2795
Sök

+ och - sladdar.

4 Inlägg
17 april 2018
Trådstartare
#1
Köpte en bil av en kille som använt jordsladdar till att koppla + och minus till sin baslåda och slutsteg...
Fungerar detta i längden eller bör dem bytas ut till riktiga istället?
tack på förhand

4 162 Inlägg
17 april 2018
#2
Är lite oklar över vad ditt problem är, menar du att han kopplat jord till + ingången på slutsteget?

Eller är problemet att han använt "fel" färg på kablarna?

Eller är det något annat?


4 Inlägg
17 april 2018
Trådstartare
#3
Han har fel sladdar tekniskt sett, Istället för Röd och svart har han 2 st jordsladdar.

4 162 Inlägg
17 april 2018
#4
Är dem tillräckligt tjocka och har bra nog kontakt så spelar det ingen roll.


4 Inlägg
17 april 2018
Trådstartare
#5
Okej, de är nog tjocka så då bör jag inte oroa mig, Tack för snabbt svar! smile

2 329 Inlägg
17 april 2018
#6
Färgen på kabelns hölje påverkar inte den ledande delens prestanda


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
17 april 2018
#7
Xebers76 skrev:
Färgen på kabelns hölje påverkar inte den ledande delens prestanda

Asså detta var minst sagt månadens ickeverbala höjdare..smile
Senast redigerat av insatsen (17 april 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

4 162 Inlägg
17 april 2018
#8
Se till att kablarna inte har några veck på sig utan löper överallt med stora radier. Annars stryper du strömmen Precis som en vattenslang.


2 329 Inlägg
17 april 2018
#9
insatsen skrev:
Xebers76 skrev:
Färgen på kabelns hölje påverkar inte den ledande delens prestanda

Asså detta var minst sagt månadens höjdare..smile

Ja det var såhär jag tolkade TS första inlägg iaf lol
Senast redigerat av Xebers76 (17 april 2018)


1 271 Inlägg
17 april 2018
#10
zemet skrev:
Se till att kablarna inte har några veck på sig utan löper överallt med stora radier. Annars stryper du strömmen Precis som en vattenslang.

Eeh va? Detta är något nytt för mig. Utveckla gärna.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

4 162 Inlägg
17 april 2018
#11
Soulman skrev:
zemet skrev:
Se till att kablarna inte har några veck på sig utan löper överallt med stora radier. Annars stryper du strömmen Precis som en vattenslang.

Eeh va? Detta är något nytt för mig. Utveckla gärna.

Har du veck på kablarna stryper du elektronernas flöde pga att dem hamnar för nära protonerna. Detta leder till sämre eller inget flöde.

Tänk på kabeln som en vattenslang.

Därför skall man också undvika att dra kablarna för mycket lodrätt utan helst så horisontalt som möjligt då de tyngre atomerna annars gärna blir liggande i botten på kabeln.
Senast redigerat av zemet (17 april 2018)


2 329 Inlägg
17 april 2018
#12
zemet skrev:
Soulman skrev:
zemet skrev:
Se till att kablarna inte har några veck på sig utan löper överallt med stora radier. Annars stryper du strömmen Precis som en vattenslang.

Eeh va? Detta är något nytt för mig. Utveckla gärna.

Har du veck på kablarna stryper du elektronernas flöde pga att dem hamnar för nära protonerna. Detta leder till sämre eller inget flöde.

Tänk på kabeln som en vattenslang.

Är inte protonerna i batteriet och väntar på att elektronerna ska komma fram från andra sidan?


4 162 Inlägg
17 april 2018
#13
Xebers76 skrev:
zemet skrev:
Soulman skrev:
Eeh va? Detta är något nytt för mig. Utveckla gärna.

Har du veck på kablarna stryper du elektronernas flöde pga att dem hamnar för nära protonerna. Detta leder till sämre eller inget flöde.

Tänk på kabeln som en vattenslang.

Är inte protonerna i batteriet och väntar på att elektronerna ska komma fram från andra sidan?

Jo precis, det är därför man ofta har batteriet ganska högt placerat i motorrummet. För att förenkla för elektronerna så dem slipper arbeta mot gravitationen.

