3732
Sök

Köpråd: Audi 2.0

34 Inlägg
1 augusti 2018
Trådstartare
#1
Hej jag är väldigt sugen på en Audi 2.0 2003/Bensin jag såg på blocket men är väldigt skeptisk. Den har bytt vippkåpspackning och har ingen aning om vad det är och vänder nu mig till er kunniga. Är det nåt man ska passa på eller är det ingen fara?
Senast redigerat av V3N (1 augusti 2018)

1 192 Inlägg
1 augusti 2018
#2
Menar du ventilkåpspackning?
Be säljaren visa kvitto på det bara.

Det är vanligt på gamla bilar att det börjar läcka olja genom ventilkåpspackningen. Så det är snarare bra att den är bytt!


6 143 Inlägg
1 augusti 2018
#3
Hej!
Ventilkåpspackning är ju inte någon speciell dramatisk sak att byta , men det är väl bra om den är bytt. -Det finns bra mycket annat som man ska vara vaksam på.


34 Inlägg
2 augusti 2018
Trådstartare
#4
Cracksoup skrev:
Menar du ventilkåpspackning?
Be säljaren visa kvitto på det bara.

Det är vanligt på gamla bilar att det börjar läcka olja genom ventilkåpspackningen. Så det är snarare bra att den är bytt!

Stodd bara ”vippkåps packning bytt”.
Yes ett kvitto ska framföras! Tack

34 Inlägg
2 augusti 2018
Trådstartare
#5
jaka54 skrev:
Hej!
Ventilkåpspackning är ju inte någon speciell dramatisk sak att byta , men det är väl bra om den är bytt. -Det finns bra mycket annat som man ska vara vaksam på.

Har du några förslag vad man ska kolla noggrant på?

1 271 Inlägg
2 augusti 2018
#6
Vad är en Audi 2.0 för modell??

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

34 Inlägg
2 augusti 2018
Trådstartare
#7
Soulman skrev:
Vad är en Audi 2.0 för modell??

Det är en B6:a från 2003 2.0 (inte fsi motorn)

7 454 Inlägg
2 augusti 2018
#8
Generellt avråder jag från VAG-bilar när det finns så många betydligt bättre japanska bilar.
Audi har av någon underlig anledning mycket högt andrahandsvärde, vilket gör dem mindre prisvärda i andra hand.
Men är priset hemult och färg och utrustning tilltalar dig så slå till.
Alla bilar behöver repareras förr eller senare.
Japanska bilar senare, men har å andra sidan dyrare reservdelar.

Googla på Vi Bilägare och/eller Teknikens Värld och se på deras bedömningar av bilen i fråga som begagnad.

Googla inte på AMS, för där finns inga fel på tyska bilar(tidningen är en direkt översättning från den tyska förlagan).

34 Inlägg
2 augusti 2018
Trådstartare
#9
torsen skrev:
Generellt avråder jag från VAG-bilar när det finns så många betydligt bättre japanska bilar.
Audi har av någon underlig anledning mycket högt andrahandsvärde, vilket gör dem mindre prisvärda i andra hand.
Men är priset hemult och färg och utrustning tilltalar dig så slå till.
Alla bilar behöver repareras förr eller senare.
Japanska bilar senare, men har å andra sidan dyrare reservdelar.

Googla på Vi Bilägare och/eller Teknikens Värld och se på deras bedömningar av bilen i fråga som begagnad.

Googla inte på AMS, för där finns inga fel på tyska bilar(tidningen är en direkt översättning från den tyska förlagan).

Kör japansk för tillfälligt och den börja dra riktigt mycket bränsle för att vara 1.8 nästan så de känns som en V8. Så tyckte att jag vill köra på tyskt denna gång och ge det en chans. Googlat runt lite och kollat youtube. Men det där med vippkåps packning blev jag orolig över för aldrig härt talas som det.

7 454 Inlägg
2 augusti 2018
#10
V3N skrev:
Men det där med vippkåps packning blev jag orolig över för aldrig härt talas som det.

Inget att vara orolig för.
Vipparmskåpan kallas (felaktigt) för ventilkåpa numera.
Gammal mek använder gammalt ord.

