29 april 2018
Trådstartare
Har en Skoda Octavia 1.8t 4x4 -03, bytte till sommardäck för några dagar sen. Har för övrigt två helt nya däck och två som gått ca 200 mil (så tror inte mitt problemet är däckrelaterat)
Men som sagt när jag skulle byta däck så var det två av vinterdäcken som hade rostat fast lite, så jag sprutade dit lite 5-56 och sparkade och slog en hel del innan jag fick lös dem, är rädd att jag kan ha slagit/sparkat sönder nått för jag stod och kämpade ett bra tag, speciellt med ena däcket.
Problemet jag har är att bilens väghållning har förändrats jättemycket sen jag bytte däck, den har blivit urusel...i högre hastigheter känns bilen jätte svajjig och om man tvärsväger vänster-höger så gungar bilen som en jolle ute på halvmetersvågor...Lyfte upp bilen i dag och kröp in under och kände på krängingshämmarstag (trorja det heter) och nått annat stag, men hittade inget som var glappt eller för den delen några andra uppenbara problem. När man gungar bilen lite lätt så hörs ett skrapande missljud från högersida av framvagnen (ett av däcken som vägrade lossna) men när man kör bilen så känns det som att svajjighet kommer från vänster bak (andra däcket som vägrade lossna) eller möjligtvis hela bakaxeln, bilen beter sig nästan som när man kör på en spårig vinterväg, fastän det är snustorrt.
Har tidigare haft ett lite klonkande missljud när jag kör i ett gupp, men har bara trott att stötdämparna är lite slut bara, har inte märkts nått på väghållningen tidigare, vet inte om det kan ha nått med det att göra.
Någon som har nån idé på vad felet kan vara eller nått tips på vad jag ska kolla, bussningar i fram respektive bakvagn? Nått stag jag kanske har missat? Dämpare? Fjädrar? osv eller väntar ett dyrt verkstadsbesök?