23 september 2018
Trådstartare
hej.
jag vaknade i morse av ett sms från en ev köpare som frågar lite om bilen som ligger ute på försäljning just nu.
slutar med att han frågar om det är en import, då jag var osäker gav jag han reg numret för jag själv blev osäker då det var ett tag sedan man kollade detta. han säger då att hans pappa har kollat upp detta med carfax från tyskland och hävdar då att den är backad i milen säger hävdar då jag inte fått bevis än. när jag frågar om bevis kan han inte presentera några utan säger först att jag ska betala 2000 kr, för en carfax från tyskland eller om det var bevisen jag skulle betala 2000 kr för. senare säger han 3000 så får jag bevisen, han säger att bilen gått 16000 mil innan den reggades i sverige 2005. jag själv försöker kolla upp detta men vet inte hur man ska gå tillväga. har kollat svenska carfax där allt ser bra ut men det hälper ju inte om jag inte kan kolla från ursprungslandet.
så mina frågor är då 1 försöker han scamma mig eller är han vänllig och hjälper mig? kostar det verkligen 2-3000 att kolla upp sånt? jag undrar dock varför kan han inte skicka bevisen om han redan kollat upp detta? nej måste tydligen betala iaf.
han säger att man kan bli stämd om man säljer bilen om det är backad mätare, dock har jag ju ingen aning själv om detta? men jag vill ju göra rätt för mig och vill ta reda på detta och om det är så skulle jag ju skriva det i annonsen om jag visste om det.
2 hur går jag tillväga för att ta reda på info om bilen i utlandet, själv vet jag inte vilket land den är importerad från då det inte står på carfax eller transportstyrelsen? om någon kan hjälpa mig lite är jag väldigt tacksam och det vore ju tråkigt om detta stämmer då har jag själv blivit lurad ang milen.
tack för svar