2020 Update:
Ja, saker kanske spårade ur litegrann, men sånt är ju alltid kul. Att ha en nästan färdig motor och låda att hänga ned kändes ju lite trist så jag sålde grejerna och började om på nytt med ett tomt motorrum. Det saknades lite småsaker runt motorn och jag blev less på att hitta en motorpiska plus resterande småkrafs runtikring motorn.
Så jag blev av med det problemet och ännu större problem uppenbarade sig, det här med lagar och regler är inte för mig helt obekant och genom att läsa texter och föreskrifter kring registring av motorbyten osv så visade det sig fort att min 2JZ-GTE plan skulle bli svår utan att registrera modifikationerna genom SFRO då det var aningen för mycket vrid i 2JZ kontra 7M-GTE.
Planerna omarbetades en del under byggets gång och köra på det gamla enkla receptet 2JZ + 1JZ sprängkåpa med R154 sågades av SFRO då jag inte kunde köra originallådan.
Jag har suttit många timmar och planerat, funderat och omvärderat mina planer för att se till att mitt trim-recept blir bra och har insett att bygga något snabbt och gatlegalt är fasansfullt dyrt jämfört med att byta motor+svep och hoppas på blinda och glada besiktningsmän. Men i slutändan blir det skönt att slippa oroa sig över de besiktningsbussar som patrullerar våra gator.
Så vad ligger i den närmaste pipelinen?
Motorfelsökning, mappning, återställande av lister och byte av rattstång.
Övrigt:
Jag handlar det mesta från Speeding.nu då det mesta funnits på hyllan där och frakten gått snabbt trots att jag bor långt uppe i norr, jag är inte sponsrad men surrat ihop mig kring paketdeals där. Toppen-service och strulfritt, som gammal arbetare inom handeln så brukar jag värdesätta mer än bara låga priser.
Jag försöker i största möjliga mån visa vad/var jag handlar grejerna för att kunna hjälpa andra med liknande projekt att hitta delar som kan behövas.
Ursprunglig projektstart nedan:
Efter lite velande och fundering om jag skulle starta en tråd här eller om jag skulle hålla tråden på min Facebook så har jag äntligen fått tummen ur och skapar denna tråd. Detta är det absolut första jag lägger upp här så jag börjar med en kort presentation om vem jag är. David heter jag, 21årig tekniknörd i grund och botten som även råkar vara bilintresserad.
Förra året snubblade jag över en Supra som behövde en hel del kärlek, men som i övrigt var komplett fast i delar. Denna köptes och min initiala plan var att bara stressa igång den då det egentligen "bara" var vevlagerras. Men med tidens gång hittade jag fler och fler saker att göra med bilen, mest för att stilla mitt behov att pyssla med något. Döda tid och hänga med kompisarna i garaget.
Det finns säkerligen en hel del saker som kunnat göras på andra sätt snyggare/effektivare/bättre men då detta är min absolut första projektbil så känner jag ändå mig ursäktad.
Nåväl, lite bilder ska det allt bli!
Här ser vi hur bilen såg ut då jag köpte den. Utseendet bedrog lite, det fanns rost bakom bakre spoilern och jag beslutade mig för att rostlaga bilen.
Inredningen åkte ut fortare än kvickt och golvet skulle rensas från OEM ljuddämpningen då denna dragit åt sig en hel del fukt under åren. I samband med detta hittades en del rost under golvet och hjulhusen som behövde få sig ny plåt.
Arbetet satte igång med att rensa all ljuddämpningsmatta och jag blev en kunskap rikare. Detta borde gjorts under vintern då värme verkligen inte var ens vän här. Istället för att lossna i kakor blev det kletigt och klibbigt med värmepistolen.
Fler bilder från insidan, en del rost var det ja. Fick tvätta och sopa ut en del skräp som legat under mattan.
Mer insida
För att få lite omväxling testade jag att börja med att högglanspolera ventilkåpor och insug.
Mattan rengjordes grundligt och hängdes på tork i någon vecka.
Lika bra att spola rejält den då mattan väl var ute ur bilen.
Polering, rätt kul men ack så tidsödande. Men snyggt blir det!
Ventilkåpor lades åt sidan inför nya tag på andra delar.
Jag testade att svetsa själv, men det såg verkligen för taskigt ut så det slutade med att min lagning kapades bort och en kompis gjorde om jobbet åt mig. All heder åt er duktiga svetsare jag önskar att det var lika lätt som det såg ut.
