3481
Sök

Överklaga besiktningsman?

59 Inlägg
12 oktober 2018
Trådstartare
#1
Jag har en Renault master som jag byggt ut med verkstadsinredning. Jag är egenföretagare, och använder bilen både till att jobba i, samt för att kunna visa kunder mina varor på plats. Tänk travelling salesman, och nej, inte prostitution hehe

Det är en fin träinredning med plats för allt mitt material, arbetsbänk, diskho, sittplats och kontorsplats. Skiljeväggen som kom med vanen har jag plockat bort och ersatt med min egen en väl förankrad, 7 cm tjock trävägg som är fast monterad bakom förarsidan, och öppningsbar/låsbar vid passagerarsidan. Det finns inget löst som kan flyga omkring i bilen under körning öht, all inredning är av trä, men väl ihopsatt. Dock kan jag plocka ut allt om. Jag skulle vilja frakta något stort.

Jag var inne för en månad sen för besiktning och fick nedslag för en handbroms med dålig bromsverkan, samt det jag vill överklaga ,se nedan

Besiktningsmannen tittade in genom ett av fönsteen där insysnskyddet hade glidit ner, och sa;

" Du har byggt om till husbil, du måste omregistrera bilen till en kostnad av 2000 kr."

Detta vill inte jag göra, då 1, jag trodde det var helt frivilligt att omregistrera och 2, jag har många andra hål att stoppa de 2000 kr. Jag vill ha kvar den som lätt lastbil.

Hur går man för att. Överklaga en sån punkt?

Jag har brevväxling med transportstyrelsen och där får man bara luddiga svar, "har man byggt om en bil BÖR man omregistrera". Men de kan inte hänvisa till vilka lagar som säger att man MÅSTE. Skiljeväggen ska man ha om det är en lätt lastbil, men det finns inga regler om hur den Skiljeväggen ska se ut eller vara konstruerad, de reglerna blev bortplockade för ett par år sen. Det finns inga permanenta kokmöjligheter eller säng.

Jag är medlem i ett gäng van konverteringsgrupper på Facebook, och ingen av dem har blivit tvingade att omregistrera sina byggen pga av att besiktningsmannen sagt till dem, trots att de bla ersatt Skiljeväggen med bara ett tygstycke. Inredningen eller vad man har där bak ska de tydligen inte ha med att göra, och man kan hävda att det är last. Vanen väger 2750 kilo med inredningen.

Nu är bilen belagd med körförbud, och efter den 29 oktober måste jag göra en hel ombesiktning. Jag skickade en överklaga till transportstyrelsen för en månad sen, men har inte hört ett smack från dem angående ärendet.

Jag är nu på resande fot (parkerad) och vid en om registrering så måste man tömma hela vanen på allt löst, vilket blir förbannat omständligt.

Har ni några tips på hur jag kan göra för at slippa behöva omregistrera min bil?

Någon sade att om jag väntar tills dess att jag måste göra en helt ny besiktning ( den 29 oktober) så kan föregående protokoll ha raderats, så att nästa besiktningsman inte ser de punkterna, jag börjar liksom om på ny kula. Jag tycker det låter märkligt, ligger det nån sanning i det?

Trucker
1 415 Inlägg
12 oktober 2018
#2
Klart nästa besiktningsgubbe kan se föregående protokoll, finns det i text, så kan dom se det.. dom kan såklart se VAD den blivit underkänd på vid besiktning/ombesiktning, och när dom gör en ny besiktning så glor dom på föregående protokoll för att se vad som var "ej godkänt" gången innan.. ingenting som försvinner, du kan ju som privatperson begära ut protokoll för fordon via regnr hos svenska bilprovningen så långt bak det går, så det är ingenting som "försvinner" sen blir det annat om man besiktar via olika "organen" enklare var det förr i tiden wink haha

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

3 182 Inlägg
12 oktober 2018
#3
Omständligt sånt där. Ta ur diskho och stol och sånt dom hänger upp sig på. Och åk o besikta om den efter den 29.  Sen hem o montera tillbaka allt bättre att ta det nu en att va utan bil som egen då tid är pengar.

