2252
Sök

Låna pengar av föräldrarna

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
16 januari 2007
__Marcus skrev:
Ta cykeln till träningen då, skaplig uppvärmning för vad ni nu gör där inne i omklädningsrummen...
1200 kr/månaden när du studerar? Det va som fan jag har bara 1050...

Jag hoppas du skojar. Det är sjukt hur mycket packning det är och det väger!
Jag vet, tränade hockey i 6 år.

Prata igenom det med dina föräldrar. Kan ta ett exempel från mig...
Jag krockade morsans S70 när jag övningskörde (mycket uppskattat). Jag lyckades övertala henne att om hon fixar en annan bil till mig att övningsköra i så kunde jag betala skatt, försäkring och bensin på den. Bra deal tycker jag, och hon vill ju inte att jag förstör hennes bil, så hon gick med på det mot att jag betalade av bilpriset. Lite varje månad.

Grymt, jag fick en bil (som jag betalar själv såklart), och mamma slipper låna ut sin hela tiden.
När jag sen fick kortet så är bilen mer eller mindre min. Tänkte skriva över den på mig nu när jag vågar ta den kostnaden när jag fick jobb, men köpte istället en helt egen bil. Ska köra ner "hennes" bil till henne snart då jag inte behöver den mer smile

Kan tillägga att det är Clion jag pratar om tongue

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

1 414 Inlägg
16 januari 2007
Hamilton skrev:
YööA skrev:
Hamilton skrev:

Men redan här visar det sig att du inte har råd! Att försäkra bilen på sin mamma är desutom olagligt.

Bara så du vet finns det folk som gör så , även dom som har ett jobb, har dom inte råd att ha bilen då ?

Tydligen inte eftersom dom gör så. Försäkra bilen på en annan är och förblir olagligt punkt slut. Finns många trådar om detta

Tillbaka till ämnet

Det stämmer inte alls, så länge man är skriven på samma adress som den som bilen står försäkrad på så går det jättebra att ha bilen försäkrad på en annan person än ägaren...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

607 Inlägg
16 januari 2007
Trådstartare
funderar på att sälja min gamla moped till en verkstad. Då kan man ju tjäna en hacka på det.

Brynäs tigers

Neerd
1 596 Inlägg
16 januari 2007
Låter bra jag sålde min moppe och köpte min bil för de pengarna och allt jag hade så nu är man pank:P som tur är så står fassan för försäkring,bensin och sånt, allt extra "mög" som vingen och nytonade rutor får jag sj betala..just nu har jag bara studiebidrag på 300 i månaden eftersom jag betalar lite allt möjligt:P bara säg att du behöver lite hjälp så du kan fortsätta med din hockey..

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

1 414 Inlägg
16 januari 2007
YööA skrev:
Heej , Jag måste skaffa mig en bil därför jag har hockey träning 4 ggr i veckan och mina föräldrar har en bil så det blir svårt att ta sig till träningen då nån av dom jobbar eftermiddag. Dom säger att jag inte har råd att ha en bil , men det har jag, men jag är bara snål i bland. Det är nu så att min kompis säljer en fin 240 för 5000kr skattad och besiktad. Hur ska jag kunna övertala dom ?

Vet att någon av er kommer att säga att jag inte ska ha bil om jag inte har råd

Ekonomi: studerande ca 1200kr

skulle vara mycket till hjälp om ni gav mig några tips

Om jag va du skulle jag köpa mig en kross eller något liknande i lätt mc väg... dom går riktigt bra och kostar nästan inget i drift... plus att dom drar oerhört lite bränsle... man kan få en DTR eller något liknande för drygt 6-7000 som är i kanon skick...