Mitt första plåtjobb som tyvärr kapades bort och gjordes om men jag blev lite bättre vän med svetsen under tiden.
Köpte mig nya bättre begagnade stötdämpare med sänkfjädrar och monterade dessa. Tyvärr har ju Toyota tänkt jättesnett och höger fram var rätt trixig att byta men i övrigt gick det riktigt smidigt att byta allihopa.
Montage
Montage
Bilen i sin helhet igen.
Jag behöver nog inte förklara att min kompis även kapade bort detta, det såg hemskt ut!
Mer övning
Mer övning
Mer övning
Mer övning
Tillslut såg det iallafall inte ut som skit, men det finns mycket kvar att lära. Återigen så korrigerades detta.
Tillslut såg det hela mycket bättre ut eftyer att kompisen räddat mig från fula loppor.
Bakändan innan spackling.
Ytrost som inte tagit sig igenom slipades bort.
Rost bortslipad, dålig plåt utbytt.
Smådetaljer fixades. Olika hål i karossen som inte behövs längre sattes igen.
Insidan ljudisoleras då bakvagnen skall styvas upp och komfort vore fint vid långsvängar. Bilen är ju ändå rätt tung original och några extra kilo på golvet är väl inte så mycket att oroa sig för trots allt.
Har extremt mycket "bra-att-ha" prylar till bilen. Äger kanske en och en halv bil trots allt. Tyvärr blev det ett längre skruvaruppehåll efter denna bild pga. byte av garage och det var alldeles för långt till bilen.
Snubblade över en stol på vägen till jobbet en dag. Klart jag skulle ha en stol! Den fick bo i mitt vardagsrum i nästan ett år innan det fann sin rätta plats.
Interiören återigen på plats. Sparcoinstallation påbörjades.
Det kan nog bli rätt behagligt med mindre ljud underifrån.
Dags för montage av resterande interiör.
Mittkonsolen mättes upp. Då jag planerar annat sprut i bilen tänkte jag att en platta i kombination till en dsp är en bättre väg att gå än en traditionell stereo i mittkonsolen. Kommer ni ihåg att jag sa att jag var tekniknörd? Farsan är även gammal forspaddlare och han tyckte att det var kul att lära mig lite mer om kompositer och vi kom överens om att göra dörrar och mittkonsol i framtiden.
Plattan jag tänkt montera kommer passa perfekt. Dock måste jag 3D printa ett fäste som dockar plattan så pass att jag kan ta med den. Jag måste dock mäta en hel del på plattan för att kunna cadda och konstruera fästet plattan skall monteras i. Jag har tur att plattan har strömkontakten på nedersidan så hållaren ska vara likt ett spår man kör ner den i. Tänker er som en dockningsstation eller googla på hengedock till macbook så kanske ni fattar vinken. Detta är iallafall mina preliminära planer.
Interiör och stol på plats efter en lång tid som förråd. Alla småprylar som låg i bilen hittade till sina rätta ställen och det börjar mer och mer likna en bil igen.
Äntligen kan jag provsitta bilen jag byggt så pass länge.
Funderar på om ratten ska bytas ut, men å andra sidan är inte helelr originalratten i så pass dåligt skick att jag vill byta ut den direkt. Däremot vore det ju lite fränt att ha en quickrelease-ratt för syns skull.
"Jag ska bara" byta ut bussningarna i bakvagnen till alubussningar. Jag råkade köpa mig en bläster och påbörjade renovering av bakvagnen. Bakvagnen demonterades och alla gamla bussningar togs ut.
Att byta bussningar var absolut inte en dålig ide. De gamla var inte i bra skick och inte alls så svåra att slå ut.
En vän kom och lossade några då jag ledsnat på att hålla på att banka till förbannelse.
Bakvagnen målades med hammarlack och hur pass bra det håller återstår att se. Några ytor lämnade utan färg inför att jag tar den till min svetsare som skall svetsa in förstärkningsstag och trianglar på sidorna för att hålla bättre om/när effekten ökas. Kompisen min pushade mig till att förstärka då jag ändå höll på och det känns ju ändå rätt klokt. Hittade inspiration i andra supratrådar och utförandet blir rätt simpelt.
En helt klart mycket mer tillfredsställande syn. All sand i håret kändes till slut värt jobbet som lades ned på att fixa detta.
Att se på färg som torkar är ju dock inte allt för kul.
