2561
Sök

Plötsligt problem med väghållningen

15 Inlägg
29 april 2018
Trådstartare
#1
Har en Skoda Octavia 1.8t 4x4 -03, bytte till sommardäck för några dagar sen. Har för övrigt två helt nya däck och två som gått ca 200 mil (så tror inte mitt problemet är däckrelaterat)

Men som sagt när jag skulle byta däck så var det två av vinterdäcken som hade rostat fast lite, så jag sprutade dit lite 5-56 och sparkade och slog en hel del innan jag fick lös dem, är rädd att jag kan ha slagit/sparkat sönder nått för jag stod och kämpade ett bra tag, speciellt med ena däcket.

Problemet jag har är att bilens väghållning har förändrats jättemycket sen jag bytte däck, den har blivit urusel...i högre hastigheter känns bilen jätte svajjig och om man tvärsväger vänster-höger så gungar bilen som en jolle ute på halvmetersvågor...Lyfte upp bilen i dag och kröp in under och kände på krängingshämmarstag (trorja det heter) och nått annat stag, men hittade inget som var glappt eller för den delen några andra uppenbara problem. När man gungar bilen lite lätt så hörs ett skrapande missljud från högersida av framvagnen (ett av däcken som vägrade lossna) men när man kör bilen så känns det som att svajjighet kommer från vänster bak (andra däcket som vägrade lossna) eller möjligtvis hela bakaxeln,  bilen beter sig nästan som när man kör på en spårig vinterväg, fastän det är snustorrt.

Har tidigare haft ett lite klonkande missljud när jag kör i ett gupp, men har bara trott att stötdämparna är lite slut bara, har inte märkts nått på väghållningen tidigare, vet inte om det kan ha nått med det att göra.

Någon som har nån idé på vad felet kan vara eller nått tips på vad jag ska kolla, bussningar i fram respektive bakvagn? Nått stag jag kanske har missat? Dämpare? Fjädrar? osv eller väntar ett dyrt verkstadsbesök?

Allfixare
1 475 Inlägg
29 april 2018
#2
Kolla så du har tillräckligt med luft i däcken. Jag skulle påstå att det är omöjligt att du har sparkat något krokigt. Ett tips nästa gång hjulen fastnar är att lossa på bultarna (bara såpass att dom inte är stenhårt dragna) sen kör du bilen SAKTA och svänger fram och tillbaka så ska du se att hjulen går att få av sen smile


Evildan
29 april 2018
#3
Gjorde du rent naven ordenkligt innan du monterade sommarhjulen? Eftersom vinteruppsättningen kärvade finns möjligheten att det är skräp/rost kvar på naven och därmed hamnade inte sommaruppsättningen dikt an vilket kan göra så att bilen beter sig sådär som du beskriver.
Är sommardäcken av typen två varv eltape på stora fälgar? Alktså låg profil och stor diameter så dom skiljer sig mycket från vinteruppsättningen? Det kan göra så att eventuella defekter i hjulupphängningarna framstår tydligare.
Senast redigerat av Evildan (29 april 2018)

Forummoderator
9 299 Inlägg
29 april 2018
#4
Vad är det för däck? Märke, dimension, profil, belastningsindex? Vad har du för däckstryck?
Problemet har garanterat med däcken att göra.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2 250 Inlägg
29 april 2018
#5
Måste vara samma däck runt om!
Olika däck kan ha olika omkrets och då skadas Haldex mm.

Har du kollat så att alla 4 fjädrarna är hela?

På sambons bil gick båda framfjädrarna av
p g a kärvande fjäderbenslagringar.

Och som antytts. Vinterdäcken kan ha slitit in sig efter ett mindre fel i hjulinställningen under längre tid.
När du byter till fräscha sommardäck, så är de
s a s  raka och optimerade enligt norm och ska passa bil med standard korrekt hjulinställning.
Så hjulinställning för alla fyra hjulen rekommenderas. Detta efter ordentlig mekanisk kontroll av alla hjulupphängningar.

Sen har du inte bakaxel på bilen, utan separara hjulupphängningar med drivaxlar till bakdiff.
Kolla får du se... inte bara anta något.
Senast redigerat av Meaganeowner (29 april 2018)

1 512 Inlägg
29 april 2018
#6
Börja med att ta av hjulen och rengör naven ordentlig med exempelvis en stålborste. Har du tur så kommer problemet att försvinna (egen erfarenhet). Dessutom kostar det inget att prova.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

15 Inlägg
29 april 2018
Trådstartare
#7
fish skrev:
Kolla så du har tillräckligt med luft i däcken. Jag skulle påstå att det är omöjligt att du har sparkat något krokigt. Ett tips nästa gång hjulen fastnar är att lossa på bultarna (bara såpass att dom inte är stenhårt dragna) sen kör du bilen SAKTA och svänger fram och tillbaka så ska du se att hjulen går att få av sen smile

