Det här var ju fullkomligt åt helvete. Efter provstart i helgen, vätskekontroller och utan att jag ens kört upp motorn i drifttemp så såg jag att oljestickan såg mjölkig ut så jag drog ur oljan ur motorn och upptäckte en vätska som liknande Baileys.
Till vänster har vi oljan som den såg ut ur dunk. Till höger har vi oljan som kom ur motorn. Jag primeade oljesystemet med avstängd soppa + tändning till jag hade bra oljetryck vid körning på startmotorn. Startade motorn och lät den gå ett litet tag, stängde av motorn för att kontrollera oljenivå så att oljekylare och övriga slangar fyllts.
Toppade upp oljenivån för att kompensera slang/kylaruppfyllnad och startade igen, lät gå ca en halv minut och fyllde upp oljan igen. Vid den tredje starten så ser jag att stickan ser mjölkig ut och jag tappar därmed ut oljan. Kontrollerar motorn för att säkerställa att inga olje/vattenledningar har förväxlats.
Jag ska göra ett nytt försök och dränera motorn och starta en gång till för att verkligen säkerställa att jag inte råkat få vatten i någon slang/oljekylare innan jag river ner toppen och kontrollerar den.
Sjukt skumt dock, får hoppas att jag råkat få ner vatten i motorn när den stod på pall inför lack, om inte annat en dålig toppackning. Som tur var har motorn inte gått på några höga varv, med bra oljetryck och inte på några höga temperaturer under mina uppstartsförsök, så jag tror inte någon motorskada föreligger på grund av uppstarten i alla fall.
Men ja, mappningen som skulle varit nu i onsdags är nu inställd.
Edit: Jag komptestade även motorn och hade bra och jämt komp på samtliga cylindrar
Förbannat!