Leify74 skrev:
Tycker inte nbb ger ett önskvärt ljus i alla lägen utan man lever mycket på gamla meriter. För den som vill ha punkt lysen så är dom bra men seeker och andra extraljus tycker jag lyser jämnare efter vad jag kan se på bilderna
Beror lite på vad man kör på för vägar...
NBB Alpha 225 lämpar sig bäst till någorlunda raka vägar, så bor man efter en krokig och backig väg så finns det bättre val.
NBB 225 fjärr är ju lite en blandning av både fjärr- och punktljus vilket ger lite smalare ljusbild men man får mera längd på ljuset.
Så i lite tvärare kurvor så saknar man bredden med NBB, det blir helt enkelt mörkt lite längre fram i kurvan och så lyser punkterna 50-100 meter fram rakt in i träden (eller vad det nu är i kurvan) och man blir själv lite bländad av dem.
Men på en lite rakare väg och speciellt om det är en bit till träden på sidorna alternativt ''öppna landskap'' så ser man helt klart att de kommer till sin rätt och ljusbilden upplevs som jämn och fin.
Samma sak om man har en extraljus som har en bred och hög ljusbild så är det trevligt i kurvor och när man kör i backar, men då när man kommer på en raka så har man inte någon vidare längd på ljuset.
En annan fördel med NBB är att de har lite ljus som hamnar på vägbanan där halvljusen lyser. Vilket är en stor nackdel främst med en hel del ledramper och ledextraljus som säljs idag.
Så personligen skulle jag säga att det är svårt att få till en perfekt ljusbild som är bra i alla lägen.
Här är ett rätt så bra test av hur ljusbilden för en del olika extraljus ser ut i verkligheten:
http://jussinmaki.tri.haus/blogi/lisava … 2016-2017/