3344
Sök

byta kamrem

Glidarn
408 Inlägg
14 januari 2007
Trådstartare
#1
ska byta kamrem snart på min opel astra, nån som vet om man går på år eller mil?
min har gått 7000 mil sen senaste bytet.
kan man byta själv om man skruvat lite bil tidigare..

(obrut)

557 Inlägg
14 januari 2007
#2
Jag vet inte riktigt vad Opel säger ang när bytet ska ske. Det brukar vara 12000 mil eller 8 år på dom flesta bilar. Självklart kan du byta den själv, men du borde inte göra det så vida du inte är 110% säker på att du grejar det.

//Jerry

Glidarn
408 Inlägg
14 januari 2007
Trådstartare
#3
ok, får kolla med opel då.
sen ser det ju djävligt tajt ut under huven kanske e lite knepigt att byta.

(obrut)

557 Inlägg
14 januari 2007
#4
Ja, jag tror remmen sitter på vänster sida, åvanför vänsterhjul. Du vet när du monterar kamremen så måste dfen plasseras i vissa lägen osv, blir det fel kan det sluta tråkigt. Har du aldrig bytt rem tidigare ska du absolut inte ge dig på det jobbet, bara ett gott råd smile

//Jerry

Glidarn
408 Inlägg
14 januari 2007
Trådstartare
#5
har bytt topp packning på mazda en gång då var man tvungen att lossa kamremmen å det va inga probs..

(obrut)

21 Inlägg
14 januari 2007
#6
Kan vara högsäsong för kamremsbyte för din del,, då vissa Oplar till och med har endast 6000 mila intervaller på just kamremmar! Pga av att många remmar gått av så har flertalet av deras modeller fått kortare intervall.

Byta själv,, anser man sig inte ha tummen allt för mycket mitt i handen så bör det gå vägen, men tipset är att då införskaffa en reparations handbok för modellen, jo trångt är det på moderna bilar, men får man väl loss diverse behållare osv finns det relativt gott om plats.

//mångår erfaren bilmek,,

Reparatör
306 Inlägg
14 januari 2007
#7
Intervallen för byte är 6000 mil.
Opel sänkte den pga många kamremshaverier.
Har du inte tummen mitt i näven så byter du den utan problem på ett par timmar.


Glidarn
408 Inlägg
14 januari 2007
Trådstartare
#8
då e det nog dags nu, den har gått 7000 sen senaste bytet.
lika bra att byta vattenpump mm, på samma gång eller??

(obrut)

Körv
3 535 Inlägg
14 januari 2007
#9
Min Escort ska lämnas in på Tisdag för just byte av kamrem. Jag skulle kunna göra det själv. Men det är väl värt dom där extra kronorna för att få det fixat av en verkstad. Dessutom så vill jag ju kunna köra bilen utan att behöva oroa mig för remmen big_smile

Truckdriving Man

21 Inlägg
14 januari 2007
#10
Ja det är många som dessvärre glömmer av kamremmen helt,, bytte själv nyligen kamremmen på nyinförskaffade escort 1,8an, som inte hade byts rem på över 17000 mil! där intervallen är 9000 mil.
Jo det är upp till var och en om man vill bemöda sig att byta den själv, annars går jobbet på drygt 3500-4000:- om man lämnar den till verkstad,,, om man samtidigt ska/bör byta vattenpump går i sär även bland verkstadsfolk.

Själv byter jag inte vattenpump vid kamremmsbyten om den uppenbarligen inte läcker eller glappar i lagren, däremot bör man byta samtliga löprullar och spännrulle vid kamremms bytet, så kan man sova lugnt sedan.
Senast redigerat av Etanol (14 januari 2007)

Glidarn
408 Inlägg
14 januari 2007
Trådstartare
#11
ha, ja hitta en snubbe han tar en 1000 lapp för jobbet de kan det vara värt.. slipper man byta själv...

(obrut)

Körv
3 535 Inlägg
14 januari 2007
#12
Får hoppas han vet vad han gör då.. Annars står du där med byxorna nerdragna.

Truckdriving Man

Glidarn
408 Inlägg
14 januari 2007
Trådstartare
#13
ja han e ju bilmek men tar mest svartjobb..

(obrut)

24 Inlägg
17 januari 2007
#14
Då är det min tur smile det tråkiga med mig är att jag är för ung för att kunna byta kamrem. Har ingen utbildning eller något men är inte det minsta rädd med att mecka om någon visar mig hur! Så jag måste byta denna kamrem innan jag säljer min bil.  tråkigt nog vet jag inte när den har byts ut sist vad jag minns ser jag inget i service boken! bilen är en 1.6a från 1992 Ford escort! jag undrar om någon vet vad som sker med just denna motor OM remmen lossnar/går itu? pajar motorn direkt vad händer ? någon som hört något ? vore tacksam med ett snabbt svar då jag får aggera snabbt ifall det ä väldigt nödvändigt!


