3596
Sök

Är detta ett dumt val av bil?

11 Inlägg
2 augusti 2018
Trådstartare
Tjena!

Är ute efter att köpa en bil och har tittat på https://www.blocket.se/lund/BMW_520_D_S … 10&w=1

Jag kommer att använda den främst till att pendla 5 mil om dagen och köra till affären. Men det blir även en hel del korta resor inom Sverige samt 1-2 långresor per år genom Europa. Vi är 2 personer + 2 hundar.

Har även tittat lite på Volvo S60, verkar dock inte skilja supermycket på priset.

Jag prioriterar hög komfort och helst ska den inte sörpla i sig bränsle.

4 474 Inlägg
2 augusti 2018
Två hundar i en sedan? Nä...

11 Inlägg
2 augusti 2018
Trådstartare
En är väldigt liten, 3-4kg och den andra 25kg. Men det kanske är bättre att kolla på en kombi, dock är det inte ofta hundarna kommer följa med.

6 079 Inlägg
2 augusti 2018
Men 159.000kr för en bil som gått 20.000 mil? Det känns högt även om det är en diesel och förmodligen kommer kunna gå minst lika mycket till.

6 079 Inlägg
2 augusti 2018
Lyckliga skrev:
Har även tittat lite på Volvo S60, verkar dock inte skilja supermycket på priset.

5-serien och S60 är i två helt olika klasser. S60 skall snarare jämföras med 3-serien och 5-serien kan jämföras med S80 eller ännu hellre den nya S90.

11 Inlägg
2 augusti 2018
Trådstartare
Jag reagerade också på milen men å andra sidan så kanske bilen är välskött(varit registrerad som en leasing) och då bör det inte vara några problem tänkte jag. Sen finns det förhoppningsvis utrymme för att få ner priset lite.

Nya S90 är tyvärr fortfarande lite över vad jag är redo att betala för en bil(även om jag inte hade tackat nej till en) och S80 verkar det ganska ont om på marknaden just nu.

451 Inlägg
2 augusti 2018
Satsa på en kombi, du kommer inte ångra dig. 😎

11 Inlägg
2 augusti 2018
Trådstartare
Har en 520d touring -12 i närheten av mig för 125 000 med ungefär samma miltal som den andra jag tittar på. Har hört att N47 ska ha en hel del problem och vet inte om jag vågar chansa faktist, eller så får man helt enkelt vänta.

4 261 Inlägg
2 augusti 2018
Nej sedaner är finare;) bara vissa modeller passar som kombi och vice versa. En sak bara var beredd på feta reparations kostnader ifall denna börjar krångla. Inte ovanligt att man får felkoder* fel på drivlina* och kan vara allt ifrån kedjeras/motorras/växellådsras. Jag vet att ja e tråkig men gå in och läs lite på autopower.se om dessa bilar så får du en lite bättre bild på vad du ger dig in på. 20.000mil betyder att du inte får hjälp av nån alls ifall det börjar krångla och du kommer att pynta allt själv. Varför inte en lexus?^^

11 Inlägg
2 augusti 2018
Trådstartare
panda666 skrev:
Nej sedaner är finare;) bara vissa modeller passar som kombi och vice versa. En sak bara var beredd på feta reparations kostnader ifall denna börjar krångla. Inte ovanligt att man får felkoder* fel på drivlina* och kan vara allt ifrån kedjeras/motorras/växellådsras. Jag vet att ja e tråkig men gå in och läs lite på autopower.se om dessa bilar så får du en lite bättre bild på vad du ger dig in på. 20.000mil betyder att du inte får hjälp av nån alls ifall det börjar krångla och du kommer att pynta allt själv. Varför inte en lexus?^^

Alla bilar kan krångla, vissa mer än andra men det finns ingen där ute som är helt felfri tyvärr. Har kollat en hel del på autopower och visst blir man lite rädd, speciellt när det är en som har gått nästan 20000 mil. Lexus är garanterat ett val, finns dock väldigt få på marknaden just nu och jag skulle behöva fixa bil rätt så snart. Annars kanske man får nöja sig med något billigt vrak tills vidare.