- www.bmwb.se

1 414 Inlägg
16 januari 2007
camaro67 skrev:
men försäkrningen är ju inte kul. sedan kan man ju disskutera hur kul de är att åka motorcykel på vintern i flera mil

Nu snackar jag lätt MC här... med rätt däck så är det inga problem att köra på vintern... körde själv till hockeyträningar så en vinter o det funkade fint... rätt kläder också då smile

- www.bmwb.se

1 414 Inlägg
16 januari 2007
camaro67 skrev:
jag förstod att du menade lätt.. men då lär man ju åka med dubbat? alltså isdubb eller någe liknande?

Precis, det finns kanonbra dubbade däck ute på marknaden o dom kostar inte så jättefarligt  mycket att köpa... ca 1000 kr för en uppsättning...

- www.bmwb.se

607 Inlägg
17 januari 2007
Trådstartare
hehe jo en lätt mc skulle vara nåt, men känner inte för att köra en sån på vintern.  kör gärna en bil med värme smile. Hur är den med skatten då man köper en bil, för förra ägaren tillbaka skatten han/hon har betalat, så den nya ägaren får betala en ny ?

Brynäs tigers

1 414 Inlägg
17 januari 2007
YööA skrev:
hehe jo en lätt mc skulle vara nåt, men känner inte för att köra en sån på vintern.  kör gärna en bil med värme smile. Hur är den med skatten då man köper en bil, för förra ägaren tillbaka skatten han/hon har betalat, så den nya ägaren får betala en ny ?

Nej skatten är fast på bilen mellan perioderna... är den inbetald så får man inte tillbaka pengarna. Dock gäller inte det med försäkring...

Jag säger som ovanstående skrev tidigare att en 240 är nog den minst ekonomiska bil du kan tänka dig med tanke på bränsleförbrukningen och reservdelar... sad

Jag va i tankarna att köpa mig en liten skit bil som man åker runt i bara men då ska man också vara medveten om risken med djurkollisioner samt andra olyckor... hur mycket skada tar bilar?

Den enda bil som genomgår ett så kallat älg-test är Saab's bilar... och med tanke på att du bor i norra sverige där det finns mycket vilt och de felsta vilt-olyckor sker så kan det vara bra att ha i åtanke...

Kan vara värt att nämna att jag krockade med en Nissan Sunny sedan från 96 som ändå är en relativt stor bil. Jag tog den rakt i sidan i 35 km/h och bilen gick av på mitten... 9-5'an jag körde fick en förstörd stötfångare, strålkastare och framskärmar...
Senast redigerat av Founder (17 januari 2007)

- www.bmwb.se

JapsRacer!
198 Inlägg
17 januari 2007
Jag går i 2an just nu och jag hoppas jag överlever.

800kr i månaden i försäkring på min 200sx. Dock kommer jag bara köra under sommaren.
1600kr i skatt.

1050 i månaden får jag smile

607 Inlägg
17 januari 2007
Trådstartare
Founder skrev:
YööA skrev:

Nej skatten är fast på bilen mellan perioderna... är den inbetald så får man inte tillbaka pengarna. Dock gäller inte det med försäkring...

Jag säger som ovanstående skrev tidigare att en 240 är nog den minst ekonomiska bil du kan tänka dig med tanke på bränsleförbrukningen och reservdelar... sad

Jag va i tankarna att köpa mig en liten skit bil som man åker runt i bara men då ska man också vara medveten om risken med djurkollisioner samt andra olyckor... hur mycket skada tar bilar?

Den enda bil som genomgår ett så kallat älg-test är Saab's bilar... och med tanke på att du bor i norra sverige där det finns mycket vilt och de felsta vilt-olyckor sker så kan det vara bra att ha i åtanke...

Kan vara värt att nämna att jag krockade med en Nissan Sunny sedan från 96 som ändå är en relativt stor bil. Jag tog den rakt i sidan i 35 km/h och bilen gick av på mitten... 9-5'an jag körde fick en förstörd stötfångare, strålkastare och framskärmar...

Så om jag ska köpa denna 240, så måste försäkringen betalas av mig ?

