3168
Sök

vilka är diffade

5 Inlägg
14 januari 2007
Trådstartare
#1
Hej
undrar vilka bakaxlar som är diffade. vet att Mantan är det. är vissa Bmw o volvo oxå det. eller hur ligger det till.

Tanken är att sätta en diffad axel på en Ascona b eller en Escort mk2

Smålänning
7 887 Inlägg
14 januari 2007
#2
Alla bilar har diffade drivaxlar som standard, bara så att du vet det.

Men jag vet vad du menar, alltså diffbromsade eller diffspärrade axlar. Det enklaste är att så kallat AGA eller ESAB-diffa, vilket menas med att svetsa ihop diffdreven med varandra. Detta medför att det sliter väldigt mycket däck när man svänger. Men diffbromsar finns att köpa, och i och urkopplingsbara diffspärrar har ju använts länge inom offroad.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

362 Inlägg
14 januari 2007
#3
Drutten222 skrev:
Hej
undrar vilka bakaxlar som är diffade. vet att Mantan är det. är vissa Bmw o volvo oxå det. eller hur ligger det till.

Tanken är att sätta en diffad axel på en Ascona b eller en Escort mk2

Alla Mantor e inte diffbromsade... bara dom som kommer ifrån GSI:n inte alla GTE har diffbromsade axel heller...  bara så du inte blir besviken om du handlar en lite snabbt...


9 108 Inlägg
15 januari 2007
#4
Alla Omega A 3000 och 2,6 har lamelldiffad bakaxel.


Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
15 januari 2007
#5
Lånar tråden för en fråga till smile

Volvo 740 GLT -89. Den är inte diffad va? Den driver alltså bara på ena hjulet?
Jag vill ju såklart att den ska driva på båda. Lättaste sättet att fixa det på? Svets?

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

12 086 Inlägg
15 januari 2007
#6
John87 skrev:
Lånar tråden för en fråga till smile

Volvo 740 GLT -89. Den är inte diffad va? Den driver alltså bara på ena hjulet?
Jag vill ju såklart att den ska driva på båda. Lättaste sättet att fixa det på? Svets?

Åh.. klart den driver på båda hjulen!
Men om du menar att den bara spinner på 1 hjul när du burnar är för att du har en dålig gammal bakaxel och en slö motor.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
15 januari 2007
#7
JapMax skrev:
John87 skrev:
Lånar tråden för en fråga till smile

Volvo 740 GLT -89. Den är inte diffad va? Den driver alltså bara på ena hjulet?
Jag vill ju såklart att den ska driva på båda. Lättaste sättet att fixa det på? Svets?

Åh.. klart den driver på båda hjulen!
Men om du menar att den bara spinner på 1 hjul när du burnar är för att du har en dålig gammal bakaxel och en slö motor.

Jag har inte tänkt att stå och burna, har inte ens testat det än.

Däremot en bred sladd eller två när snön ligger på är trevligt, så det är därför jag vill att den drar på båda hjulen samtidigt. Gör den det eller kommer den bara gå runt med ett däck?

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

12 086 Inlägg
15 januari 2007
#8
John87 skrev:
JapMax skrev:
John87 skrev:
Lånar tråden för en fråga till smile

Volvo 740 GLT -89. Den är inte diffad va? Den driver alltså bara på ena hjulet?
Jag vill ju såklart att den ska driva på båda. Lättaste sättet att fixa det på? Svets?

Åh.. klart den driver på båda hjulen!
Men om du menar att den bara spinner på 1 hjul när du burnar är för att du har en dålig gammal bakaxel och en slö motor.

Jag har inte tänkt att stå och burna, har inte ens testat det än.

Däremot en bred sladd eller två när snön ligger på är trevligt, så det är därför jag vill att den drar på båda hjulen samtidigt. Gör den det eller kommer den bara gå runt med ett däck?