34 Inlägg
2 augusti 2018
Trådstartare
#11
torsen skrev:
V3N skrev:
Men det där med vippkåps packning blev jag orolig över för aldrig härt talas som det.

Inget att vara orolig för.
Vipparmskåpan kallas (felaktigt) för ventilkåpa numera.
Gammal mek använder gammalt ord.

Tackar åker väl och kollar på den inom dom närmsta dagarna och återkommer med svar ifall någpn vart nyfiken på om jag köpte.
Senast redigerat av V3N (2 augusti 2018)

6 143 Inlägg
2 augusti 2018
#12
Hej!
Som alltid med gamla bilar så kolla...
Om det finns serviceprotokoll! Själv gör jag allt själv på mina bilar så där finns inga "papper" men då är bilarna 29 resp 14 år gamla men sköts minutsiöst. Räkna inte med att det finns service protokoll på en 2003:a men att fråga skadar ju inte.
Kolla först det allmänna intrycket. Är bilen rök och hundfri...om det är så. Bra!  ...Om inte så skulle jag inte köpa en sån bil. Skitig klädsel och sliten...Välj en annan bil!
Kolla rost runt hjulhus och trösklar.  Speciellt fram vid hjulhusen  brukar dessa Audi A6 rosta.
Kolla så att det inte ser oljekladdigt ut i motorrummet.
Kolla att allt funkar...hel/halvljus, blinkers, bromsljus, instrumentpanelens lampor, stolsvärme, El-rutor  osv.
Lyssna hur motorn låter!
Kolla att den växlar perfekt!
Har säkert glömt något.


Forummoderator
18 013 Inlägg
2 augusti 2018
#13
jaka54 skrev:
Hej!
Som alltid med gamla bilar så kolla...
Om det finns serviceprotokoll! Själv gör jag allt själv på mina bilar så där finns inga "papper" men då är bilarna 29 resp 14 år gamla men sköts minutsiöst. Räkna inte med att det finns service protokoll på en 2003:a men att fråga skadar ju inte.
Kolla först det allmänna intrycket. Är bilen rök och hundfri...om det är så. Bra!  ...Om inte så skulle jag inte köpa en sån bil. Skitig klädsel och sliten...Välj en annan bil!
Kolla rost runt hjulhus och trösklar.  Speciellt fram vid hjulhusen  brukar dessa Audi A6 rosta.
Kolla så att det inte ser oljekladdigt ut i motorrummet.
Kolla att allt funkar...hel/halvljus, blinkers, bromsljus, instrumentpanelens lampor, stolsvärme, El-rutor  osv.
Lyssna hur motorn låter!
Kolla att den växlar perfekt!
Har säkert glömt något.

Är det en automat? I så fall är det väl en gammal hederlig automatlåda med momentomvandlare. De håller. Fast bilen drar då som en Finlandsfärja.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Avstängd
10 388 Inlägg
2 augusti 2018
#14
Hybrid_ skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Som alltid med gamla bilar så kolla...
Om det finns serviceprotokoll! Själv gör jag allt själv på mina bilar så där finns inga "papper" men då är bilarna 29 resp 14 år gamla men sköts minutsiöst. Räkna inte med att det finns service protokoll på en 2003:a men att fråga skadar ju inte.
Kolla först det allmänna intrycket. Är bilen rök och hundfri...om det är så. Bra!  ...Om inte så skulle jag inte köpa en sån bil. Skitig klädsel och sliten...Välj en annan bil!
Kolla rost runt hjulhus och trösklar.  Speciellt fram vid hjulhusen  brukar dessa Audi A6 rosta.
Kolla så att det inte ser oljekladdigt ut i motorrummet.
Kolla att allt funkar...hel/halvljus, blinkers, bromsljus, instrumentpanelens lampor, stolsvärme, El-rutor  osv.
Lyssna hur motorn låter!
Kolla att den växlar perfekt!
Har säkert glömt något.

Är det en automat? I så fall är det väl en gammal hederlig automatlåda med momentomvandlare. De håller. Fast bilen drar då som en Finlandsfärja.

Är väl en CVT-låda isf. en växel o steglös.

