3021
Sök

Rosthål balk på bmw e36, Går det igenom bes?

8 Inlägg
2 maj 2018
Trådstartare
Vet inte om detta e rätt forum för detta men det är rosthål på föraresida balk. Annars balk runt ser fin ut förtom detta. Men går detta igenom bes tror ni??
Kolla bilder nedan på rost balk

https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228132/228132-cddfbef93c087ab3bede24bc817983d3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228132/228132-f6a8c59822bb4bee9d8546ac8da9a705.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228132/228132-e057c9232e6cdb9ebc81603ee55881f0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228132/228132-15f38dd5eabd558a212e1f22fb48cf80.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228132/228132-048a2f24a6b62b55d44f3af7f7e63d19.jpg

Muttley
2 maj 2018
Balken är ju väck.  Om balken är bärande så är det en 2a direkt ( körförbud)  Lyftpunkten ser illa ut med.

Knacka med en hammare längs balken som finns kvar och lyssna om det låter solitt stål eller som rost.
Senast redigerat av Muttley (2 maj 2018)

6 738 Inlägg
2 maj 2018
Ser mer ut som en tröskel tongue det där tycker jag inte ser så farligt ut. Jag och en vän besikta en jeep en gång där ca 35% av båda trösklarna vart helt bortrostade. Vi fick bara en bra att veta på det

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

8 Inlägg
2 maj 2018
Trådstartare
De e svårt å veta. Ja det är tröskel på lyftpunkten. Har lyfta med domkraft på de lyftpunkten, inga problem. Känns stabil å sitter fast men det är rosthål runt dom ja. Har inge lust besikta den å får körbjud direkt. Tror ni de kommer bli en 2a ??

Muttley
2 maj 2018
Jag tror det.   Om du får en som kan sitt jobb.   Du kan ju ha tur och få en trött gubbe som inte bryr sig.

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 maj 2018
Det vet bara mannen med hammaren. Å andra sidan verkar det vara falsk trygghet att åka runt i en bil som besiktningsmannen kanske skulle döma ut?

Körförbud direkt lär du ju inte få utan en 2a, dvs du kan köra hem bilen och sedan till verkstad om du inte svetsar själv.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
2 maj 2018
Henkix skrev:
Ser mer ut som en tröskel tongue det där tycker jag inte ser så farligt ut. Jag och en vän besikta en jeep en gång där ca 35% av båda trösklarna vart helt bortrostade. Vi fick bara en bra att veta på det

Jamen det är nog lite skillnad. Jeepen ha nog en ram vilket en BMW saknar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

6 738 Inlägg
2 maj 2018
Vettemannen skrev:
Henkix skrev:

/Benny

Det var ingen ram på denna, självbärande kaross. ( jeep cherokee 1989)

Du är liv

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
2 maj 2018
Henkix skrev:
Vettemannen skrev:
Henkix skrev:

/Benny

Okay, då hade ni nog lite tur.

/Benny

Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

6 738 Inlägg
2 maj 2018
Vettemannen skrev:
Henkix skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

/Benny

Ja jag tror det, han sa att det bör vara fixat till nästa gång tongue

Du är liv

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
2 maj 2018
Henkix skrev:
Vettemannen skrev:
Henkix skrev:

/Benny

Ja jag tror det, han sa att det bör vara fixat till nästa gång tongue

wink

Min youtubekanal!

7 469 Inlägg
3 maj 2018
Sidobalk eller tröskel - samma sak.
De ingår i bilens bärande och "kollisionsbur".
Meningen är att bilen ska ta upp kollisionskrafterna UTANFÖR "kollisionsburen".
Dessutom är säkerhetsbältena med sannolikhet infästa i sidobalken/tröskeln på insidan.
Med stor sannolikhet bedömer jag att bilen får en 2:a.
Förr renderade rostskadade domkraftfästen en 2:a, men inte nu längre.

5 127 Inlägg
3 maj 2018
Svetsade liknande rost på min kusins BMW i höstas efter en 2a hos bilprovningen så det där kan mycket väl bli en 2a.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

4 156 Inlägg
3 maj 2018
Om det inte är mer än 50% på tröskellådans tvärsnitt och det inte är länge än 50 cm så ska det inte underkännas

enligt sid17 (21) i detta dokument:
https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/ … 017_54.pdf

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

6 178 Inlägg
3 maj 2018
Hej!
Det där såg ju för j...ut! Garanterat en 2a! Problemet är att det är mer rost än det som syns på bilden!
Gå loss med vinkelslip och ta bort all rost, sen är det bara att forma 0,9mm plåt och svetsa.

8 Inlägg
4 maj 2018
Trådstartare
Okej då får vi se hur jag ska göra med detta. Bilen är min första bilen å dock men den är obes, Därför jag vill besikta denna så jag kan använda den. Jag har tillgång till garage och verktyg ja men inte svets.. men annars är det mkt jobb på byta å svetsa detta?

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 maj 2018
Lucasbmw skrev:
Okej då får vi se hur jag ska göra med detta. Bilen är min första bilen å dock men den är obes, Därför jag vill besikta denna så jag kan använda den. Jag har tillgång till garage och verktyg ja men inte svets.. men annars är det mkt jobb på byta å svetsa detta?

Som Jaka skriver så växer ALLTID rostskador när man börjar undersöka dem men att fixa trösklar behöver inte bli jättemycket jobb nej. Det är ganska kul att lära sig svetsa och laga så börja jaga runt om du kan hitta någon begagnad svets eller kanske någon du kan låna och sedan testar du dig fram. Jag köpte en billig skitsvets på Jula/biltema för flusstråd och det ”duger” men med handen på hjärtat så är den betydligt sämre än en vettig svets.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

7 469 Inlägg
4 maj 2018
Om du har för avsikt att lära dig svetsa, och har tillgång till 400v/3fas, så råder jag dig till att köpa en begagnad MIG-svets av fabrikat Kemppi eller ESAB.
Ju bättre/dyrare svets - desto lättare att (lära sig) svetsa.
240v/1fas med flusstråd avråder en rookie att börja med.
Köper du en begagnad MIG-svets så har du alltid möjlighet att sälja den efter ditt arbete.
MIG-svetsar är det alltid efterfrågan på.
"Varuhussvetsar" är svåra att svetsa med - jämfört med "riktiga" dito.
Satsa på en "riktig" och verktyg/hjälpmedel såsom svetstänger(kan man aldrig få för många av), plåtsax(ar), magneter, rikthammare och mothåll, svetshandskar samt sist men inte minst - en brandsläckare 6 kg.

Blir du, efter lite övning, duktig på att svetsa kan du "göra pengar" på dina kunskaper.
Risken är att du får många kompisar ha ha ha.

6 178 Inlägg
4 maj 2018
Hej!
Som sagts ovan så skaffa en Mig/Mag Svets med skyddgas, det är lätt att sveta med en sådan. Kempi och ESAB men det finns många andra fabrikat som är bra. Lundquist Maskin  har många svetsar att välja på liksom Swedol och Verktygsboden.

4 156 Inlägg
5 maj 2018
Jag vet en som använder kolsyra som skyddsgas, en vanlig kolsyrebrandsläckare

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Sök