Muttley skrev:
Ska vi summera lite ?
Argument från vag försvarare, som vissa tycker är rimliga
-Ok med 15-20 liter olja extra utöver servicen,på 1500 mil eller 3000 mil? Vi räknar på vardera upp till en jämn summa där bilen bör anses vara slut totalt, 39000 mil.
vid 1500 intervaller så finner vi 26 byten och vid 3000 invervaller så har vi 13 stycken. Vi räknar på 15 liter extra mellan varje service från 0 mil. Räknar jämt med en hundring per liter olja. Jag kan ha räknat fel, bara gjorde ett överslag, det ligger någonstans i närheten.
1500 int. Ger 195 liter 19500kr EXTRA
3000 int. Ger 390liter 39000kr EXTRA
-Nästa argument som jag hoppas är ett stort skämt.
Man ska inte lita på rekommendationerna. Från tillverkaren :p Så det är brukarens fel att kedjorna kapsejsade.
Har jag fel?
Hur, bara av ren nyfikenhet, tänkte du här?
Om bilen dricker 1 liter extra olja per 100 mil så får den väl göra det i båda fallen? Eller? Oavsett om du kör LL eller inte.
Alltså; om den dricker 1L extra per 100 mil vid 1500-intervall (15L extra mellan service..eller...nåja), så bör den rimligen göra det även vid 3000-intervall. Således bör ju också "extrasumman" inte förändras så drastiskt.
Om du kör 39.000 mil. Och, vi för enkelhetens skull då säger att det går åt 390L "extra olja " (det stämmer ju givetvis inte, för någon gång kommer ju "jaha, nu behöver jag fylla på 1L olja" inträffa vid servicen, och då fyller du ju inte på 1L -extra- olja, utan gör servicen...) Så gör det följaktligen det oavsett vilken serviceintervall du har.
Och sagt med det? Att totalt sett blir prisskillnaden inte så stor som du menar. Det är i sin tur negativt för den som gör täta byten (vilket då inte heller stämmer för LL-olja är dyrare än "vanlig" olja osv, så "i verkligheten" blir det billigare för den som gör täta oljebyten iaf.)
Ska man sen räkna på "extrasummor" så innebär det, vid det väl valda oljepriset vs. situationen, att vi landar någonstans på 1kr extra/körd mil (igen, inte riktigt då service ibland inträffar vid "rätt" tillfälle).
- - - Edit - - -
Skillnaden bör alltså, för tydlighetens skull, bli runt 13 liter extra, lite beroende på hur man räknar. Inte knappa 200 liter extra.
- - - Edit 2 - - -
I ditt exempel har du dessutom vänt på siffrorna. Om vi ska räkna med 15L extra, oavsett om det är 1500- eller 3000-intervall (det ger ju då att bilen visserligen "bara" dricker ½L extra/100mil mellan servicetillfällena när man kör LL...men iaf)
Då blir det således;
1500 intervall = 15L extra = 26 servicetillfällen = 390 liter extra
3000 intervall = 15L extra = 13 servicetillfällen = 195 liter extra.