Ska dock inte "slira" något eller hoppa på varvräknaren vid plan mark och jämn hastighet

Sen vet jag inte varför jaka dillar om A6:or. Rostplatsen på A4 b6 är skärmarna fram ("kl 12"), vid nedersta listerna på dörrarna och skärmkanterna bak (beroende på vilken innerskärmstyp man har bak)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Forummoderator
18 013 Inlägg
2 augusti 2018
#15
it_mutt skrev:
Hybrid_ skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Som alltid med gamla bilar så kolla...
Om det finns serviceprotokoll! Själv gör jag allt själv på mina bilar så där finns inga "papper" men då är bilarna 29 resp 14 år gamla men sköts minutsiöst. Räkna inte med att det finns service protokoll på en 2003:a men att fråga skadar ju inte.
Kolla först det allmänna intrycket. Är bilen rök och hundfri...om det är så. Bra!  ...Om inte så skulle jag inte köpa en sån bil. Skitig klädsel och sliten...Välj en annan bil!
Kolla rost runt hjulhus och trösklar.  Speciellt fram vid hjulhusen  brukar dessa Audi A6 rosta.
Kolla så att det inte ser oljekladdigt ut i motorrummet.
Kolla att allt funkar...hel/halvljus, blinkers, bromsljus, instrumentpanelens lampor, stolsvärme, El-rutor  osv.
Lyssna hur motorn låter!
Kolla att den växlar perfekt!
Har säkert glömt något.

Är det en automat? I så fall är det väl en gammal hederlig automatlåda med momentomvandlare. De håller. Fast bilen drar då som en Finlandsfärja.

Är väl en CVT-låda isf. en växel o steglös.

Ska dock inte "slira" något eller hoppa på varvräknaren vid plan mark och jämn hastighet

Sen vet jag inte varför jaka dillar om A6:or. Rostplatsen på A4 b6 är skärmarna fram ("kl 12"), vid nedersta listerna på dörrarna och skärmkanterna bak (beroende på vilken innerskärmstyp man har bak)

Där ser man. Fast det står väl inte någonstans om vilken låda det är?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 261 Inlägg
2 augusti 2018
#16
V3N skrev:
torsen skrev:
Generellt avråder jag från VAG-bilar när det finns så många betydligt bättre japanska bilar.
Audi har av någon underlig anledning mycket högt andrahandsvärde, vilket gör dem mindre prisvärda i andra hand.
Men är priset hemult och färg och utrustning tilltalar dig så slå till.
Alla bilar behöver repareras förr eller senare.
Japanska bilar senare, men har å andra sidan dyrare reservdelar.

Googla på Vi Bilägare och/eller Teknikens Värld och se på deras bedömningar av bilen i fråga som begagnad.

Googla inte på AMS, för där finns inga fel på tyska bilar(tidningen är en direkt översättning från den tyska förlagan).

Kör japansk för tillfälligt och den börja dra riktigt mycket bränsle för att vara 1.8 nästan så de känns som en V8. Så tyckte att jag vill köra på tyskt denna gång och ge det en chans. Googlat runt lite och kollat youtube. Men det där med vippkåps packning blev jag orolig över för aldrig härt talas som det.

kör du honda eller? tänkte eftersom du sa japanskt och 1,8. vet inte om audin kommer dra mycket mindre om den är automat men skitsamma^^ lättast att kolla ifall packningen är bytt öppna huven och kolla runtom motorn om allt är torrt o fint, ser det nytvättat ut så kanske han bara har motortvättat;)

34 Inlägg
2 augusti 2018
Trådstartare
#17
Hybrid_ skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Som alltid med gamla bilar så kolla...
Om det finns serviceprotokoll! Själv gör jag allt själv på mina bilar så där finns inga "papper" men då är bilarna 29 resp 14 år gamla men sköts minutsiöst. Räkna inte med att det finns service protokoll på en 2003:a men att fråga skadar ju inte.
Kolla först det allmänna intrycket. Är bilen rök och hundfri...om det är så. Bra!  ...Om inte så skulle jag inte köpa en sån bil. Skitig klädsel och sliten...Välj en annan bil!
Kolla rost runt hjulhus och trösklar.  Speciellt fram vid hjulhusen  brukar dessa Audi A6 rosta.
Kolla så att det inte ser oljekladdigt ut i motorrummet.
Kolla att allt funkar...hel/halvljus, blinkers, bromsljus, instrumentpanelens lampor, stolsvärme, El-rutor  osv.
Lyssna hur motorn låter!
Kolla att den växlar perfekt!
Har säkert glömt något.

