Ströga var helt nytt för mig, och då har jag ändå rätt bra insyn i bilkretsar.
"Bött" är dock vanligt förekommande, i alla fall från typ Örebro och uppåt, längre ner än så beger jag mig ogärna.
Kollar man bilarna som ideligen snurrar i centrum häromkring så finns det lite olika subkulturer.
- Volvo givetvis, gärna böttsänkt och med fulla fjortisar i baksätet. Domineras av 740/940 men även v70 börjar bli vanligare, dock är 7/940 oftast riktiga sunkhinkar medans v70 är svårt pimpade med LED i spolarmunstyckena, kolsvart toning och löjliga vindrutestreamers. Att fälgarna är Ocean MK18 är ett baskrav, man blir utröstad i nästa ö-råd på Biltemaparkeringen om man försöker med något annat.
- BMW. Oftast snik typ 318/320 alternativt 5-serie med 50k mil på mätaren, men pimpade med dyra fälgar och M-emblem. Inte sällan rökelse i backspegeln och arabisk musik.
- Tyskstuket. Golf, Polo, Skoda Pickup och liknande. Löjligt små hjul, galen camber och helt absurda avgasrör. Dom påpekar ofta, högljutt och gärna i flock, att det är deras bil och dom gör som dom vill, även om du inte på något vis ifrågasatt dom.
- Fast and the furious/JDM. Toyota, Honda, Subaru, Mitsubishi. Oftast väldigt påkostade, mycket stickers eller flashig lackering. Rör sig inte så mycket utan står mest och hänger på en parkering.
Så vill man ha en "strögbil" så är det bara att välja en klan och ansluta sig till den.
OBS. Detta inlägg innehåller stora mängder ironi, fördomar och generalisering. Lider du av politisk korrekthet så kontakta genast Aftonbladet eller lämpligt socialt media för att gnälla av dig, risk för explosion pga uppdämd kränkthet kan annars förekomma.