torsen skrev:
När har man användning för så starka extraljus?
Kör man i stan så är det ju fråga om lägre hastigheter och gatubelysning.
Åker man på landsväg/motorväg så blir det ju ideliga möten då man måste blända ner.
På motorväg blir de stora blå tavlorna starkt bländande av extraljusen.
Då släcker jag, med en separat strömställare, ner extraljusen och kör på ordinarie helljus.
På mindre och kurviga vägar har man ofta nytta av extraljus för att se djur i vägkanten.
Men då är det fråga om s k kurvljus.
Vad som förbryllar mig är att man inte demonterar extraljusen under den ljusa årstiden.
Själv demonterar jag ljusbågen från taket i april och monterar den åter i september/oktober.
O t så är jag förundrad över hur effektiva olika bilars belysningsutbyte är.
Läste, i Vi Bilägare, att Citroen Cactus halogenbestyckade strålkastare var mycket effektivare, med mindre bländningsrisk, jämfört med konkurrenternas mediokra exenonstrålkastare.
Lägger man mera krut på att designa strålkastarna som prydnad än som "upplysare"?
Vad som är en skam för de flesta biltillverkare är det undermåliga halvljuset.
Annat var de förr med t ex franska bilars stora ljusöppning på strålkastarna.
Samt deras "upphöjda" placering i flyglarna.
Minns Peugeot 404 med 7½" strålkastarinsatser.