3054
Sök

Avgasregler/rening, besiktning äldre bilar

Forummoderator
9 299 Inlägg
22 september 2018
Trådstartare
#1
Hjälp mig, det står säkert någonstans men jag har inte koll. Vad är det för avgasregler på äldre bilar? Både gränsvärden och avgasrening. Före -76 är det nåt. Sedan kat från -88? Eller -89? Vilka mätvärden etc...

Kan vi spalta upp dessa?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
22 september 2018
#2
caromania skrev:
Hjälp mig, det står säkert någonstans men jag har inte koll. Vad är det för avgasregler på äldre bilar? Både gränsvärden och avgasrening. Före -76 är det nåt. Sedan kat från -88? Eller -89? Vilka mätvärden etc...

Kan vi spalta upp dessa?

Mina bilar:
Cheva van -88 katalysator lätt lastbil inga krav alls
Corvette -86 katalysator personbil endast CO på max 4,5
Trans Am -87 katalysator personbil endast CO på max 4,5

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
18 003 Inlägg
22 september 2018
#3
På bilar äldre än 1993 mäts bara CO som ska vara max 4,5.
Tyvärr gäller detta även gamla veteranfordon som tidigare haft dispens/undantag.

http://www.klassiker.nu/reportage/skarp … iska-bilar

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 061 Inlägg
22 september 2018
#4
Dessa nya regler innebär väl i praktiken att katalysatorkravet nu gäller från 1993 istället för 1989 som tidigare? Den måste sitta där, men den behöver inte fungera längre

Forummoderator
9 299 Inlägg
22 september 2018
Trådstartare
#5
Hybrid_ skrev:
På bilar äldre än 1993 mäts bara CO som ska vara max 4,5.
Tyvärr gäller detta även gamla veteranfordon som tidigare haft dispens/undantag.

http://www.klassiker.nu/reportage/skarp … iska-bilar

Det här hade jag missat. Tråkigt faktiskt. Mhrf gör ett utomordentligt jobb för oss med riktigt gamla bilar så vi får hoppas de får till dispensen igen.

Sedan kan man ju då fundera på hur man kan besiktiga en bil före -93 utan fungerande kat. Är det alltså E85 som gäller då? Intressant eftersom min nya -89a har 10hästar mer utan kat.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
22 september 2018
#6
caromania skrev:
Hybrid_ skrev:
På bilar äldre än 1993 mäts bara CO som ska vara max 4,5.
Tyvärr gäller detta även gamla veteranfordon som tidigare haft dispens/undantag.

http://www.klassiker.nu/reportage/skarp … iska-bilar

Det här hade jag missat. Tråkigt faktiskt. Mhrf gör ett utomordentligt jobb för oss med riktigt gamla bilar så vi får hoppas de får till dispensen igen.

Sedan kan man ju då fundera på hur man kan besiktiga en bil före -93 utan fungerande kat. Är det alltså E85 som gäller då? Intressant eftersom min nya -89a har 10hästar mer utan kat.

Vet inte om katten på Trans Amen fungerar men hade bara CO 0,5 i år. Vetten brukar ligga på CO 2,0.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

5 111 Inlägg
22 september 2018
#7
caromania skrev:
Hybrid_ skrev:
På bilar äldre än 1993 mäts bara CO som ska vara max 4,5.
Tyvärr gäller detta även gamla veteranfordon som tidigare haft dispens/undantag.

http://www.klassiker.nu/reportage/skarp … iska-bilar

Det här hade jag missat. Tråkigt faktiskt. Mhrf gör ett utomordentligt jobb för oss med riktigt gamla bilar så vi får hoppas de får till dispensen igen.

Sedan kan man ju då fundera på hur man kan besiktiga en bil före -93 utan fungerande kat. Är det alltså E85 som gäller då? Intressant eftersom min nya -89a har 10hästar mer utan kat.

Näe, det som det handlar om är att man numer bara mäter CO på tomgång som får vara densamma som på en äldre bil. Dvs. det som gäller för en bil upp till 93 är numer samma som gällde för de 87or och 88or som hade standardmonterad katalysator. Att man inte kan besiktiga utan katalysator men då avgaskraven går att klara utan så gör det inget om den ger upp.


6 061 Inlägg
22 september 2018
#8
Knugcab skrev:
caromania skrev:
Hybrid_ skrev:
På bilar äldre än 1993 mäts bara CO som ska vara max 4,5.
Tyvärr gäller detta även gamla veteranfordon som tidigare haft dispens/undantag.

http://www.klassiker.nu/reportage/skarp … iska-bilar

Det här hade jag missat. Tråkigt faktiskt. Mhrf gör ett utomordentligt jobb för oss med riktigt gamla bilar så vi får hoppas de får till dispensen igen.

Sedan kan man ju då fundera på hur man kan besiktiga en bil före -93 utan fungerande kat. Är det alltså E85 som gäller då? Intressant eftersom min nya -89a har 10hästar mer utan kat.

Näe, det som det handlar om är att man numer bara mäter CO på tomgång som får vara densamma som på en äldre bil. Dvs. det som gäller för en bil upp till 93 är numer samma som gällde för de 87or och 88or som hade standardmonterad katalysator. Att man inte kan besiktiga utan katalysator men då avgaskraven går att klara utan så gör det inget om den ger upp.

Alltså kan man ta en gammal katalysator, dela på den och rensa, och svetsa på utanpå ett rakt rör så det ser ut som en katalysator.