1 193 Inlägg
2 augusti 2018
Lyckliga skrev:
panda666 skrev:

Alla bilar kan krångla, vissa mer än andra men det finns ingen där ute som är helt felfri tyvärr. Har kollat en hel del på autopower och visst blir man lite rädd, speciellt när det är en som har gått nästan 20000 mil. Lexus är garanterat ett val, finns dock väldigt få på marknaden just nu och jag skulle behöva fixa bil rätt så snart. Annars kanske man får nöja sig med något billigt vrak tills vidare.

Lexus har inte fällbara säten förrän GS årsmodell 2012< och en sådan får man pynta över 200kkr för och då får man endast den lilla V6an (törstig och långsam).

Icke-fällbara säten kan ju vara en dealbreaker om man ska ha in två hundar och några ICA-kassar? I övrigt är Lexus GS trevliga landgående båtar. Kända för sin pålitlighet, men väldigt opraktiska.

Jag tror du kan hitta en 520D som gått betydligt kortare för samma pris. Kombi är definitivt att föredra, men smaken är ju å andra sidan delad smile

11 Inlägg
2 augusti 2018
Trådstartare
Cracksoup skrev:
Jag tror du kan hitta en 520D som gått betydligt kortare för samma pris. Kombi är definitivt att föredra, men smaken är ju å andra sidan delad smile

Det finns en fin 320d touring - 14 som har gått under 6000 mil för 10000 kr mer. Problemet ligger väl i att det är en Euro 5, så det kan ju uppstå en del problem i framtiden för mig. Svårt det här med bilar : )

4 261 Inlägg
2 augusti 2018
Lyckliga skrev:
Cracksoup skrev:

Det finns en fin 320d touring - 14 som har gått under 6000 mil för 10000 kr mer. Problemet ligger väl i att det är en Euro 5, så det kan ju uppstå en del problem i framtiden för mig. Svårt det här med bilar : )

tror att 14 är euro 6, kolla på transportstyrelsen ananrs. väldigt säker.

11 Inlägg
2 augusti 2018
Trådstartare
panda666 skrev:
tror att 14 är euro 6, kolla på transportstyrelsen ananrs. väldigt säker.

Jo, kollar alltid där och 3 serien - 14 är Euro 5 tyvärr. Hade egentligen velat köpa en el bil men med dagens priser måste man tyvärr skippa det. Mazda 3 hatcback och Honda Civic är också väldigt trevliga, för få på marknaden dock.

11 Inlägg
2 augusti 2018
Trådstartare

Jag kör med automatare, annars hade valet varit ganska enkelt!

1 193 Inlägg
2 augusti 2018
Lyckliga skrev:

Aha, ja det begränsar ju urvalet en del.
Vad tycker du om 3-serie Gran Turismo?
https://www.blocket.se/vi/80439259.htm
https://www.blocket.se/vi/80474132.htm

Invändigt nästan lika stor som 5-serie touring. Den lär fylla dina behov.

11 Inlägg
2 augusti 2018
Trådstartare
Cracksoup skrev:
Lyckliga skrev:

Tycker den är riktigt snygg faktist, men eftersom man bor i Skåne så får man antagligen leta reda på en här och testköra så att man inte tar sig 30+ mil uppåt för något som antagligen inte passar en, tack för tipset!

1 193 Inlägg
2 augusti 2018
Lyckliga skrev:
Cracksoup skrev:
Lyckliga skrev:

Tycker den är riktigt snygg faktist, men eftersom man bor i Skåne så får man antagligen leta reda på en här och testköra så att man inte tar sig 30+ mil uppåt för något som antagligen inte passar en, tack för tipset!

Prova en i närområdet och se om det kan vara en modell som passar dig. Sen tycker jag absolut att man kan ge sig iväg en bit för att köpa rätt exemplar. Så länge man kommer överens med ägaren och kan få bilder och dokumentation skickat via Mail smile

Sök