Jag har byggt en del bolljud förr men aldrig tacklat egna dörrsidor. Jag hade en kartong med mellanregisterhögtalare för hemmabruk som jag använder som mall, förhoppningsvis kan dessa användas i bilen om inte annat så passar dem bra för att måtta med.
Långa dörrar, mycket jobb. Allt nedanför sömmen skall ersättas med nya pods. Slututförandet är inte helt planerat än utan här kommer det under arbetets gång ske förändringar och nya planer kommer säkert komma.
Snubblade även över ett sprut med piska till 2JZ (som jag tänkt byta till då original/bessmotorn rullar och bilen är besiktigad)
Nya excenterskruvar beställdes då jag fick kapa bort de gamla som rostat fast i originalbussningen. Alla bussningar i bakvagnen byts ut mot polybussningar i samma veva. Det känns bra att kommande person som får göra en hjulinställning på bilen får en bakvagn som inte är helt genomrostig med skruvar som sitter som berget. Tyvärr var skruvasrna inte alls billiga och det tog emot att kapa av dessa.
Detta blev även min första kontakt med den lokala toyotahandlaren som jag ger bra betyg för avseende bemötande och kunskap. De tog fram en sprängskiss och jag pekade på vilka delar jag ville ha. Någon dag senare hade jag fabriksnya grejer att hämta ut. Riktigt smidigt för att vara en nästan 30 år gammal bil.
Farsgubben tyckte att jag borde lära mig att plasta, jag gjorde en mall över dörren och plastade över den. Hade använt spackel som fastnat i glasfibret och det är ju inte optimalt. Men detta ska bli gjutmallar var tanken och mer arbete på att förfina formerna kommer att läggas innan dörrarnas arbete fortskrider. Farsgubben tyckte att vi borde använda upp hans kolfiber och då dessa negativa mallar är klara gjuts nya delar i dessa.
Negativa mallen framför dörren, kontrollerar att linjerna vid skarvar är på rätt ställen osv. Hittade några kanter som måste förlängas innan jag fortsätter. Jag har även en del av handtagsmekanismen att ta i beaktning.
Polybussningar intryckta. Förhoppningsvis blir detta bra.
Fortsatta uppdateringar kommer i den takt jag färdigställer bygget.
Ja, saker kanske spårade ur litegrann, men sånt är ju alltid kul. Att ha en nästan färdig motor och låda att hänga ned kändes ju lite trist så jag sålde grejerna och började om på nytt med ett tomt motorrum. Det saknades lite småsaker runt motorn och jag blev less på att hitta en motorpiska plus resterande småkrafs runtikring motorn.
Så jag blev av med det problemet och ännu större problem uppenbarade sig, det här med lagar och regler är inte för mig helt obekant och genom att läsa texter och föreskrifter kring registring av motorbyten osv så visade det sig fort att min 2JZ-GTE plan skulle bli svår utan att registrera modifikationerna genom SFRO då det var aningen för mycket vrid i 2JZ kontra 7M-GTE.
Planerna omarbetades en del under byggets gång och köra på det gamla enkla receptet 2JZ + 1JZ sprängkåpa med R154 sågades av SFRO då jag inte kunde köra originallådan.
Jag har suttit många timmar och planerat, funderat och omvärderat mina planer för att se till att mitt trim-recept blir bra och har insett att bygga något snabbt och gatlegalt är fasansfullt dyrt jämfört med att byta motor+svep och hoppas på blinda och glada besiktningsmän. Men i slutändan blir det skönt att slippa oroa sig över de besiktningsbussar som patrullerar våra gator.
Så vad ligger i den närmaste pipelinen?
Motorfelsökning, mappning, återställande av lister och byte av rattstång.
Övrigt:
Jag handlar det mesta från Speeding.nu då det mesta funnits på hyllan där och frakten gått snabbt trots att jag bor långt uppe i norr, jag är inte sponsrad men surrat ihop mig kring paketdeals där. Toppen-service och strulfritt, som gammal arbetare inom handeln så brukar jag värdesätta mer än bara låga priser.
Jag försöker i största möjliga mån visa vad/var jag handlar grejerna för att kunna hjälpa andra med liknande projekt att hitta delar som kan behövas.
Ursprunglig projektstart nedan:
Efter lite velande och fundering om jag skulle starta en tråd här eller om jag skulle hålla tråden på min Facebook så har jag äntligen fått tummen ur och skapar denna tråd. Detta är det absolut första jag lägger upp här så jag börjar med en kort presentation om vem jag är. David heter jag, 21årig tekniknörd i grund och botten som även råkar vara bilintresserad.
