3095
Sök

D5252t beter sig lustigt?

236 Inlägg
10 juli 2018
Trådstartare
#1
Hallå! Har en 760 med en D5252T i och den har börjat bete sig lustigt den senaste tiden.
Grejen är att den typ gasar till av sig själv, som ett litet ryck typ, kan hända på tomgång eller när man kör i jämn fart. För övrigt går motorn kanon!

Någon som har någon ide om vad det kan bero på?

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
10 juli 2018
#2
Sånadär fel  ska man egentligen ha realtidskoll på med en dator när man kör.
Det är svårt att gissa sig till vad som initierar fenomenet..
Senast redigerat av chanstagarn (10 juli 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

245 Inlägg
10 juli 2018
#3
Gör motorn så både kall och varm?
Hur ofta?

236 Inlägg
11 juli 2018
Trådstartare
#4
Wheel_Spin skrev:
Gör motorn så både kall och varm?
Hur ofta?

Inte alls ofta, har bara märkt av de två gånger och båda gångera hade jag precis kört 2-3 mil
Senast redigerat av zimpan304 (11 juli 2018)

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:

245 Inlägg
11 juli 2018
#5
zimpan304 skrev:
Wheel_Spin skrev:
Gör motorn så både kall och varm?
Hur ofta?

Inte alls ofta, har bara märkt av de två gånger och båda gångera hade jag precis kört 2-3 mil

Är det elektroniskt gasspjäll eller vajer?

236 Inlägg
11 juli 2018
Trådstartare
#6
Wheel_Spin skrev:
zimpan304 skrev:
Wheel_Spin skrev:
Gör motorn så både kall och varm?
Hur ofta?

Inte alls ofta, har bara märkt av de två gånger och båda gångera hade jag precis kört 2-3 mil

Är det elektroniskt gasspjäll eller vajer?

Elektronisk pump, körs med dieselkrafbox som är ca ett halvår gammal

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:

245 Inlägg
11 juli 2018
#7
zimpan304 skrev:
Wheel_Spin skrev:
zimpan304 skrev:

Inte alls ofta, har bara märkt av de två gånger och båda gångera hade jag precis kört 2-3 mil

Är det elektroniskt gasspjäll eller vajer?

Elektronisk pump, körs med dieselkrafbox som är ca ett halvår gammal

Om man har ett spjäll som styrs elektroniskt, så kan det ju mycket väl öppna om givaren får fnatt, det är dit jag vill komma. Medan ett vajerstyrt spjäll bara kan ''hänga sig''.

Sånna spjäll måste ju styras av någon givare som talar om hur mycket man trycker på gaspedalen, gaspedals/gaslägesgivare.

Om den givaren tror att du trycker mer på gasen än vad du gör så kommer ju spjället öppna och motorn varva.

Om du inte har detta så bör det ju handla om bränsle kan man tycka.

För t.ex läckande insugspackning skapar nog bara en ojämn tomgång/orolig gång. Inte att det varvar till rätt rejält.

236 Inlägg
11 juli 2018
Trådstartare
#8
Wheel_Spin skrev:
zimpan304 skrev:
Wheel_Spin skrev:

Är det elektroniskt gasspjäll eller vajer?

Elektronisk pump, körs med dieselkrafbox som är ca ett halvår gammal

Om man har ett spjäll som styrs elektroniskt, så kan det ju mycket väl öppna om givaren får fnatt, det är dit jag vill komma. Medan ett vajerstyrt spjäll bara kan ''hänga sig''.

Sånna spjäll måste ju styras av någon givare som talar om hur mycket man trycker på gaspedalen, gaspedals/gaslägesgivare.

Om den givaren tror att du trycker mer på gasen än vad du gör så kommer ju spjället öppna och motorn varva.

Om du inte har detta så bör det ju handla om bränsle kan man tycka.

För t.ex läckande insugspackning skapar nog bara en ojämn tomgång/orolig gång. Inte att det varvar till rätt rejält.

Märkte nu att de va mer att den dör till men räddar sig själv precis så de låter som den gasar till, hörde även att de surrade i ett relä när jag skulle starta den nyss, men nästa gång va de tyst. tror nog detta är något elfel någonstans, har ju klippt elen själv så får väl glo över allt :-)

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:

245 Inlägg
11 juli 2018
#9
zimpan304 skrev:
Wheel_Spin skrev:
zimpan304 skrev:

Elektronisk pump, körs med dieselkrafbox som är ca ett halvår gammal

Om man har ett spjäll som styrs elektroniskt, så kan det ju mycket väl öppna om givaren får fnatt, det är dit jag vill komma. Medan ett vajerstyrt spjäll bara kan ''hänga sig''.

