16 augusti 2018
Trådstartare
Hej! Köpte en utvändigt sliten med annars riktigt pigg och fin 945a från 96 som 3an hade rasat på. Körde aldrig bilen mer än att prova den innan byte av växellåda, så vet inte om problemet kommer där i från eller fanns innan.
Det är nämligen så att bilen nu är besiktad, och efter att åkt en bit på E4an för första gången märkte jag att bilen börjar vibrera KRAFTIGT vid ca 110km/h. Nu efteråt efter att jag "vet om det" så kan jag även känna lite vibrationer redan vid 90. Det sker även om man gasar på rejält från tex 4an, då sker det redan vid kanske 80km/h och kraftigt, men slutar när man slutat gasa.
Vibrationerna är enbart när man kör bilen, står man stilla och varvar motorn så vibrerar det ingenting alls.
Det vibrerar ingenting medans man gasar, utan bara när man släppt gasen, vid 90+ på femman.
Vad tror ni felet kan bero på? Obalans i däcken? hjulinställning? Fel vinkel på kardan?
Bilen är sänkt ca 20-30mm, är chippad och har ställbar turbo i form av pysventil samt svetsdiff. Den har även 20mm spacers på var däck då det är s70/v70 fälgar. Vad mer som gjorts vet jag inte riktigt, men den går riktigt fint och accelererar hur bra som helst. Förutom vibrationerna då.
Jag har hört att när man sänkt dessa volvo bilar bak så kan det vara normalt med vibrationer, och att man då brukar lägga bricker mellan bultar/stödlager under bilen så kardan höjs lite? Stämmer det? Det är ju enklast att prova, hur ska vinkeln vara dock? Den är ju redan högre vid till exempel stödlagret än vid bakaxeln vinkelmässigt.
Tacksam för svar,
Mvh, Dennis Magnedal.
Senast redigerat av Magnedal (16 augusti 2018)