3795
Sök

Audi A3,2002-höjning bak+större hjul frågor

79 Inlägg
26 maj 2018
Trådstartare
#1
Dämparn är slut bak. Stumt när man åker över kanter och dylikt. Tänkte kanske köpa lite längre fjädrar för att höja den. Iaf bak där dämparen ska bytas.
Fråga 2
Ska även byta hjul å s däck. Är 16” från 15” nån snygg skillnad? 18” är för stort= fult tycker jag. 17” möjligen.
Admin kanske vill flytta detta till ”styling” bordet
Senast redigerat av mulle77 (26 maj 2018)


Forummoderator
18 003 Inlägg
26 maj 2018
#2
mulle77 skrev:
Dämparn är slut bak. Stumt när man åker över kanter och dylikt. Tänkte kanske köpa lite längre fjädrar för att höja den. Iaf bak där dämparen ska bytas.
Fråga 2
Ska även byta hjul å s däck. Är 16” från 15” nån snygg skillnad? 18” är för stort= fult tycker jag. 17” möjligen.
Admin kanske vill flytta detta till ”styling” bordet

Stumt? det brukar bli svampigt. Tänk på att ju större hjul du sätter på ju tröttare blir bilen pga ändrad utväxling. Jag bytte från original 18" till 20" och det blev skillnad. Numera tycker bilen att det inte är lönt att lägga i sista växeln förrän vid 90-100 km/h. Dessutom piggnar den till först vid cirka 160 km/h.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 261 Inlägg
26 maj 2018
#3
Hybrid_ skrev:
mulle77 skrev:
Dämparn är slut bak. Stumt när man åker över kanter och dylikt. Tänkte kanske köpa lite längre fjädrar för att höja den. Iaf bak där dämparen ska bytas.
Fråga 2
Ska även byta hjul å s däck. Är 16” från 15” nån snygg skillnad? 18” är för stort= fult tycker jag. 17” möjligen.
Admin kanske vill flytta detta till ”styling” bordet

Stumt? det brukar bli svampigt. Tänk på att ju större hjul du sätter på ju tröttare blir bilen pga ändrad utväxling. Jag bytte från original 18" till 20" och det blev skillnad. Numera tycker bilen att det inte är lönt att lägga i sista växeln förrän vid 90-100 km/h. Dessutom piggnar den till först vid cirka 160 km/h.

LOL vilken väg i sverige tillåts de me 160? högsta ja sett är 110/120 hittils;) 20 är overkill^^ 18 är redan mycket, över det är overkill brutality.

Forummoderator
18 003 Inlägg
26 maj 2018
#4
panda666 skrev:
Hybrid_ skrev:
mulle77 skrev:
Dämparn är slut bak. Stumt när man åker över kanter och dylikt. Tänkte kanske köpa lite längre fjädrar för att höja den. Iaf bak där dämparen ska bytas.
Fråga 2
Ska även byta hjul å s däck. Är 16” från 15” nån snygg skillnad? 18” är för stort= fult tycker jag. 17” möjligen.
Admin kanske vill flytta detta till ”styling” bordet

Stumt? det brukar bli svampigt. Tänk på att ju större hjul du sätter på ju tröttare blir bilen pga ändrad utväxling. Jag bytte från original 18" till 20" och det blev skillnad. Numera tycker bilen att det inte är lönt att lägga i sista växeln förrän vid 90-100 km/h. Dessutom piggnar den till först vid cirka 160 km/h.

LOL vilken väg i sverige tillåts de me 160? högsta ja sett är 110/120 hittils;) 20 är overkill^^ 18 är redan mycket, över det är overkill brutality.

Åker till Tyskland ibland. Så det har betydelse för oss. Bilfan är styckad original med 18" så...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

79 Inlägg
27 maj 2018
Trådstartare
#5
Hybrid_ skrev:
mulle77 skrev:
Dämparn är slut bak. Stumt när man åker över kanter och dylikt. Tänkte kanske köpa lite längre fjädrar för att höja den. Iaf bak där dämparen ska bytas.
Fråga 2
Ska även byta hjul å s däck. Är 16” från 15” nån snygg skillnad? 18” är för stort= fult tycker jag. 17” möjligen.
Admin kanske vill flytta detta till ”styling” bordet

Stumt? det brukar bli svampigt. Tänk på att ju större hjul du sätter på ju tröttare blir bilen pga ändrad utväxling. Jag bytte från original 18" till 20" och det blev skillnad. Numera tycker bilen att det inte är lönt att lägga i sista växeln förrän vid 90-100 km/h. Dessutom piggnar den till först vid cirka 160 km/h.

Ja okej ja hårt är det iaf. Kanske inte är dämparna.


Evildan
27 maj 2018
#6
Prova att pressa ned bilen på var sida bak med handkraft och låt den återfjädra.
Fortsätter bilen gunga?
Går den inte att pressa ned?

Storleken på fälg lägger jag inte tid på utan anser att lösa det funktionella är det viktigare.

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
27 maj 2018
#7
Hybrid_ skrev:
mulle77 skrev:
Dämparn är slut bak. Stumt när man åker över kanter och dylikt. Tänkte kanske köpa lite längre fjädrar för att höja den. Iaf bak där dämparen ska bytas.
Fråga 2
Ska även byta hjul å s däck. Är 16” från 15” nån snygg skillnad? 18” är för stort= fult tycker jag. 17” möjligen.
Admin kanske vill flytta detta till ”styling” bordet

Stumt? det brukar bli svampigt. Tänk på att ju större hjul du sätter på ju tröttare blir bilen pga ändrad utväxling. Jag bytte från original 18" till 20" och det blev skillnad. Numera tycker bilen att det inte är lönt att lägga i sista växeln förrän vid 90-100 km/h. Dessutom piggnar den till först vid cirka 160 km/h.

Ändrad utväxling blir det bara när man byter storlek utan koll. Jag har samma rull diametern så när som typ 0.1%  på orginal 13" som jag har på mina 17" på min Arosa samma sak på min Polo.  Vikten spelar rätt stor roll i hur bilarna.

Kör fort så hinner inget hända...


Sök