en utan M-sport. Tyvärr är de ju inte lika snygga då men jag tror M-sport paketet förstör de här normalare varianterna.

Hybrid_ skrev:
En Volkswagen med TSI-motor är väl som att be om problem? Men har du en rymlig och välfylld plånbok så kör på...

Mjah, det är nog att dra det lite väl generellt. Vissa modeller av motorerna är sämre och från en viss årsmodell ska det vara löst på alla motorer har jag hört iaf.

Sen har ju de här tsi-motorerna tillverkats i otroligt många exemplar så att det skulle drabba alla är nog en grov överdrift.

Det fanns en artikel som handlade just om det.
Säljarna sade att problemet med kamkedjan var löst. Men de aktuella bilarna rasade ändå.

Man ska inte gå på vad man hör.

Adaptiv farthållare är rätt trevligt.  Tyvärr suger blocket när man skriver in adaptiv farthållare och visar alla möjliga resultat med adaptiva strålkastare och dylikt.

Men Asiatiskt är alltid ett säkert kort.  De har trevligare inredningar idag dessutom.

1 192 Inlägg
30 mars 2018
#7
Funkar det med tvådörrars?
https://www.blocket.se/uppsala/Kia_Pro_ … 21&w=3
Keyless, rattvärme, bluetooth, backkamera osv. En riktigt snygg bil i mina ögon!


886 Inlägg
30 mars 2018
Trådstartare
#8
Muttley skrev:
Det fanns en artikel som handlade just om det.
Säljarna sade att problemet med kamkedjan var löst. Men de aktuella bilarna rasade ändå.

Man ska inte gå på vad man hör.

Adaptiv farthållare är rätt trevligt.  Tyvärr suger blocket när man skriver in adaptiv farthållare och visar alla möjliga resultat med adaptiva strålkastare och dylikt.

Men Asiatiskt är alltid ett säkert kort.  De har trevligare inredningar idag dessutom.

Hmm, jaså, det låter allvarligt. Får läsa på lite mer då, men ärligt så tror jag fenomenet är överdrivet generellt.

Cracksoup skrev:
Funkar det med tvådörrars?
https://www.blocket.se/uppsala/Kia_Pro_ … 21&w=3
Keyless, rattvärme, bluetooth, backkamera osv. En riktigt snygg bil i mina ögon!

Två-dörrars är ok! Inte suttit i någon nyare Kia men de äldre är ju inte så kul. Kanske får ta en titt!

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Evildan
30 mars 2018
#9
Om proceed faller bort pga dörrarna och oljeomrörarspaken finns ju även den mer praktiska ceed.
Är faktiskt mindre trist än man kan tro med ett fint alert chassi och smidig automatlåda.

https://m.blocket.se/sodermanland/Kia_C … 12&w=3

Muttley
30 mars 2018
#10
Wicca skrev:
Muttley skrev:
Det fanns en artikel som handlade just om det.
Säljarna sade att problemet med kamkedjan var löst. Men de aktuella bilarna rasade ändå.

Man ska inte gå på vad man hör.

Adaptiv farthållare är rätt trevligt.  Tyvärr suger blocket när man skriver in adaptiv farthållare och visar alla möjliga resultat med adaptiva strålkastare och dylikt.

Men Asiatiskt är alltid ett säkert kort.  De har trevligare inredningar idag dessutom.

Hmm, jaså, det låter allvarligt. Får läsa på lite mer då, men ärligt så tror jag fenomenet är överdrivet generellt.

Överdrivet sade folk när de fick höra om 2012orna.   Vi hade 9 st ecofuel.   9 stycken rasade inom 24 månader och under 20 000 mil wink     

Bara så du vet vad vag är för något.

De nya kiorna är riktigt trevliga.  Provade en i höstas.  Hade de varit med hybrid hade jag tagit den.
Senast redigerat av Muttley (30 mars 2018)

7 394 Inlägg
30 mars 2018
#11
Muttley skrev:
Wicca skrev:
Muttley skrev:
Det fanns en artikel som handlade just om det.
Säljarna sade att problemet med kamkedjan var löst. Men de aktuella bilarna rasade ändå.

Man ska inte gå på vad man hör.

Adaptiv farthållare är rätt trevligt.  Tyvärr suger blocket när man skriver in adaptiv farthållare och visar alla möjliga resultat med adaptiva strålkastare och dylikt.