Då slipper generatorn pumpa runt elektronerna lika mycket och man kan ha en lite mindre generator.
Senast redigerat av zemet (17 april 2018)


2 329 Inlägg
17 april 2018
#14
zemet skrev:
Xebers76 skrev:
zemet skrev:

Har du veck på kablarna stryper du elektronernas flöde pga att dem hamnar för nära protonerna. Detta leder till sämre eller inget flöde.

Tänk på kabeln som en vattenslang.

Är inte protonerna i batteriet och väntar på att elektronerna ska komma fram från andra sidan?

Jo precis, det är därför man ofta har batteriet ganska högt placerat i motorrummet. För att förenkla för elektronerna så dem slipper arbeta mot gravitationen.

Fast dem ska ju tillbaks till samma höjd igen så det kan knappast spela roll? tongue


4 162 Inlägg
17 april 2018
#15
Xebers76 skrev:
zemet skrev:
Xebers76 skrev:

Är inte protonerna i batteriet och väntar på att elektronerna ska komma fram från andra sidan?

Jo precis, det är därför man ofta har batteriet ganska högt placerat i motorrummet. För att förenkla för elektronerna så dem slipper arbeta mot gravitationen.

Fast dem ska ju tillbaks till samma höjd igen så det kan knappast spela roll? tongue

Man får större förluster i "uppförsbackar" än man får vinster i "nedförsbackar".

Man får också en del "slaggatomer" i botten på kablarna då generatorn inte orkar pumpa runt dem.

Det är därför många biltillverkare rekomenderar att man lossar och lyfter på kablarna någon gång om året för att få slaggatomerna att rinna tillbaka till batteriet.

Många får dåligt batteri efter några år på bilen, om man då bara skakar ur kablarna ordentligt kan man rädda sitt batteri. istället för att köpa ett nytt som många gör:)

Har sparat mig mycket pengar genom åren:)


Evildan
17 april 2018
#16
Grina inte grabbar utan tänk på mig som har 500volt in i elmotorerna och en massa litium jon ackar att vända på var 400e mil för att behålla jonvandringen, man borde kanske ha ett hjon som sköter detta? När jag ful-laddar använder jag en svart kabel eftersom det är svartström jag laddar med. Hemma har jag självklart en grön till min miljöström. Det besvärligaste är ändock att stänga av anti-sladd systemet för annars går det ju inte att koppla till laddsladden.

Forummoderator
9 299 Inlägg
17 april 2018
#17
Xebers76 skrev:
zemet skrev:
Soulman skrev:

Eeh va? Detta är något nytt för mig. Utveckla gärna.

Har du veck på kablarna stryper du elektronernas flöde pga att dem hamnar för nära protonerna. Detta leder till sämre eller inget flöde.

Tänk på kabeln som en vattenslang.

Är inte protonerna i batteriet och väntar på att elektronerna ska komma fram från andra sidan?

Bara om elektronerna har sminkat sig och har push up. Annars stannar protonerna hemma och spelar dataspel.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 271 Inlägg
17 april 2018
#18
zemet skrev:
Soulman skrev:
zemet skrev:
Se till att kablarna inte har några veck på sig utan löper överallt med stora radier. Annars stryper du strömmen Precis som en vattenslang.

Eeh va? Detta är något nytt för mig. Utveckla gärna.

Har du veck på kablarna stryper du elektronernas flöde pga att dem hamnar för nära protonerna. Detta leder till sämre eller inget flöde.

Tänk på kabeln som en vattenslang.

Därför skall man också undvika att dra kablarna för mycket lodrätt utan helst så horisontalt som möjligt då de tyngre atomerna annars gärna blir liggande i botten på kabeln.

Det där är för amatörer. Jag ser till att det är ett helt slutet system, alltså krympslang på alla kabelskor så inget läcker ut. När jag bygger för tävling använder jag en elektron-tank med en magnetventil på. Brukar vara nödvändigt att fylla på precis när man når 168 dB, då kommer man strax över 173,8.

Nu pratar vi alltså om 4st tjuvkopplade 6x9.
Senast redigerat av Soulman (17 april 2018)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

2 329 Inlägg
83 Inlägg
18 april 2018
#20
Detta var god onsdagsläsning lol
Senast redigerat av Stekpannan (18 april 2018)


Sök