10 september 2018
Trådstartare
Hej,
min MB CLS 500 -05 har problem med luftfjädringen vilket ger följande symptom:
När bilen står still med motorn avstängd sänker sig vänster bakhjul. Det kan ta lite olika lång tid men oftast börjar det märkas efter ca 30-60 min och efter ett par timmar har det sjunkit i botten så att bilens underrede nästan tar i marken. Höger bakhjul sjunker också ihop något men det misstänker jag beror på att detta belastas hårt då vänster bak inte längre tar upp samma last.
Vissa perioder har fjädringen sjunkit ihop snabbare, ca 30 min till helt nedsänkt, och andra perioder har det tagit längre tid.
Jag lämnade in bilen på en verkstad som trodde att felet låg i luftbälgen samt stötdämparen med tillhörande nivåreglering. Bytte därför båda dessa samtidigt. Dock blev det ingen märkbar skillnad. Verkstaden kunde därefter inte hitta fler fel utan gissade på att det handlar om någon styrbox eller liknande.
Någon som varit med om liknande eller har några bra tips? Vill helst undvika att lämna in bilen hos Mercedes som jag tycker är både dyra och dåliga. Bor i Stockholmsområdet så även tips på verkstäder om kan fixa detta uppskattas.