Men Asiatiskt är alltid ett säkert kort.  De har trevligare inredningar idag dessutom.

Hmm, jaså, det låter allvarligt. Får läsa på lite mer då, men ärligt så tror jag fenomenet är överdrivet generellt.

Överdrivet sade folk när de fick höra om 2012orna.   Vi hade 9 st ecofuel.   9 stycken rasade inom 24 månader och under 20 000 mil wink     

Bara så du vet vad vag är för något.

De nya kiorna är riktigt trevliga.  Provade en i höstas.  Hade de varit med hybrid hade jag tagit den.

nu kommer du få stryk av alla vag älskare wink man får ju inte tala illa om vag ju wink


886 Inlägg
30 mars 2018
Trådstartare
#12
Muttley skrev:
Wicca skrev:
Muttley skrev:
Det fanns en artikel som handlade just om det.
Säljarna sade att problemet med kamkedjan var löst. Men de aktuella bilarna rasade ändå.

Man ska inte gå på vad man hör.

Adaptiv farthållare är rätt trevligt.  Tyvärr suger blocket när man skriver in adaptiv farthållare och visar alla möjliga resultat med adaptiva strålkastare och dylikt.

Men Asiatiskt är alltid ett säkert kort.  De har trevligare inredningar idag dessutom.

Hmm, jaså, det låter allvarligt. Får läsa på lite mer då, men ärligt så tror jag fenomenet är överdrivet generellt.

Överdrivet sade folk när de fick höra om 2012orna.   Vi hade 9 st ecofuel.   9 stycken rasade inom 24 månader och under 20 000 mil wink     

Bara så du vet vad vag är för något.

De nya kiorna är riktigt trevliga.  Provade en i höstas.  Hade de varit med hybrid hade jag tagit den.

Varför hade du 9 stycken? Taxi eller liknande?

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Muttley
30 mars 2018
#13
granadadr skrev:
Muttley skrev:
Wicca skrev:
Muttley skrev:
Det fanns en artikel som handlade just om det.
Säljarna sade att problemet med kamkedjan var löst. Men de aktuella bilarna rasade ändå.

Man ska inte gå på vad man hör.

Adaptiv farthållare är rätt trevligt.  Tyvärr suger blocket när man skriver in adaptiv farthållare och visar alla möjliga resultat med adaptiva strålkastare och dylikt.

Men Asiatiskt är alltid ett säkert kort.  De har trevligare inredningar idag dessutom.

Hmm, jaså, det låter allvarligt. Får läsa på lite mer då, men ärligt så tror jag fenomenet är överdrivet generellt.

Överdrivet sade folk när de fick höra om 2012orna.   Vi hade 9 st ecofuel.   9 stycken rasade inom 24 månader och under 20 000 mil wink     

Bara så du vet vad vag är för något.

De nya kiorna är riktigt trevliga.  Provade en i höstas.  Hade de varit med hybrid hade jag tagit den.

nu kommer du få stryk av alla vag älskare wink man får ju inte tala illa om vag ju wink

Haha. Jag står beredd.  Argumenterar inte om saken heller utan låter de hållas.  Min åsikt är att det var rent junk och jag skulle aldrig lägga en krona själv på de där nya. smile
Wicca skrev:
Muttley skrev:
Wicca skrev:

Hmm, jaså, det låter allvarligt. Får läsa på lite mer då, men ärligt så tror jag fenomenet är överdrivet generellt.

Överdrivet sade folk när de fick höra om 2012orna.   Vi hade 9 st ecofuel.   9 stycken rasade inom 24 månader och under 20 000 mil wink     

Bara så du vet vad vag är för något.

De nya kiorna är riktigt trevliga.  Provade en i höstas.  Hade de varit med hybrid hade jag tagit den.

Varför hade du 9 stycken? Taxi eller liknande?

Inte jag tack och lov.  Så dum är jag inte.
Ja de gick som taxi.   Just mitt exemplar var vi 2 stycken om.  Och den var pedantskött från första kilometern.  Servades exakt som vag sade att den skulle göras.  Minsta konstighet så ordnade dem det direkt.  Ändå rasar motor och lådan.   Visst gick den många mil men de skall väl ändå en bil tåla.
En släktings 2010 rasade i höstas smile  Han kastade bilen ifrån sig och köpte något annat.

5 686 Inlägg
30 mars 2018
#14
Nu snackar ni om helt olika motorer. 1,4TSI från 2006-2012 har stora kamkedjeproblem, för klen kedja för effekten då dom kör både turbo och kompressor och idiotisk konstruktion på kamkedjespännare som endast spänner när motorn snurrar framåt.
Vill även påpeka att många kedjor har kuggat om pga "handhavande fel", dvs låst fast bilen med endast växeln i och bilen har då rullat bakåt och kuggat om kedjan.

2013 kom nya 1,4TSI med endast turbo. Första året hade dom kamkedja men övergick sedan till rem.
Har än så länge inte varit med om motorras på någon av dessa 1,4TSI.
Enda problemet med dom var kamaxelomställaren som det var aktion på dom första årsmodellerna och där borde alla ha bytts vid det här laget.


886 Inlägg
30 mars 2018
Trådstartare
#15
simlar skrev:
Nu snackar ni om helt olika motorer. 1,4TSI från 2006-2012 har stora kamkedjeproblem, för klen kedja för effekten då dom kör både turbo och kompressor och idiotisk konstruktion på kamkedjespännare som endast spänner när motorn snurrar framåt.
Vill även påpeka att många kedjor har kuggat om pga "handhavande fel", dvs låst fast bilen med endast växeln i och bilen har då rullat bakåt och kuggat om kedjan.

2013 kom nya 1,4TSI med endast turbo. Första året hade dom kamkedja men övergick sedan till rem.
Har än så länge inte varit med om motorras på någon av dessa 1,4TSI.
Enda problemet med dom var kamaxelomställaren som det var aktion på dom första årsmodellerna och där borde alla ha bytts vid det här laget.

Hur är det med 1,2 tsi och 1,0 tsi?

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Muttley
30 mars 2018
#16
simlar skrev:
Nu snackar ni om helt olika motorer. 1,4TSI från 2006-2012 har stora kamkedjeproblem, för klen kedja för effekten då dom kör både turbo och kompressor och idiotisk konstruktion på kamkedjespännare som endast spänner när motorn snurrar framåt.
Vill även påpeka att många kedjor har kuggat om pga "handhavande fel", dvs låst fast bilen med endast växeln i och bilen har då rullat bakåt och kuggat om kedjan.

2013 kom nya 1,4TSI med endast turbo. Första året hade dom kamkedja men övergick sedan till rem.
Har än så länge inte varit med om motorras på någon av dessa 1,4TSI.
Enda problemet med dom var kamaxelomställaren som det var aktion på dom första årsmodellerna och där borde alla ha bytts vid det här laget.

Såklart.  Det förklarar varför elfelen uppstod  och alla bilarna hade väldigt skev hjulvinklar smile
Det var ganska lam ursäkt om handhavandefel.



TS, titta på civic med, de är rätt fina att köra.

886 Inlägg
30 mars 2018
Trådstartare
#17
Muttley skrev:
simlar skrev:
Nu snackar ni om helt olika motorer. 1,4TSI från 2006-2012 har stora kamkedjeproblem, för klen kedja för effekten då dom kör både turbo och kompressor och idiotisk konstruktion på kamkedjespännare som endast spänner när motorn snurrar framåt.
Vill även påpeka att många kedjor har kuggat om pga "handhavande fel", dvs låst fast bilen med endast växeln i och bilen har då rullat bakåt och kuggat om kedjan.

2013 kom nya 1,4TSI med endast turbo. Första året hade dom kamkedja men övergick sedan till rem.
Har än så länge inte varit med om motorras på någon av dessa 1,4TSI.
Enda problemet med dom var kamaxelomställaren som det var aktion på dom första årsmodellerna och där borde alla ha bytts vid det här laget.

Såklart.  Det förklarar varför elfelen uppstod  och alla bilarna hade väldigt skev hjulvinklar smile
Det var ganska lam ursäkt om handhavandefel.



TS, titta på civic med, de är rätt fina att köra.

Har mest hört om problem med taxi-VW av nån anledning men det är klart, det är ju lite hårdare utnyttjande.

Så era 9 bilar som pajade var inte bara motorer?

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

5 686 Inlägg
30 mars 2018
#18
Wicca skrev:
simlar skrev:
Nu snackar ni om helt olika motorer. 1,4TSI från 2006-2012 har stora kamkedjeproblem, för klen kedja för effekten då dom kör både turbo och kompressor och idiotisk konstruktion på kamkedjespännare som endast spänner när motorn snurrar framåt.
Vill även påpeka att många kedjor har kuggat om pga "handhavande fel", dvs låst fast bilen med endast växeln i och bilen har då rullat bakåt och kuggat om kedjan.

2013 kom nya 1,4TSI med endast turbo. Första året hade dom kamkedja men övergick sedan till rem.
Har än så länge inte varit med om motorras på någon av dessa 1,4TSI.
Enda problemet med dom var kamaxelomställaren som det var aktion på dom första årsmodellerna och där borde alla ha bytts vid det här laget.

Hur är det med 1,2 tsi och 1,0 tsi?

1,2TSI har några enstaka haft problem med wastegateklockan, bilen går som den ska men motorlampan tänds med felkoder på laddtrycksregleringen. Man byter då hela wastegateklockan till en nyare enhet så är problemet löst.
1,0TSI har jag ännu inte stött på några problem med.


Muttley
30 mars 2018
#19
Wicca skrev:
Muttley skrev:
simlar skrev:
Nu snackar ni om helt olika motorer. 1,4TSI från 2006-2012 har stora kamkedjeproblem, för klen kedja för effekten då dom kör både turbo och kompressor och idiotisk konstruktion på kamkedjespännare som endast spänner när motorn snurrar framåt.
Vill även påpeka att många kedjor har kuggat om pga "handhavande fel", dvs låst fast bilen med endast växeln i och bilen har då rullat bakåt och kuggat om kedjan.

2013 kom nya 1,4TSI med endast turbo. Första året hade dom kamkedja men övergick sedan till rem.
Har än så länge inte varit med om motorras på någon av dessa 1,4TSI.
Enda problemet med dom var kamaxelomställaren som det var aktion på dom första årsmodellerna och där borde alla ha bytts vid det här laget.

Såklart.  Det förklarar varför elfelen uppstod  och alla bilarna hade väldigt skev hjulvinklar smile
Det var ganska lam ursäkt om handhavandefel.



TS, titta på civic med, de är rätt fina att köra.

Har mest hört om problem med taxi-VW av nån anledning men det är klart, det är ju lite hårdare utnyttjande.

Så era 9 bilar som pajade var inte bara motorer?

motor, växellådor elektronik till gastuber och bagagelucka. inkl hjulvinklar som inte gick att ordna. 

Men de var säkert bara just de 9 i hela världen wink    Det gällde inte bara taxi.  Vi blev plågade att köra manuellt för vw ansåg att automat inte höll för yrkestrafik, det gjorde inte manuell heller.

Evildan
31 mars 2018
#20
Muttley skrev:
Wicca skrev:
Muttley skrev:

Såklart.  Det förklarar varför elfelen uppstod  och alla bilarna hade väldigt skev hjulvinklar smile
Det var ganska lam ursäkt om handhavandefel.



TS, titta på civic med, de är rätt fina att köra.

Har mest hört om problem med taxi-VW av nån anledning men det är klart, det är ju lite hårdare utnyttjande.

Så era 9 bilar som pajade var inte bara motorer?

motor, växellådor elektronik till gastuber och bagagelucka. inkl hjulvinklar som inte gick att ordna. 

Men de var säkert bara just de 9 i hela världen wink    Det gällde inte bara taxi.  Vi blev plågade att köra manuellt för vw ansåg att automat inte höll för yrkestrafik, det gjorde inte manuell heller.

Jag trodde det bara var de folkvagnar vi hade inom den koncern jag arbetade inom som krånglade samt de jag ägt privat. Samma problem som beskrivs förutom förbannat långa väntetider på verkstaden där mekanikerna mer eller mindre gissade sig till vad som var fel när växellådorna växlade som en makak hög på smågodis och avgaser.
Inte bara Passater utan även Touran och några A6, de senare hade inga växellådsproblem utan där var det "endast övriga bekymmer.
Detta har det skrivits spaltmeter om både i inhemsk och utländsk press och ändå köper svenne banan produkterna för att sedan upptäcka att det som skrivs inte var några få drabbade enheter.
VAG fortlever endast pga informationsresistenta bilköpare.
Detta är mina "småpengar" i frågan och alla bilar går sönder någpn gång, skillnaden är hur ofta för vilka pengar samt vilken hjälp återförsäljarnätet erbjuder.
Kika gärna på länken i min underrubrik.
www.dinskitbil.se


Sök