Det står inte helt still trots att det är tyst, det har varit en del el-fix och småfix på sistone.
Senaste dagarna har jag lagt tid på att fixa elen, koppla in generatorn (som verkar vara död). Fixat så originalvarvmätaren fungerar och modifierat klustret ytterligare för att husera en eftermarknadsladdtrycksmätare som jag hittade i garaget.
Öppnade upp instrumentklustret och skruvade ut varvräknaren, ingångsmotståndet original var gjord för högre spänningar än de tänkte 5 volten jag tänkte skicka från maxxet. I efterhand verkade det som att detta kanske var onödigt och att en 12v signal från Maxxet skulle funka, men efter att ha försökt skicka varvsignalen via body-kontakten utan rörelse på nålen så skruvade jag isär allt och modifierade mätaren. Sedan monterade jag tillbaka allt provisoriskt för att testa om det hela fungerade. Tror ni att det funkade? Nej.
Det visade sig att antingen har jag haft fel pinout på body-härvan eller så var det kabelbrott eller feltolkning på vilken kabel som gick till klustret. Jag skarvade in en extrakabel på kabeln som går till klustret och drog en ny tillsammans med resten av kablarna till sprutet.
Satt och kikade på detta ett tag för att fundera vilken typ av signal olje och laddtrycksmätaren ville ha, sen började jag rota i lite lådor istället.
Dumt att ha en plan yta i botten. Men dremeln löser det mesta.
Hittade en laddtrycksmätare i en kartong med bra-att-ha-prylar som såg ut att passa, så den fick flytta in där gamla mätaren satt. Sedan anslöt jag den till ström och på befintliga punkter i klustret för att slippa onödigt många kablar bakom klustret. För att inte se emellan mätaren och innandömet så blev det en temporär/permanent lösning med eltejp runt mätaren på insidan för att förhindra insyn och för att hålla den på plats.
Slutligt montage, lär nog byta ut oljetrycksmätaren senare också mot något annat, men tills vidare så nöjer jag mig här. Funktionen är förbättrad och jag är nöjd.
Vid test av allt så fungerar grejerna som de ska.
Övrigt som hänt sen sist:
Jag har även varit och köpt en ny spal-fläkt då biltemafläkten är lite för klen för att hålla temperaturen i schack. Sedan verkar en tändspole ha gett upp eller något lustigt då den missar tändning ibland och går lite lurkigt på högre varv, så två nya spolar borde dyka upp på posten idag.
Måste även se till att plocka ned downpipen igen och se till att den blir omsvetsad så vbandet till wgns utlopp linar lite bättre än vad den gör just nu.
Jag ska se till att beställa en ny generator asap, men jag har också råkat gå och bli med hoj och har uppkörning strax så pengarna flyger åt alla möjliga håll.
Men bilen startar och går och jag har varit och gatmappat den litegrann i veckan så det är ju oavsett en vinst!