MVH Patrik Maila om ni vill också! smile

21 Inlägg
17 januari 2007
#15
Jobbigt med ej i fyllda serviceböker och speciellt kamremmen är snudd på livs vitig att den byts innom föreskrivna intervaller (Ford har 9000 mil för escorten), är iaf inte helt hundra på om din är av den nya "zetec" motorserien (16 ventiler), i så fall står det "zetec" högst upp på motorn.
Men egna escorten  1,8 och även den en -92 har denna zetecmotor och ett kamremms haveri på den resulterar nära på garanterat trasiga ventiler och i regel blir skadorna större ju högre varv motorn hade vid haveriet och det som egentligen händer är att ventilerna tvärstannar som då oftast slår i kolvarna och färden tar snabbt slut.

Så vid minsta osäkerhet på när/om kamremmen är bytt så bör man byta den omgående! Och att byta denna själv går oftast bra om man är något sånär händig med det tekniska, men skaffa då först en reparationshand bok, men är man osäker kanske det bästa är att ringa runt om kostnads förslag hos olika verkstäder. Lycka till!

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
17 januari 2007
#16
Min volvo har ingen servicebok, och förra ägaren bytte inte kamremmen. Dom visste inte när den byttes.

Har tänkt att byta den illa kvickt bara för att vara på den säkra sidan.

Men kostar det verkligen 4000? Känns som ett brutalt överpris yikes

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

21 Inlägg
17 januari 2007
#17
Smart tänkt,, å gör inte som killen jag köpte förra pärlan av, som inte hade en susning om när kamremmen var bytt som då hade gått 8000 mil,, över intervallen! Gissa om man körde hem med svettpärlor i pannan.

Jo det är det generalla priset för ett kamremms byte faktiskt och det är ett tämligen omfattande arbetsmoment med ett sådant byte (trots att "bara" en remm och några lager skall bytas), som verkstäderna debiterar duktigt på och som avskräcker bilspekulanter på bilar som denna ej är bytt på.

Men gör man inte jobbet själv så ring runt till olika verkstäder och be om kostnads förslag på jobbet,,
Senast redigerat av Etanol (17 januari 2007)

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
17 januari 2007
#18
Etanol skrev:
Smart tänkt,, å gör inte som killen jag köpte förra pärlan av, som inte hade en susning om när kamremmen var bytt som då hade gått 8000 mil,, över intervallen! Gissa om man körde hem med svettpärlor i pannan.

Jo det är det generalla priset för ett kamremms byte faktiskt och det är ett tämligen omfattande arbetsmoment med ett sådant byte (trots att "bara" en remm och några lager skall bytas), som verkstäderna debiterar duktigt på och som avskräcker bilspekulanter på bilar som denna ej är bytt på.

Men gör man inte jobbet själv så ring runt till olika verkstäder och be om kostnads förslag på jobbet,,

Precis. Jag vill inte ha ett motorhaveri direkt...

Det står väl på kamremmen när den är bytt? Eller iaf på skyddsplasten över den?
Bara att jämföra med trippmätaren och räkna själv. Är det så enkelt?

Jag tänker inte byta den själv. Jag kan säkert, men jag fegar hellre än gör bort mig smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

21 Inlägg
17 januari 2007
#19
Nej nej,, det går inte att läsa något på själva remmen men har man tur har meken som byte den senast om inte skrivit något i serviceboken iaf satt någon form av dekal i motorrummet om när och vid vilket miltal den byttes, annars är det kört så att säga.

Det man i så fall möjligtvis kan göra är att lätta på en kåpa över remmen och se om själva "tänderna" på remmen ser nötta ut och remmen i övrigt ser sliten ut,, men detta är inte så lätt för någon som inte "kan" det.

Men det är förnuftigt,, man ska veta vad man ger sig in på, för hamnar remmen lite fel så så är risken mycket stor för ett haveri av den anledningen..

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
17 januari 2007
#20
Etanol skrev:
Nej nej,, det går inte att läsa något på själva remmen men har man tur har meken som byte den senast om inte skrivit något i serviceboken iaf satt någon form av dekal i motorrummet om när och vid vilket miltal den byttes, annars är det kört så att säga.

Det man i så fall möjligtvis kan göra är att lätta på en kåpa över remmen och se om själva "tänderna" på remmen ser nötta ut och remmen i övrigt ser sliten ut,, men detta är inte så lätt för någon som inte "kan" det.

Men det är förnuftigt,, man ska veta vad man ger sig in på, för hamnar remmen lite fel så så är risken mycket stor för ett haveri av den anledningen..

Jo, på min Clio t.ex så sitter en klisterlapp på kåpan som det står miltal vid remsbytet.
Borde vara så på alla bilar tycker man. Då vet man iaf när det är dags...

Ska ta och kolla skicket på remmen. Kanske kan vänta en månad med att byta den om den är i bra skick. Lite dåligt med pengar nu tongue

Pojkar kör turbo. Män kör V8.


Sök