Började lördagskvällen med att skruva i batterihyllan och spolarvätskebehållare,n batteriet ska bak i skuffen men nu blir det såhär temporärt!
Monterade lagrena för kamaxeln med hjälp av en adapter tvillingbrorsan 3d printat Fungerade över förväntan!
Kul att äntligen få öppna kammen och se vad som är i!
Då vi inte kunde få i dom nya fjädrarna (hade inget passande verktyg) så monterade vi ihop bromsoken!
En del annat kul monterat i blocket, tråget blir det sista vi gör
Sedan monterade jag av hjulet till vattenpumpen på motorn jag hämtade i Skellefteå och även svänghjulet som visade sig vara mycket fräschare än det som var i original motorn!
Efter lite övertalning med en vinkelslip så kunde jag skruva lös hjulet där.
Gamla till höger och nya till vänster. bilden ljuger lite då det gamla är inoljat.
Ska handla lämplig elfläkt och montera! andra gången jag kapar en viskofläkt. Nu står den och väntar på att få motorn ilyft nu ser man den från köksfönstret så blir man påmind varje gång man kikar ut!
Hann med att lägga tillbaks kabelhärvan på högersidan och montera lyktorna ikväll, testade även Hella grillen jag tänkte köra med, kommer bli mattsvart. lackade även stötfångaren provisoriskt, tänkte ha den på bilen i vinter så tar den ej plats i lagården under vintern, fixade kablarna till vänster lykta som jag klippte då jag demonterade kabelhärvan Imorgon så blir det att fortsätta med motorn, perfekt nu när det blir lite värme
Jämför med hur den såg ut då jag plocka ner den nedan!
Drog på Stötfångaren! Ska på med kromet med, vill inte ha det liggandes löst i lagården under vintern Nedan bilder från i lördags, byggde ihop toppen med vippor och ventiler.
På med tråget, la på massor med permatex
Lacken vart minst sagt bra, har målat ett första lager nu med en färg jag hittade på mekonomen för att få det snyggare
i övrigt ser motorn ut enligt nedan, la på toppen i lördags, är lite rengöring kvar samt ta bort slangarna vi diskuterade tidigare i tråden, sen ska den giftas ihop med växellådan någon kväll här framöver.
Naturligtvis var ju kopparbultarna jag beställt till avgassystemet för stora så jag fick ta vanliga.
Tog fram kylaren och måttade upp den för att köpa elfläkt Rengjorde den lite hjälpligt men ingen bild på det!
Rengjorde även slangarna och försökte komma på hur ormboet ska vara! måste hitta igen bilderna från då jag rev den, ska även kika i verkstadshandboken hur dom ska vara kopplade! man hinner inte göra mycket på kvällstid men lite smågrejjor vart det iallafall! var och shoppade alla klammer också
Kommer ihåg Granadan vi hade på runt 1980. Kylaren påminner mig att vi fick löda den ett par gånger tills Ford gick med på att byta kylaren på garantin.
Tvättade fiestan i fredags! lyckades köra in på fel tvätthall så vart tvätten gratis Måste fara dit fler gånger och tvätta Köpte även på mig massa grejjor för att installera elfläkt i granadan får bli på den nedre kylarslangen och sen efter den är ihopsatt. Ska iallafall montera fläkten på kylaren för stunden
Handlade även en mittkonsol med armstöd till bilen den jag har är utan mittfack dvs armstöd
Uppdatering från i lördags: Förberedde massa saker, kardanaxlarna bland annat, har en extra för att vet inte vilken som passar
Gick ganska dåligt då jag plockade isär hardyplattan, tennisarmbågen från helvetet efter det! mutterdragaren orkade inte med så fick lösa det på ett annat sätt enligt bild
Drog upp motorn dit bilen står
efter det kunde jag äntligen ta loss motorn från motorstativet och hänga dit kopplingen och svänghjulet Pillade ut lagret i vevaxeln och förberedde lyfthjälpmedlet för att kunna lyfta motorn
Brorsan 3d printade en adapter för att kolla så kopplingen ör centrerad
Kommer ihåg Granadan vi hade på runt 1980. Kylaren påminner mig att vi fick löda den ett par gånger tills Ford gick med på att byta kylaren på garantin.
Det är kul med granadorna! speciella bilar och inte lika vanliga som tex 740,
Fick nått 403 error när jag skulle skriva söndagens uppdatering tyvärr så får göra det imorrn
Var hemma sjuk idag så pysslade en timme med bilen.. påbörjade montera kylarfläkten perfekt att märka ut vart man ska borra med härdare, rosa och bra
Kommer bli bra! Blir framför kylaren dvs ej synlig i motorutrymmet. Ska ta upp hål runtom och eventuellt förstärka beroende på hur stabil den blir. Körde sönder sticksågen jag köpte för två år sen idag med, går verkligen bra med verktygen här
Vansinnigt hög faktiskt, räknar inte med att den kommer ner något mer nu när motorn är i får väl se nästa sommar