Jo jag har kollat däcktrycket, och tack för tipset

Evildan skrev:
Gjorde du rent naven ordenkligt innan du monterade sommarhjulen? Eftersom vinteruppsättningen kärvade finns möjligheten att det är skräp/rost kvar på naven och därmed hamnade inte sommaruppsättningen dikt an vilket kan göra så att bilen beter sig sådär som du beskriver.
Är sommardäcken av typen två varv eltape på stora fälgar? Alktså låg profil och stor diameter så dom skiljer sig mycket från vinteruppsättningen? Det kan göra så att eventuella defekter i hjulupphängningarna framstår tydligare.

Körde ordentligt med stålborste både på insidan av navet till sommarfälgarna och navet efter att ha tagit av vinterdäcken. Vinterdäcken och sommardäcken är inte så olika alls. Sommardäcken är 205/55R16 och vinterdäcken är 185/65R15 så dom är originaldäck inga riktiga lågprofildäck.

caromania skrev:
Vad är det för däck? Märke, dimension, profil, belastningsindex? Vad har du för däckstryck?
Problemet har garanterat med däcken att göra.

Fram: Bridgestone Turanza ER300 (205/55R16, 91V) 2.6 Bar
Bak: Nokkian Hakka Blue 2 (205/55R16, 94W) 2.4 Bar


Meaganeowner skrev:
Måste vara samma däck runt om!
Olika däck kan ha olika omkrets och då skadas Haldex mm.

Har du kollat så att alla 4 fjädrarna är hela?

På sambons bil gick båda framfjädrarna av
p g a kärvande fjäderbenslagringar.

Och som antytts. Vinterdäcken kan ha slitit in sig efter ett mindre fel i hjulinställningen under längre tid.
När du byter till fräscha sommardäck, så är de
s a s  raka och optimerade enligt norm och ska passa bil med standard korrekt hjulinställning.
Så hjulinställning för alla fyra hjulen rekommenderas. Detta efter ordentlig mekanisk kontroll av alla hjulupphängningar.

Sen har du inte bakaxel på bilen, utan separara hjulupphängningar med drivaxlar till bakdiff.
Kolla får du se... inte bara anta något.

Däcken är samma omkrets hoppas jag då dem är samma dimension eller vad man säger. Bakfjädrarna är hela framfjädrarna ser man inte hela vägen upp, men det man ser verkar helt iaf. Sorry, menade nog bakvagn inte bakaxel, är inte jättekunnig alls för övrigt...

trubbelturbo skrev:
Börja med att ta av hjulen och rengör naven ordentlig med exempelvis en stålborste. Har du tur så kommer problemet att försvinna (egen erfarenhet). Dessutom kostar det inget att prova.

Ska testa det!

Avstängd
10 388 Inlägg
29 april 2018
#8
sho0330 skrev:
fish skrev:
Kolla så du har tillräckligt med luft i däcken. Jag skulle påstå att det är omöjligt att du har sparkat något krokigt. Ett tips nästa gång hjulen fastnar är att lossa på bultarna (bara såpass att dom inte är stenhårt dragna) sen kör du bilen SAKTA och svänger fram och tillbaka så ska du se att hjulen går att få av sen smile

Jo jag har kollat däcktrycket, och tack för tipset

Evildan skrev:
Gjorde du rent naven ordenkligt innan du monterade sommarhjulen? Eftersom vinteruppsättningen kärvade finns möjligheten att det är skräp/rost kvar på naven och därmed hamnade inte sommaruppsättningen dikt an vilket kan göra så att bilen beter sig sådär som du beskriver.
Är sommardäcken av typen två varv eltape på stora fälgar? Alktså låg profil och stor diameter så dom skiljer sig mycket från vinteruppsättningen? Det kan göra så att eventuella defekter i hjulupphängningarna framstår tydligare.

Körde ordentligt med stålborste både på insidan av navet till sommarfälgarna och navet efter att ha tagit av vinterdäcken. Vinterdäcken och sommardäcken är inte så olika alls. Sommardäcken är 205/55R16 och vinterdäcken är 185/65R15 så dom är originaldäck inga riktiga lågprofildäck.

caromania skrev:
Vad är det för däck? Märke, dimension, profil, belastningsindex? Vad har du för däckstryck?
Problemet har garanterat med däcken att göra.

Fram: Bridgestone Turanza ER300 (205/55R16, 91V) 2.6 Bar
Bak: Nokkian Hakka Blue 2 (205/55R16, 94W) 2.4 Bar


Meaganeowner skrev:
Måste vara samma däck runt om!
Olika däck kan ha olika omkrets och då skadas Haldex mm.

Har du kollat så att alla 4 fjädrarna är hela?

