3376
Sök

Hög co-halt

5 Inlägg
19 april 2018
Trådstartare
#1
Tjenare!

Besiktade min Volvo S60 T6 från 2011 nyligen och den fick en 2:a.

Tydligen så är det förhöjd tomgång CO-halt.

Värdena jag fick var CO 2500 varv: 1 (0,2)
Och lambda 0,97 (0,96-1,04)

Värdena inom parentes är gränsvärden!

Vad beror detta på? Har kikat runt och de flesta har haft både höga CO och HC halter men jag har bara för hög CO halt.

Bilen går fint förövrigt, och jag har bytt till sportavgassystem och polestar trimning om de gör någon skillnad.

Lånade en polares OBD ”dator” från Biltema och den visade ett kryss vid o2s och allt annat var bockat grönt, vad är o2s?

*edit*
Efter en dels letande verkar o2s vara oxygen 2 sensor, dvs den bakre lambdasonden efter katalysatorn? Kan den vara sönder och störa CO-utsläppen?
Senast redigerat av Kirrelito (19 april 2018)

354 Inlägg
20 april 2018
#2
Hej

Du har ju lite spelrum med tanke på att motorn går lite fett(0,97).
Kör fulknepet med några liter E85 i tanken,  åk sedan ut å plåga motorn så katten blir ordentligt varm precis innan mätningen.

Vill du inte chansa med E85 så hoppa över den delen bara smile


4 143 Inlägg
20 april 2018
#3
rudarmy skrev:
Vill du inte chansa med E85 så hoppa över den delen bara smile

Varför hoppa över ?, det är ju Fredag idag, bilen kanske vill ha sin beskärda del 

lol

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Evildan
20 april 2018
#4
spillolja skrev:
rudarmy skrev:
Vill du inte chansa med E85 så hoppa över den delen bara smile

Varför hoppa över ?, det är ju Fredag idag, bilen kanske vill ha sin beskärda del 

lol

Bensin: hälls i bilar.
Diesel: hälls i arbetsfordon.
Alkohol: hälls i människor.

7 394 Inlägg
20 april 2018
#5
Evildan skrev:
spillolja skrev:
rudarmy skrev:
Vill du inte chansa med E85 så hoppa över den delen bara smile

Varför hoppa över ?, det är ju Fredag idag, bilen kanske vill ha sin beskärda del 

lol

Bensin: hälls i bilar.
Diesel: hälls i arbetsfordon.
Alkohol: hälls i människor.

eller bilar som är gjorda för det smile  ska ha E85 i min ena bil


Forummoderator
9 299 Inlägg
22 april 2018
#7
jaka54 skrev:
Hej!
Byt lamdasond!

Håller med Jaka på denna.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
22 april 2018
#8
caromania skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Byt lamdasond!

Håller med Jaka på denna.

Håller med caro mania i hens medhållande av Jaka.

5 Inlägg
23 april 2018
Trådstartare
#9
Tjenare! Bilen är inlämnad på Volvo så återkommer när jag får svar men de är nog katalysator/lambda!

354 Inlägg
23 april 2018
#11
Bakre lambdasonden kollar så att katten funkar som den ska, det är en dyr sak att byta i felsöknings syfte! men visst det kan ju va sonden men iom att du har bytt till större Avgas och  polestar, vad säger dom som programmerat polestar( volvo?)


5 Inlägg
24 april 2018
Trådstartare
#13
Hej!

Inlämnad på en Volvo verkstad. Dom hittade inga fel förutom att 3 tändstift inte satt riktigt åt från föregående service men förutom de så fanns de inga fel/felkoder.

Åkte snabbt till bilprovningen och bad dom kolla om verkstaden hade fixat problemet men istället så hade CO värdena öket till nästan dubbelt?! Bilen hade 2,02 när vi testade bilen igen!

Sedan ringde jag bilverkstaden igen och kollade med dem och antagligen var de då katalysatorn som har gått sönder. Priset för en ny skulle gå på 13000kr vilket var väldigt dyrt tyckte jag så jag får se hur jag gör med den.

Men hur kan inte bilen visa felkoder när den går såpåss dåligt? Är de farligt att köra med bilen när den har höga CO värden?

Om jag då byter katalysator tänkte jag ta denna:
https://www.ferrita.com/sv/produkter/pe … c60-t6-awd

Några synpunkter på detta främrerör med katalysator från Ferrita? Har ju redan ett catback system från Feritta så kan likaväl köpa resten av systemet från Feritta också.

6 632 Inlägg
24 april 2018
#14
Mätarställning?

De/Dem

5 Inlägg
24 april 2018
Trådstartare
#15
xXSammy skrev:
Mätarställning?

15200

6 632 Inlägg
24 april 2018
#16
Nja, känns lite väl tidigt för att byta katalysator. Om nu inte bilen misstänt eller gått illa en längre tid.

Lägg dig på 3000-4000 RPM under motorvägskörning och gasa på hårt ett par gånger så ska du se att katalysatorn blir ursotad.

Hjälper inte de kanske en ny främre lambdasond hjälper.

De/Dem

4 143 Inlägg
24 april 2018
#17
Jag gissar att 2 lambdasonder finns, ett otyg att tillverkarna att sätta dit en onödig andra sond bakom katten, på golfen har jag satt en downpipe istället för orginalkatten, vilket innebar att båda sonderna hamnar framför den universalkatt jag sätter i avgasrörstunneln, vilket löses med en sådan:
http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ … :6368.html

om bilen går dåligt kan det kanske beror på att katten täpper till, om så är faller bör den rensas ur

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

25 Inlägg
24 april 2018
#18
kolla tempgivaren i blocket  kan ge fel värde till styrdon och motorn går fett på bränsle ock ger inga felkoder. jag skulle satt dit en ny kostar inte så mycket

354 Inlägg
26 april 2018
#19
Tycker du ska varmköra motorn å sen hålla hög rpm nån minut sen direkt in för mätning.

Jag har ferrita 3" framrör med racecat och den måste jag köra ordentligt varm precis innan mätningen avgaser, jag kör mellan 2k-6k rpm på 2ans växel utan motorbroms i ca 3-5min, då är catten dyngvarm och den har då haft bra värden varje gång!


7 394 Inlägg
27 april 2018
#20
rudarmy skrev:
Tycker du ska varmköra motorn å sen hålla hög rpm nån minut sen direkt in för mätning.

Jag har ferrita 3" framrör med racecat och den måste jag köra ordentligt varm precis innan mätningen avgaser, jag kör mellan 2k-6k rpm på 2ans växel utan motorbroms i ca 3-5min, då är catten dyngvarm och den har då haft bra värden varje gång!

stora avgas å racekat är MKT känsliga så inget konstigt med det,, men en std räcker det med att köra varm å lite lagom hårt med så ska det fungera,, annars är det något knas



Sök