59 Inlägg
12 oktober 2018
Trådstartare
#4
zleepy skrev:
Klart nästa besiktningsgubbe kan se föregående protokoll, finns det i text, så kan dom se det.. dom kan såklart se VAD den blivit underkänd på vid besiktning/ombesiktning, och när dom gör en ny besiktning så glor dom på föregående protokoll för att se vad som var "ej godkänt" gången innan.. ingenting som försvinner, du kan ju som privatperson begära ut protokoll för fordon via regnr hos svenska bilprovningen så långt bak det går, så det är ingenting som "försvinner" sen blir det annat om man besiktar via olika "organen" enklare var det förr i tiden wink haha

pukan2 skrev:
Omständligt sånt där. Ta ur diskho och stol och sånt dom hänger upp sig på. Och åk o besikta om den efter den 29.  Sen hem o montera tillbaka allt bättre att ta det nu en att va utan bil som egen då tid är pengar.

Nu Har jag kollat upp och naturligtvis försvinner inte punkterna ur protokollet, de kommer alltid finnas kvar tills dess att de är åtgärdade.

110 Inlägg
12 oktober 2018
#5
Det är en luddig situation.
Och INGET "försvinner" i dag när allt är digitaliserat!
Men plocka ur allt och åk dit igen.
Enklast och gör det 1 gång om året, kanske är värt den tid och besväret för att slippa tjafsa med dom?

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 oktober 2018
#6
Jag brukar säga att mannen med hammaren har makten. Tyvärr så stämmer det säkert ganska bra. Man kan säkert överklaga men gubben på golvet lär få stöd av sina chefer. Förmodligen kan du vinna men, enklast är säkert att bara plocka ur grejerna och åka tillbaka. Tyvärr.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

59 Inlägg
12 oktober 2018
Trådstartare
#7
Ja, det blir nog att göra den förbannade omregistreringen... Jag kommer nog göra så att jag kör ner vanen till Skåne (föräldrar där jag kan lasta ur) från Stockholm med en besiktningstid där nere samma dag, så får man hoppas att om farbror blå stoppar en så har de överseende med körförbudet. Riskfyllt, jag vet, Men bilen är ju såklart försäkrad och påställd.

7 454 Inlägg
13 oktober 2018
#8
Personligen moddar jag mina bilar före besiktning.
D v s åtgärdar/återställer det som jag genom åren vet inte behagar besiktningspersonalen.
Byter till andra/mindre/smalare däck, monterar stänkskydd bak, demonterar winsch samt invändig utrustning som kan skada förare eller passagerare - takhängande CB-mick etc.
Åssånatutvis = lägger fram varningstriangeln.

Forummoderator
9 299 Inlägg
13 oktober 2018
#9
torsen skrev:
Personligen moddar jag mina bilar före besiktning.
D v s åtgärdar/återställer det som jag genom åren vet inte behagar besiktningspersonalen.
Byter till andra/mindre/smalare däck, monterar stänkskydd bak, demonterar winsch samt invändig utrustning som kan skada förare eller passagerare - takhängande CB-mick etc.
Åssånatutvis = lägger fram varningstriangeln.

Haha, känner igen det där. Men döm om min förvåning när besiktningskillen senast öppnade triangelpaketet och monterade ihop skiten!? Aldrig hänt förut. Och så fick jag en ”tvåa” på att locket till släpvagnskopplingen saknade returfjäder. Vad händer med världen..?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
26 361 Inlägg
13 oktober 2018
#10
caromania skrev:
torsen skrev:
Personligen moddar jag mina bilar före besiktning.
D v s åtgärdar/återställer det som jag genom åren vet inte behagar besiktningspersonalen.
Byter till andra/mindre/smalare däck, monterar stänkskydd bak, demonterar winsch samt invändig utrustning som kan skada förare eller passagerare - takhängande CB-mick etc.
Åssånatutvis = lägger fram varningstriangeln.

Haha, känner igen det där. Men döm om min förvåning när besiktningskillen senast öppnade triangelpaketet och monterade ihop skiten!? Aldrig hänt förut. Och så fick jag en ”tvåa” på att locket till släpvagnskopplingen saknade returfjäder. Vad händer med världen..?

Haha, va fasen?
Att den blivit ihopmonterad har jag då aldrig själv varit med om..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

4 474 Inlägg
13 oktober 2018
#11
Locket har det varit en tvåa på länge.
Senast redigerat av zzr94092 (13 oktober 2018)

996 Inlägg
13 oktober 2018
#12
zzr94092 skrev:
Lacket har det varit en tvåa på länge.

Vad är lacket?

VAG har världens bästa bilar.

4 474 Inlägg
13 oktober 2018
#13
Oj.Locket menar jag så klart!