Är det en automat? I så fall är det väl en gammal hederlig automatlåda med momentomvandlare. De håller. Fast bilen drar då som en Finlandsfärja.

Det är en manual

34 Inlägg
2 augusti 2018
Trådstartare
#18
panda666 skrev:
V3N skrev:
torsen skrev:
Generellt avråder jag från VAG-bilar när det finns så många betydligt bättre japanska bilar.
Audi har av någon underlig anledning mycket högt andrahandsvärde, vilket gör dem mindre prisvärda i andra hand.
Men är priset hemult och färg och utrustning tilltalar dig så slå till.
Alla bilar behöver repareras förr eller senare.
Japanska bilar senare, men har å andra sidan dyrare reservdelar.

Googla på Vi Bilägare och/eller Teknikens Värld och se på deras bedömningar av bilen i fråga som begagnad.

Googla inte på AMS, för där finns inga fel på tyska bilar(tidningen är en direkt översättning från den tyska förlagan).

Kör japansk för tillfälligt och den börja dra riktigt mycket bränsle för att vara 1.8 nästan så de känns som en V8. Så tyckte att jag vill köra på tyskt denna gång och ge det en chans. Googlat runt lite och kollat youtube. Men det där med vippkåps packning blev jag orolig över för aldrig härt talas som det.

kör du honda eller? tänkte eftersom du sa japanskt och 1,8. vet inte om audin kommer dra mycket mindre om den är automat men skitsamma^^ lättast att kolla ifall packningen är bytt öppna huven och kolla runtom motorn om allt är torrt o fint, ser det nytvättat ut så kanske han bara har motortvättat;)

Lånar just nu en Mitsubishi Carisma från 1998 det är en automat med 4 växlar och drar typ 6 liter på 4 mil... smått och gott den håller på rasar klarar nog 1 år till sen är den i skroten
Senast redigerat av V3N (2 augusti 2018)

Forummoderator
18 013 Inlägg
3 augusti 2018
#19
V3N skrev:
panda666 skrev:
V3N skrev:

Kör japansk för tillfälligt och den börja dra riktigt mycket bränsle för att vara 1.8 nästan så de känns som en V8. Så tyckte att jag vill köra på tyskt denna gång och ge det en chans. Googlat runt lite och kollat youtube. Men det där med vippkåps packning blev jag orolig över för aldrig härt talas som det.

kör du honda eller? tänkte eftersom du sa japanskt och 1,8. vet inte om audin kommer dra mycket mindre om den är automat men skitsamma^^ lättast att kolla ifall packningen är bytt öppna huven och kolla runtom motorn om allt är torrt o fint, ser det nytvättat ut så kanske han bara har motortvättat;)

Lånar just nu en Mitsubishi Carisma från 1998 det är en automat med 4 växlar och drar typ 6 liter på 4 mil... smått och gott den håller på rasar klarar nog 1 år till sen är den i skroten

Då förstår jag! Hade den varit manuell så hade den klarat sig på hälften smile
Du gör helt rätt att köra manuell på bilar som är lite till åren.  Min pendlarbil har en liknande låda och slickar i sig 1.1 l/mil. Vår nyare bil med 100 hk mer samt en nyare låda drar 2 dl mindre...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

34 Inlägg
10 augusti 2018
Trådstartare
#20
Hej, har letat som en tok efter lite information angående en Audi A6 C5 Facelift 2005/Manual/Bensin men hittar inget alls. Skulle fråga om en sådan är ett bra inköp och tänkte på hastighetsmätaren den är vit? Är de ett tecken på att den är bytt?  https://gyazo.com/b40532b0e93dd79e51f8050b075aac20 . Vad som helst angående denna modell skulle hjälpa mig. Tack i förhand


Sök