80 Inlägg
22 september 2018
#9
Jag var och besiktade min Audi S6-97 häromdagen och då mättes endast CO-värdet. Besiktningsmannen talade om att det var det enda som mättes numer,har alltid fått varmköra av bara fasen tidigare för att klara HC-värdet, men nu slipper jag alltså det :-) / Hälsningar Claes

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
22 september 2018
#10
clabbe14 skrev:
Jag var och besiktade min Audi S6-97 häromdagen och då mättes endast CO-värdet. Besiktningsmannen talade om att det var det enda som mättes numer,har alltid fått varmköra av bara fasen tidigare för att klara HC-värdet, men nu slipper jag alltså det :-) / Hälsningar Claes

Vi har ett bilprovningsorgan strax bredvid vår firma och jag tycker att de står och tokvarvar varenda bil så man tror motorn ska skära.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

5 111 Inlägg
22 september 2018
#11
Dieselbilar mest troligt....de kollas på höga varv.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
22 september 2018
#12
Knugcab skrev:
Dieselbilar mest troligt....de kollas på höga varv.

Näe, det är även bensinmotorer de plågar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
18 003 Inlägg
22 september 2018
#13
De har varit inne och rotat en hel del i förfarandet på besiktningen. Jag håller på att läsa igenom TSFS 2018:46 som hittills avslöjar att katalysator och partikelfilter om de ska finnas på bilen ska kollas så de sitter där.

Så kallad tokvarvning (ditt uttryck Benny) får inte förekomma om: "motorns  mekaniska  skick  med  hänsyn  till  motorljud, funktion hos varvtalregulatorn eller dylikt  bedöms vara sådant att en mätning inte kan genomföras utan betydande risk för motorhaveri" De varvar för att kontrollera att bilen inte svärtar (Köööölar!) På bilar äldre än 20 år görs inte detta test alls. I övrigt ska bilfan läggas på varvstoppet innan gaspedalen släpps...

OT: på nyare bilar ska fordonets programvara kollas så partikelfilter inte är satt ur funktion, Dvs bortprogrammerat. Detta ger ombes. Avgaser kollas inte på nyare bilar om inte omborddiagnossystemet satt bekräftad felkod P0001–P0499 eller P0650.

För den vetgirige:
https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/ … 018_46.pdf

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
22 september 2018
#15
Hybrid_ skrev:
På bilar äldre än 1993 mäts bara CO som ska vara max 4,5.
Tyvärr gäller detta även gamla veteranfordon som tidigare haft dispens/undantag.

http://www.klassiker.nu/reportage/skarp … iska-bilar

finns ju ingen anledning att ha så hög co halt endå.  för målet med sin bil måste ju vara att den går så bra som möjligt.   

brukar alltid ställa in dom så där Hc är som lägst så brukar det bli kanon bra.    då hamnar man runt 1-2% co  högre än så har jag svårt att se vad man har för nytta av.. målet måste ju vara att ha en så bra bil som möjligt inte en som stinker så illa som möjligt..

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
18 003 Inlägg
22 september 2018
#16
Growe skrev:
Hybrid_ skrev:
På bilar äldre än 1993 mäts bara CO som ska vara max 4,5.
Tyvärr gäller detta även gamla veteranfordon som tidigare haft dispens/undantag.

http://www.klassiker.nu/reportage/skarp … iska-bilar

finns ju ingen anledning att ha så hög co halt endå.  för målet med sin bil måste ju vara att den går så bra som möjligt.   

brukar alltid ställa in dom så där Hc är som lägst så brukar det bli kanon bra.    då hamnar man runt 1-2% co  högre än så har jag svårt att se vad man har för nytta av.. målet måste ju vara att ha en så bra bil som möjligt inte en som stinker så illa som möjligt..

Därför ingår numera Opacitetsmätning. Visuell kontroll av avgaser under fullgas. En och annan ungdom med uppskruvad Volvo TDi kan nog få problem...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 137 Inlägg
23 september 2018
#17
Jag har satt dit en rensad katt istället för katten på R5:an, jag ska in med den 1 Okt  det låter lite mer om den nu när burken är tom

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

5 111 Inlägg
23 september 2018
#18
De psykvarvade då min 33 år gamla King Cab sist jag var in så det där med 20 år borde inte stämma....


Forummoderator
18 003 Inlägg
23 september 2018
#19
Knugcab skrev:
De psykvarvade då min 33 år gamla King Cab sist jag var in så det där med 20 år borde inte stämma....

De nya reglerna gav laga kraft den 20 maj 2018. Innan dess vet jag inte hur man gjorde.
Titta på sidan 16 på nedan länk:
https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/ … 018_46.pdf

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
9 299 Inlägg
23 september 2018
Trådstartare
#20
Hybrid_ skrev:
Knugcab skrev:
De psykvarvade då min 33 år gamla King Cab sist jag var in så det där med 20 år borde inte stämma....

De nya reglerna gav laga kraft den 20 maj 2018. Innan dess vet jag inte hur man gjorde.
Titta på sidan 16 på nedan länk:
https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/ … 018_46.pdf

Tack Hybrid! Älskar fakta och källor som dessa utan gissningar. Är du den nye Evildan tro? (Han kan väl komma tillbaka nu tycker jag!)

Men för att summera, är det alltså så att alla gamla regler om bilar före 1976 bla bla och bilar efter 1988 bla bla inte längre gäller? Nu är 1993 den nya gränsen?

Kan bara konstatera jävligt surt att det är lite trist att min coupe är registrerad som en -95a fast det är en -93a. Blä.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök