Har som sagt en 740 som vägrar starta, vrider på nyckeln och startmotorn drar runt motorn men den verkar inte tända till. Tändstiften är nya och tänder då bilen startar när jag sprutar in startgas under stiften. Bilen går att rulla igång utan problem, och när den väl startar så går den som en klocka så jag förstår inte riktigt vad felet kan vara.. Är det någon som har varit med om något liknande eller vet vad felet kan vara? Vet att det sitter två pumpar i bilen men har ingen aning varför..
Men om det nu är en av pumparna som inte fungerar så borde den väl inte gå alls, då den inte får nåt bränsle tänkte jag. Eller har de båda pumparna olika användingsområden? Tänkte ifall ena pumpen bara är en "startpump" typ och den andra går bara vid körning
Prova att bygla/eller prova ett annat spridarrelä,det svarta som sitter vid expansionskärlet. När du kör på starten så fungerar det ej men när motorn startat och generator laddar så höjs spänningen och reläet drar. Har du inget annat så ta isär det och löd om lödningarna.
Prova att bygla/eller prova ett annat spridarrelä,det svarta som sitter vid expansionskärlet. När du kör på starten så fungerar det ej men när motorn startat och generator laddar så höjs spänningen och reläet drar. Har du inget annat så ta isär det och löd om lödningarna.
Ja det låter ju rimligt Ska beställa hem ett sånt då det hur som helst inte skulle skada att byta
Hej! Du har alltså gnista på alla stift men inte soppa!? Om du inte har soppa fram till förbränningsrummen så kolla att bägge pumparna funkar. Den bakre pumpen i tanken förser den främre (under förarstolen) med soppa. Har du mindre än halvfull tank och den bakre pumpen inte funkar så startar inte motorn (detta på vilkor att bilen står horisontelt). Med mer soppa i tanken blir det självrinning fram till främre pumpen och motorn startar även om bakre pumpen inte funkar.
Kolla också elanslutningen på tanklocket under sätet.Där finns en ingjuten elanslutning under en plastplupp vilken under årenslopp utsätts för väder och vind vilket få kontakterna till bakre pumpen att erga, åtminstone ser det ut så på 87:orna.
Hej! Du har alltså gnista på alla stift men inte soppa!? Om du inte har soppa fram till förbränningsrummen så kolla att bägge pumparna funkar. Den bakre pumpen i tanken förser den främre (under förarstolen) med soppa. Har du mindre än halvfull tank och den bakre pumpen inte funkar så startar inte motorn (detta på vilkor att bilen står horisontelt). Med mer soppa i tanken blir det självrinning fram till främre pumpen och motorn startar även om bakre pumpen inte funkar.
Kolla också elanslutningen på tanklocket under sätet.Där finns en ingjuten elanslutning under en plastplupp vilken under årenslopp utsätts för väder och vind vilket få kontakterna till bakre pumpen att erga, åtminstone ser det ut så på 87:orna.
Hmm okej vet faktiskt inte hur mycket bränsle som är i kan ju testa tanka i fullt och se om det blir någon skillnad
Jag tror också på glapp i tändningslåset. Det är ju vanligt på 740. Slå på tändningen, dra handbromsen och lägg ur växeln.
Ta sedan en kniv eller skruvmejsel som du använder att bygla baksidan på startmotorn med. Startar bilen som den skall nu så borde det vara fel på ditt tändningslås.
Att bilen inte startar med mindre än halvtank om förpumpen är kass stämmer inte riktigt jag körde min 740 med kass förpump i flera år och det var inga problem ens när det nästan var tomt i tanken det ända som märktes var att huvudpumpen brummade lite högre när nivån blev låg men det var en bra påminnelse att man behövde fylla på soppa
Att bilen inte startar med mindre än halvtank om förpumpen är kass stämmer inte riktigt jag körde min 740 med kass förpump i flera år och det var inga problem ens när det nästan var tomt i tanken det ända som märktes var att huvudpumpen brummade lite högre när nivån blev låg men det var en bra påminnelse att man behövde fylla på soppa
Håller fullständigt med,motorn startar och går även med död förpump.Dock ett högre ljud från huvudpumpen då den får jobba hårdare.