7 454 Inlägg
14 oktober 2018
#14
caromania skrev:
torsen skrev:
Personligen moddar jag mina bilar före besiktning.
D v s åtgärdar/återställer det som jag genom åren vet inte behagar besiktningspersonalen.
Byter till andra/mindre/smalare däck, monterar stänkskydd bak, demonterar winsch samt invändig utrustning som kan skada förare eller passagerare - takhängande CB-mick etc.
Åssånatutvis = lägger fram varningstriangeln.

Haha, känner igen det där. Men döm om min förvåning när besiktningskillen senast öppnade triangelpaketet och monterade ihop skiten!? Aldrig hänt förut. Och så fick jag en ”tvåa” på att locket till släpvagnskopplingen saknade returfjäder. Vad händer med världen..?


Måste väl räcka med en kraftig gummisnodd eller eltejp som stänger locket(så att inte smuts kommer in).

Forummoderator
9 299 Inlägg
14 oktober 2018
#15
torsen skrev:
caromania skrev:
torsen skrev:
Personligen moddar jag mina bilar före besiktning.
D v s åtgärdar/återställer det som jag genom åren vet inte behagar besiktningspersonalen.
Byter till andra/mindre/smalare däck, monterar stänkskydd bak, demonterar winsch samt invändig utrustning som kan skada förare eller passagerare - takhängande CB-mick etc.
Åssånatutvis = lägger fram varningstriangeln.

Haha, känner igen det där. Men döm om min förvåning när besiktningskillen senast öppnade triangelpaketet och monterade ihop skiten!? Aldrig hänt förut. Och så fick jag en ”tvåa” på att locket till släpvagnskopplingen saknade returfjäder. Vad händer med världen..?


Måste väl räcka med en kraftig gummisnodd eller eltejp som stänger locket(så att inte smuts kommer in).

Vetefan. Han menade att locket ska fjädra för att hålla fast kontakten från släpet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 254 Inlägg
14 oktober 2018
#16
caromania skrev:
torsen skrev:
caromania skrev:

Haha, känner igen det där. Men döm om min förvåning när besiktningskillen senast öppnade triangelpaketet och monterade ihop skiten!? Aldrig hänt förut. Och så fick jag en ”tvåa” på att locket till släpvagnskopplingen saknade returfjäder. Vad händer med världen..?


Måste väl räcka med en kraftig gummisnodd eller eltejp som stänger locket(så att inte smuts kommer in).

Vetefan. Han menade att locket ska fjädra för att hålla fast kontakten från släpet.

Hur gör man med de nya europakontakterna där man sätter i en adapter, på den finns det inget lock utan man trycker bara in stickproppen?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

4 474 Inlägg
14 oktober 2018
#17
Menar du från 7 till 13 polig eller tvärt om?
Jag har en adapter  13 till 7 polig, sitter lock på den..

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 254 Inlägg
14 oktober 2018
#18
zzr94092 skrev:
Menar du från 7 till 13 polig eller tvärt om?
Jag har en adapter  13 till 7 polig, sitter lock på den..

Har den här men vet inte om det suttit nåt lock på den då jag tog över bilen som nästan ny.
Det ser visserligen ut som att det suttit ett lock som nån brutit sönder, så du kan ha rätt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128713/128713-36a627da3271f48954db553cb74f45f9.jpg
/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

7 454 Inlägg
14 oktober 2018
#19
Vettemannen skrev:
caromania skrev:
torsen skrev:
[i]

Måste väl räcka med en kraftig gummisnodd eller eltejp som stänger locket(så att inte smuts kommer in).

Vetefan. Han menade att locket ska fjädra för att hålla fast kontakten från släpet.

Hur gör man med de nya europakontakterna där man sätter i en adapter, på den finns det inget lock utan man trycker bara in stickproppen?

/Benny

[/i]
Mycket bra fråga. Har en sån till Honda´n.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 254 Inlägg
14 oktober 2018
#20
torsen skrev:
Vettemannen skrev:
caromania skrev:

Vetefan. Han menade att locket ska fjädra för att hålla fast kontakten från släpet.

Hur gör man med de nya europakontakterna där man sätter i en adapter, på den finns det inget lock utan man trycker bara in stickproppen?

/Benny


Mycket bra fråga. Har en sån till Honda´n.

Man får vrida ur adaptern när man besiktar. Men ska man in med ett släp blir det problem, man får hoppas att besiktningsmannen fokuserar på släpet då!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!


Sök