torsen skrev:
Så sant som Growe skriver.
Linolja endast för hålrum och spalter där flera plåtar möts.
Behandla gärna dörrars, luckors och huvars nederkant med linolja.
Liksom A-, B- C- och D-stolparnas anslutning till sidobalkarna/"tröskellådorna".
Men - räkna med att doften, om man inte gillar den, fortsätter att stinka i ett par år.
Var även beredd på att dropp från dörrarna kan hamna på först dörrkarmarna och därefter byxbenen.
Min erfarenhet efter att ha "linoljat" flera bilar.
B t w så genomförde SP i Borås för några decennier sedan ett jämförande prov ur förebyggande rostskyddsbehandlingssynpunkt med ett flertal av de på svenska marknaden tillgängliga rostskyddsprodukterna.
Visade sig att linolja penetrerade mellan 50 och 100 % bättre/djupare än näst bästa annat medel.
Jag hade anledning att i mitt yrke bedöma olika rostskyddsbehandlingar av bilar.
Men bilföretaget i fråga ansåg att nackdelarna, lukt och efterdropp, övervägde fördelarna.