Förra året snubblade jag över en Supra som behövde en hel del kärlek, men som i övrigt var komplett fast i delar. Denna köptes och min initiala plan var att bara stressa igång den då det egentligen "bara" var vevlagerras. Men med tidens gång hittade jag fler och fler saker att göra med bilen, mest för att stilla mitt behov att pyssla med något. Döda tid och hänga med kompisarna i garaget.
Det finns säkerligen en hel del saker som kunnat göras på andra sätt snyggare/effektivare/bättre men då detta är min absolut första projektbil så känner jag ändå mig ursäktad.
Nåväl, lite bilder ska det allt bli!
Här ser vi hur bilen såg ut då jag köpte den. Utseendet bedrog lite, det fanns rost bakom bakre spoilern och jag beslutade mig för att rostlaga bilen.
Inredningen åkte ut fortare än kvickt och golvet skulle rensas från OEM ljuddämpningen då denna dragit åt sig en hel del fukt under åren. I samband med detta hittades en del rost under golvet och hjulhusen som behövde få sig ny plåt.
Arbetet satte igång med att rensa all ljuddämpningsmatta och jag blev en kunskap rikare. Detta borde gjorts under vintern då värme verkligen inte var ens vän här. Istället för att lossna i kakor blev det kletigt och klibbigt med värmepistolen.
Fler bilder från insidan, en del rost var det ja. Fick tvätta och sopa ut en del skräp som legat under mattan.
Mer insida
För att få lite omväxling testade jag att börja med att högglanspolera ventilkåpor och insug.
Mattan rengjordes grundligt och hängdes på tork i någon vecka.
Lika bra att spola rejält den då mattan väl var ute ur bilen.
Polering, rätt kul men ack så tidsödande. Men snyggt blir det!
Ventilkåpor lades åt sidan inför nya tag på andra delar.
Jag testade att svetsa själv, men det såg verkligen för taskigt ut så det slutade med att min lagning kapades bort och en kompis gjorde om jobbet åt mig. All heder åt er duktiga svetsare jag önskar att det var lika lätt som det såg ut.
Mitt första plåtjobb som tyvärr kapades bort och gjordes om men jag blev lite bättre vän med svetsen under tiden.
Köpte mig nya bättre begagnade stötdämpare med sänkfjädrar och monterade dessa. Tyvärr har ju Toyota tänkt jättesnett och höger fram var rätt trixig att byta men i övrigt gick det riktigt smidigt att byta allihopa.
Montage
Montage
Bilen i sin helhet igen.
Jag behöver nog inte förklara att min kompis även kapade bort detta, det såg hemskt ut!
Mer övning
Mer övning
Mer övning
Mer övning
Tillslut såg det iallafall inte ut som skit, men det finns mycket kvar att lära. Återigen så korrigerades detta.
Tillslut såg det hela mycket bättre ut eftyer att kompisen räddat mig från fula loppor.
Bakändan innan spackling.
Ytrost som inte tagit sig igenom slipades bort.
Rost bortslipad, dålig plåt utbytt.
Smådetaljer fixades. Olika hål i karossen som inte behövs längre sattes igen.
Insidan ljudisoleras då bakvagnen skall styvas upp och komfort vore fint vid långsvängar. Bilen är ju ändå rätt tung original och några extra kilo på golvet är väl inte så mycket att oroa sig för trots allt.
Har extremt mycket "bra-att-ha" prylar till bilen. Äger kanske en och en halv bil trots allt. Tyvärr blev det ett längre skruvaruppehåll efter denna bild pga. byte av garage och det var alldeles för långt till bilen.
Snubblade över en stol på vägen till jobbet en dag. Klart jag skulle ha en stol! Den fick bo i mitt vardagsrum i nästan ett år innan det fann sin rätta plats.
Interiören återigen på plats. Sparcoinstallation påbörjades.
Det kan nog bli rätt behagligt med mindre ljud underifrån.
Dags för montage av resterande interiör.
Mittkonsolen mättes upp. Då jag planerar annat sprut i bilen tänkte jag att en platta i kombination till en dsp är en bättre väg att gå än en traditionell stereo i mittkonsolen. Kommer ni ihåg att jag sa att jag var tekniknörd? Farsan är även gammal forspaddlare och han tyckte att det var kul att lära mig lite mer om kompositer och vi kom överens om att göra dörrar och mittkonsol i framtiden.