Du kommer nog få sladd på den ska du se.. Alla bilar driver på båda hjulen (lr har jag fel?)
Dock har många diffar ojämn diffverkan vilket leder till att bara ett hjul släpper. PÅ snö lär väl båda släppa, men för att få max kontroll bör man svetsdiffa (lr någon anna dyrare lamellvariant smile ) Att svetsdiffa sliter däck och bakaxlar så när de blir tort igen vill man gärna ha diffat igen.

Min Sierra får bara enhjulsspin när jag bromsar upp den men det går väl att hänga på snö.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
15 januari 2007
#9
JapMax skrev:
Du kommer nog få sladd på den ska du se.. Alla bilar driver på båda hjulen (lr har jag fel?)
Dock har många diffar ojämn diffverkan vilket leder till att bara ett hjul släpper. PÅ snö lär väl båda släppa, men för att få max kontroll bör man svetsdiffa (lr någon anna dyrare lamellvariant smile ) Att svetsdiffa sliter däck och bakaxlar så när de blir tort igen vill man gärna ha diffat igen.

Min Sierra får bara enhjulsspin när jag bromsar upp den men det går väl att hänga på snö.

Tack. Då är jag nöjd.

Att stå och spinna på torr asfalt är det lite fel bil för. Har inga planer på att göra det iaf.
Är mer intresserad av att gå brett tongue

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

133 Inlägg
15 januari 2007
#10
ska du sladda i snö behöver du inte va orolig då ska du nog se att den driver på båda tongue

9 108 Inlägg
15 januari 2007
#11
Det är bra mycket enklare och bättre att sladda med riktig diff helt klart, sjuk skillnad. Dom som säger att det kvittar har nog inte åkt riktig bil cool


21 761 Inlägg
15 januari 2007
#12
Det är inte säkert att det driver på båda hjulen med en bil utan diffbroms/spärr, det kan lika gärna bara spinna på ett hjul. Om jag inte är helt ute och cyklar så är det lättare att få 2-hjulsspinn med en bakaxel som är lite sliten än med en fräsch bakaxel, men någon annan som är mer insatt i dessa saker får väl rätta mig om jag skriver fel.

Helt klart är dock att en bil med diffad bakaxel är ruskigt lätt att sladda med och dessutom väldigt lätt att "vända på en femöring" med i snöföre.

1 867 Inlägg
15 januari 2007
#13
Ni måste lära er skilja på diffad(axel som har differential) och diffbromsade axlar, jag blir helt snurrig när alla snackar om sina "diffade" axlar.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

2 117 Inlägg
15 januari 2007
#14
Den här bakaxeln har en differential med en rejäl diffspärr. Det är en LSD-Limited Slip Differential.
Bromsverkan i den skapas av ett stort antal metall-lameller, lite snarlikt en sinterlamellkoppling faktiskt.

Fungerar ypperligt för bankörning, strippen och drifting smile

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … mage=19457

http://www.garaget.org/?car=16972&image=306834

http://www.garaget.org/?car=16972&image=256818


21 761 Inlägg
15 januari 2007
#15
Koop skrev:
Ni måste lära er skilja på diffad(axel som har differential) och diffbromsade axlar, jag blir helt snurrig när alla snackar om sina "diffade" axlar.

Jo, jag håller med. Är själv slarvig med de olika benämningarna. Men det är väl så att man allmänt säger "diffad" när man pratar om någon typ av diffbroms/spärr eftersom alla bakaxlar normallt sett har en differential.

Man brukar ju också säga att hjulen "diffar" när båda hjulen spinner.
Senast redigerat av Drönirettab (15 januari 2007)

Så eller så eller tvärtom.
86 Inlägg
23 januari 2007
#16
vad säger besiktningen om att man svetsar ihop diffen?

/Joel
"Det ordnar sig alltid."

Kettunen
24 januari 2007
#17
Ingenting säger dom...

Kettunen
24 januari 2007
#18
Förresten. Nån som vet vad en Detroit locker diff kostar till firebird 89a??
Hittar inte det någonstans :S
Tack för hjälp. / Kari

44 Inlägg
24 januari 2007
#19
kolla på summitracing.com har nyss beställt en eaton posi locker till min cheva kosta 4200:-

Cheva 454ss BIGBLOCK


Sök