På sambons bil gick båda framfjädrarna av
p g a kärvande fjäderbenslagringar.

Och som antytts. Vinterdäcken kan ha slitit in sig efter ett mindre fel i hjulinställningen under längre tid.
När du byter till fräscha sommardäck, så är de
s a s  raka och optimerade enligt norm och ska passa bil med standard korrekt hjulinställning.
Så hjulinställning för alla fyra hjulen rekommenderas. Detta efter ordentlig mekanisk kontroll av alla hjulupphängningar.

Sen har du inte bakaxel på bilen, utan separara hjulupphängningar med drivaxlar till bakdiff.
Kolla får du se... inte bara anta något.

Däcken är samma omkrets hoppas jag då dem är samma dimension eller vad man säger. Bakfjädrarna är hela framfjädrarna ser man inte hela vägen upp, men det man ser verkar helt iaf. Sorry, menade nog bakvagn inte bakaxel, är inte jättekunnig alls för övrigt...

trubbelturbo skrev:
Börja med att ta av hjulen och rengör naven ordentlig med exempelvis en stålborste. Har du tur så kommer problemet att försvinna (egen erfarenhet). Dessutom kostar det inget att prova.

Ska testa det!

Det där är ingen garanti då olika tillverkare väljer att mäta bredden olika, vilket i sin tur påverkar profilen, vilket slutligen påverkar rullomkretsen.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

2 250 Inlägg
29 april 2018
#9
Olika fabrikat, har förmodligen olika omkrets..

Har i o f s kanske inte med ditt fel att göra.
Men nog så viktigt om du vill att drivlinan ska må bra.
Kommer inte ihåg hur stor maximala avvikelsen får vara.

Evildan
29 april 2018
#10
Meaganeowner skrev:
Olika fabrikat, har förmodligen olika omkrets..

Har i o f s kanske inte med ditt fel att göra.
Men nog så viktigt om du vill att drivlinan ska må bra.
Kommer inte ihåg hur stor maximala avvikelsen får vara.

2% eller 4% kommer aldrig ihåg vilket som är godkänd rullomkrets och vilket som är godkänd oljeförbrukning.

Forummoderator
9 299 Inlägg
29 april 2018
#11
Olika belastningsindex kan säkert ge intressanta resultat. Nu är iofs de mjuka däcken hårdare pumpade och sitter fram. Jag hade nog börjat i den billiga änden; byt plats på bak och fram.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

7 469 Inlägg
29 april 2018
#12
På din bil bör du ha 4 EXAKT LIKA DÄCK som är LIKA SLITNA.
Olika fabrikat kan för samma dimension ha mycket olika ytterdiameter, som redan nämnts ovan i tråden.
Som exempel kan jag berätta att Super Swamper TSL 32" är lika stora som 33" BFG KM2 och Cooper STT.
Med olika stora däck kan det bli spänningar i drivlinan.
Nu har jag aldrig ägt någon bil med "låtsas 4x4", endast med "riktig 4x4" (16 st).
Byt till 4 lika stora däck av samma fabrikat och modell/mönster.

15 Inlägg
30 april 2018
Trådstartare
#13
torsen skrev:
På din bil bör du ha 4 EXAKT LIKA DÄCK som är LIKA SLITNA.
Olika fabrikat kan för samma dimension ha mycket olika ytterdiameter, som redan nämnts ovan i tråden.
Som exempel kan jag berätta att Super Swamper TSL 32" är lika stora som 33" BFG KM2 och Cooper STT.
Med olika stora däck kan det bli spänningar i drivlinan.
Nu har jag aldrig ägt någon bil med "låtsas 4x4", endast med "riktig 4x4" (16 st).
Byt till 4 lika stora däck av samma fabrikat och modell/mönster.

Köpte bilen med 3 olika fabrikat på sommardäcken (rätt olika mönsterdjup också) och körde så halva förra sommaren (5-600 mil) tills jag bytte bägge framdäcken till 2 nya (då var det iaf samma däck fram respektive bak) och körde så utan några som helst bekymmer 200 mil till, vinterdäcken är dock av samma fabrikat med ungefär samma mönsterdjup. Men fyrhjulsdriften fungerar då än och den verkar då fungera bra, har slitit upp en bil ur diket för inte allt för länge sen.

2 250 Inlägg
30 april 2018
#14
Fungerar...  fungerar inte.

Pratade nyss med en däckkrängare.

När kommunen, elleverantörer m fl som hade bilar med Haldex, så var det fina pengar att göra.
Samtliga hade haft ras tidigare och i fortsättningen byttes alltid alla fyra däcken till nya om ett var skadat, typ punka eller snedslitet.
På så vis blev det många bra däck ofta minimalt slitna, som gick att kränga en gång till. Till bilar med 2 wd.


Sök