Spekulant skrev:
Easterlily skrev:
Med tanke på vad priserna ligger på begagnade saabar är det svårt att hitta en mer prisvärd bil. Ekonomisk? Nja det beror väl på. I den prisklass och årsmodell du tittar på ligger väl många av bensinmotorerna lika törstiga. Det är mer tyngd och kraft som gör den stora skillnaden. Dvs en liten golf 100hk drar ju självklart mindre än en större v70 180hk (I stora drag)
Min första bil var en Saab 9-3 -05 som gått strax över 10000 mil och den tyckte jag var prisvärd för 38000 kr i fint skick. Det gäller bara att veta vad man håller på med när man köper 10+ år gamla bilar. Ta reda på kända fel och var löjligt noggrann när du inspekterar bilen vid ev köp. Det dyra är att köpa en bil som på insidan är fallfärdig och måste servas.
På blocket kan du ju lägga filter på vad du har för krav: t.ex årtal mil storlek och pris. Kika vad som kommer fram och finns det något i närheten kan du ju alltid åka och provsitta.
Mina tips är en 9-3a de har skidlucka så du behöver inte fälla ner sätet. Ford focus är prisvärd och hyfsad storlek. Har du tur kanske du till och med lyckas hitta en v50.
Tack! Hittar jag nån bil jag gillar ska jag googla loss på kända fel osv.
Hittade denna listan
https://www.expressen.se/motor/har-ar-d … er-langst/ Saab och Volvo ligger förvånandsvärt långt ner! Har kikat på Golf men folk här på forumet verkar avråda från "VAG" bilar...
Ligger nog rätt långt ner pga historik av problem hit och dit, rost mm.... Men personligen ser jag inga konstigheter med saab, kör själv i dagsläget en 9-5:a aero kombi från 2002, mycket utrymme, komfort finns det något underbart om, ligger underbart på vägarna, och har nog med kraft att kunna göra omkörningar, ser inte allt för dålig ut heller.
Negativa vad jag hittat är att tändkasset gick sönder häromdagen, hittade en ny för 250 spänn och nu går den som ett skott. Rost på hundben och bagagelucka är en standard på iallafall 9-5 modellerna, drar en del soppa (0,9L/1mil). men då har jag ju största motorn med.
Det jag kan rekommendera är 9-3 diesel 07 modellen. Skatten är inte pissdyr, drar typ ingenting, inköpspris kan du hitta schyssta under 40k. Väldigt viktig att det är -07 eller över egentligen pga ljudsystemet om du vill ändra nått så är det praktiskt taget omöjligt i modellerna 03-06 pga fibersystem.
Polaren ägde en 9-3 diesel -07:a, drog ca 0.5L milen, bra komfort, mycket utrymme mm....
Samt så är saab överlag fan inte dyra längre