Plattan jag tänkt montera kommer passa perfekt. Dock måste jag 3D printa ett fäste som dockar plattan så pass att jag kan ta med den. Jag måste dock mäta en hel del på plattan för att kunna cadda och konstruera fästet plattan skall monteras i. Jag har tur att plattan har strömkontakten på nedersidan så hållaren ska vara likt ett spår man kör ner den i. Tänker er som en dockningsstation eller googla på hengedock till macbook så kanske ni fattar vinken. Detta är iallafall mina preliminära planer.
Interiör och stol på plats efter en lång tid som förråd. Alla småprylar som låg i bilen hittade till sina rätta ställen och det börjar mer och mer likna en bil igen.
Äntligen kan jag provsitta bilen jag byggt så pass länge.
Funderar på om ratten ska bytas ut, men å andra sidan är inte helelr originalratten i så pass dåligt skick att jag vill byta ut den direkt. Däremot vore det ju lite fränt att ha en quickrelease-ratt för syns skull.
"Jag ska bara" byta ut bussningarna i bakvagnen till alubussningar. Jag råkade köpa mig en bläster och påbörjade renovering av bakvagnen. Bakvagnen demonterades och alla gamla bussningar togs ut.
Att byta bussningar var absolut inte en dålig ide. De gamla var inte i bra skick och inte alls så svåra att slå ut.
En vän kom och lossade några då jag ledsnat på att hålla på att banka till förbannelse.
Bakvagnen målades med hammarlack och hur pass bra det håller återstår att se. Några ytor lämnade utan färg inför att jag tar den till min svetsare som skall svetsa in förstärkningsstag och trianglar på sidorna för att hålla bättre om/när effekten ökas. Kompisen min pushade mig till att förstärka då jag ändå höll på och det känns ju ändå rätt klokt. Hittade inspiration i andra supratrådar och utförandet blir rätt simpelt.
En helt klart mycket mer tillfredsställande syn. All sand i håret kändes till slut värt jobbet som lades ned på att fixa detta.
Att se på färg som torkar är ju dock inte allt för kul.
Jag har byggt en del bolljud förr men aldrig tacklat egna dörrsidor. Jag hade en kartong med mellanregisterhögtalare för hemmabruk som jag använder som mall, förhoppningsvis kan dessa användas i bilen om inte annat så passar dem bra för att måtta med.
Långa dörrar, mycket jobb. Allt nedanför sömmen skall ersättas med nya pods. Slututförandet är inte helt planerat än utan här kommer det under arbetets gång ske förändringar och nya planer kommer säkert komma.
Snubblade även över ett sprut med piska till 2JZ (som jag tänkt byta till då original/bessmotorn rullar och bilen är besiktigad)
Nya excenterskruvar beställdes då jag fick kapa bort de gamla som rostat fast i originalbussningen. Alla bussningar i bakvagnen byts ut mot polybussningar i samma veva. Det känns bra att kommande person som får göra en hjulinställning på bilen får en bakvagn som inte är helt genomrostig med skruvar som sitter som berget. Tyvärr var skruvasrna inte alls billiga och det tog emot att kapa av dessa.
Detta blev även min första kontakt med den lokala toyotahandlaren som jag ger bra betyg för avseende bemötande och kunskap. De tog fram en sprängskiss och jag pekade på vilka delar jag ville ha. Någon dag senare hade jag fabriksnya grejer att hämta ut. Riktigt smidigt för att vara en nästan 30 år gammal bil.
Farsgubben tyckte att jag borde lära mig att plasta, jag gjorde en mall över dörren och plastade över den. Hade använt spackel som fastnat i glasfibret och det är ju inte optimalt. Men detta ska bli gjutmallar var tanken och mer arbete på att förfina formerna kommer att läggas innan dörrarnas arbete fortskrider. Farsgubben tyckte att vi borde använda upp hans kolfiber och då dessa negativa mallar är klara gjuts nya delar i dessa.
Negativa mallen framför dörren, kontrollerar att linjerna vid skarvar är på rätt ställen osv. Hittade några kanter som måste förlängas innan jag fortsätter. Jag har även en del av handtagsmekanismen att ta i beaktning.
Polybussningar intryckta. Förhoppningsvis blir detta bra.
Fortsatta uppdateringar kommer i den takt jag färdigställer bygget.
Senast redigerat av dFagnell (17 maj 2021)
0
0
0
0