Sånna spjäll måste ju styras av någon givare som talar om hur mycket man trycker på gaspedalen, gaspedals/gaslägesgivare.

Om den givaren tror att du trycker mer på gasen än vad du gör så kommer ju spjället öppna och motorn varva.

Om du inte har detta så bör det ju handla om bränsle kan man tycka.

För t.ex läckande insugspackning skapar nog bara en ojämn tomgång/orolig gång. Inte att det varvar till rätt rejält.

Märkte nu att de va mer att den dör till men räddar sig själv precis så de låter som den gasar till, hörde även att de surrade i ett relä när jag skulle starta den nyss, men nästa gång va de tyst. tror nog detta är något elfel någonstans, har ju klippt elen själv så får väl glo över allt :-)

Ja då är det ju en annan sak.

Så du menar även att den helt plötsligt i princip kan dö när du är ute och kör och håller jämn gas? Bara tappar varvet??

236 Inlägg
11 juli 2018
Trådstartare
#10
Wheel_Spin skrev:
zimpan304 skrev:
Wheel_Spin skrev:

Om man har ett spjäll som styrs elektroniskt, så kan det ju mycket väl öppna om givaren får fnatt, det är dit jag vill komma. Medan ett vajerstyrt spjäll bara kan ''hänga sig''.

Sånna spjäll måste ju styras av någon givare som talar om hur mycket man trycker på gaspedalen, gaspedals/gaslägesgivare.

Om den givaren tror att du trycker mer på gasen än vad du gör så kommer ju spjället öppna och motorn varva.

Om du inte har detta så bör det ju handla om bränsle kan man tycka.

För t.ex läckande insugspackning skapar nog bara en ojämn tomgång/orolig gång. Inte att det varvar till rätt rejält.

Märkte nu att de va mer att den dör till men räddar sig själv precis så de låter som den gasar till, hörde även att de surrade i ett relä när jag skulle starta den nyss, men nästa gång va de tyst. tror nog detta är något elfel någonstans, har ju klippt elen själv så får väl glo över allt :-)

Ja då är det ju en annan sak.

Så du menar även att den helt plötsligt i princip kan dö när du är ute och kör och håller jämn gas? Bara tappar varvet??

ja är som den stänger av dieseln i en millesekund så skiten ba hoppar till, sen, hände nyss när jag skulle starta den att den va död men testade några gånger sen startade den. Gick å klämde på alla kontakter å sen slutade de, så är nog inte helt omöjligt med något glapp, bilen är ju helt fjäderlös så stundar ju rejält

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:

360 Inlägg
12 juli 2018
#11
Hur ser luftfitret ut? Min bil börjar hacka på tomgången och på låga varv när sportluftfilret börjar bli igensatt.
Senast redigerat av Samuel3 (12 juli 2018)

245 Inlägg
12 juli 2018
#12
Samuel3 skrev:
Hur ser luftfitret ut? Min bil börjar hacka på tomgången och på låga varv när sportluftfilret börjar bli igensatt.

Han har ju töööööbooo. Motorn kan slockna under färd också.

Men alla sånna saker är alltid bra att kolla på ändå, rengöra alla filter som går o de som inte går byter man. Alltid en bra sak att göra.

Men detta låter helt klart bränslerelaterat, finns det någon typ av förpump? Eller är pumpen på motorn den enda?

360 Inlägg
12 juli 2018
#13
Jag har en exakt likadan motor i min V70 TDI, jag bytte mitt filter för några hundra mil sedan och nu har den börjat hacka lite smått på tomgången igen. Det kanske beror på att jag kör med sk. "evrymod" ..

245 Inlägg
12 juli 2018
#14
Samuel3 skrev:
Jag har en exakt likadan motor i min V70 TDI, jag bytte mitt filter för några hundra mil sedan och nu har den börjat hacka lite smått på tomgången igen. Det kanske beror på att jag kör med sk. "evrymod" ..

Ah men snackar om under färd nu. Svårt o tro att de saknas nå vidare luft vid laddtryck om det bara hänt någon gång liksom.

Filter ger inte symtomen en gång i veckan :p


Sök