Brynäs tigers

Camaro The Legend Of Muscle Cars
148 Inlägg
17 januari 2007
övertala? har du körkort så e du väl endå över 18 åh gör som du vill.. smile åh har man inte råd så har man inte bara fixa helg jobb då om man går i skolan.. annas ett jobb smile

1 414 Inlägg
17 januari 2007
YööA skrev:
Founder skrev:
YööA skrev:

Så om jag ska köpa denna 240, så måste försäkringen betalas av mig ?

Nej, bilen kan vara skriven på dina föräldrar och försäkrad av på en av dom MEN då måste du vara skriven på samma adress som dina föräldrar...

- www.bmwb.se

607 Inlägg
17 januari 2007
Trådstartare
Jo men jag bor ju hemma så.. Men jag tänkte då man har köpt bilen , hur går man till väga då ? den är ju besiktad och skatten ska betalas i slutet på månaden , hur mycket går den på ? han som äger den har bilen halvförsäkrad, hur gör man då ? ska man byta eller ?ska man ställa den på morsan ?

Brynäs tigers

1 414 Inlägg
17 januari 2007
YööA skrev:
Jo men jag bor ju hemma så.. Men jag tänkte då man har köpt bilen , hur går man till väga då ? den är ju besiktad och skatten ska betalas i slutet på månaden , hur mycket går den på ? han som äger den har bilen halvförsäkrad, hur gör man då ? ska man byta eller ?ska man ställa den på morsan ?

1. du ska köpa bilen

2. du ska försäkra bilen (beror på bonus nivå men ca 2500-4500 kr/år) plus att ni får en förhöjd självrisk på 1000 kr eftersom du är under 25 år. Du bör ha helförsäkring. Du ska alltså skaffa en ny försäkring på bilen.

3. du ska betala skatten på bilen, vad det går på vet jag inte, kolla med vägverket men det är nog runt 1500-2000 kr. Skatten beror på vikt, utsläpp och motoreffekt.

4. Jag hade ställt den på din mor om jag var du eftersom du garanterat kommer ha en försäkring på runt 10-12000 per år för den bilen...
Senast redigerat av Founder (17 januari 2007)

- www.bmwb.se

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
17 januari 2007
Måste bara fråga varför man ska helförsäkra en bil som man köper för 5000 kronor, eftersom försäkringen kostar mer än bilen är värd?
Trafik räcker väl bra, så går man skadeslös ur en ev olycka, och det värsta som kan hända är att man förlorar sin bil.
Med tanke på försäkringspremien, självrisken och att bilen köps så billigt tror jag inte det blir någon ersättning att tala om i alla fall.
Trafikförsäkring hade jag valt.

// Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

498 Inlägg
17 januari 2007
vulture skrev:
Måste bara fråga varför man ska helförsäkra en bil som man köper för 5000 kronor, eftersom försäkringen kostar mer än bilen är värd?
Trafik räcker väl bra, så går man skadeslös ur en ev olycka, och det värsta som kan hända är att man förlorar sin bil.
Med tanke på försäkringspremien, självrisken och att bilen köps så billigt tror jag inte det blir någon ersättning att tala om i alla fall.

// Ellen

En helförsäkring på en bil för 5k kanske är att ta i, men är det inte bättre att ta en halvfärsäkring istället för bara trafik?

1 414 Inlägg
17 januari 2007
vulture skrev:

// Ellen

Du har en bra poäng, men jag ser det som att om man sköter sin bil och håller den i bra skick kan man gott få ut mycket mer än vad man gav för den. Känner till flera exemplar där man köpt bilar för 2-3000 kr och sedan kunnat plocka ut 15-20'000 när försäkringsbolag löst in bilen för att den varit i så gott skick. Det kan ju styrkas genom kvitton och besiktningsprotokoll... Man ska ju inte hävda vad bilen är värd i pengar utan vad den är värd i förhållande till syftet den fyller, då kan man ofta få ut mer för den...

Mvh Tim

- www.bmwb.se

Sök