Jag har ganska länge velat ha en trackday bil men det har aldrig blivit av trotts en del roliga bilar och stort motorintresse.ch aldrig lyckats köra på någon bana, fast jag velat det länge, men sommaren 2017 blev det ändring på det och insåg att det är det roligaste man kan göra i en bil.
Så här kommer storyn om bilen som fick mig att tillslut börja köra och som någon slags bygg och rejs dagbok tänkte jag.
Allt började med att jag sålde min Sierra Cosworth som jag haft i evigheter men aldrig riktigt använt den. Började fundera på vad man kan köpa som var relativt billigt men ändå har lite potential att bli en vettig trackday bil. Tittade på några BMW turbo först men kände att det var så besvärligt med besiktning osv eftersom jag gärna vill kunna köra på gata och inte ha 100% racebil. Efter att bott på blocket i några månade kom jag på att en MR2 Turbo som jag velat ha när jag var runt 20 (snart 15år sedan) kanske var överkomligt pris på nu för tiden.
Letade efter en vänsterstyrd bra länga men inget vettigt kom upp, fanns dock en högerstyrd med rätt grejer på som jag tittade på mer en gång.
Efter att pratat med en kompis som har en högerstyrd RX7a så kändes det mer vettigt att köpa en potent Högerstyrd bil i stället för en original vänsterstyrd när man ändå bara har den som hobby bil. Sagt och gjort så åkte jag och tittade på den högerstyrda MR2an och det blev affär.
Specificationen på bilen var som föjer.
* Apexi FC ECU
* Apexi Elektronisk laddtrycksstyrning1
* Sard 800CC Spridare
* Bränslepump från Supra Twin Turbo
* Greddy Intercooler
* 3" rostfritt avgassystem med racekatt
* Extra oljekylare
* Lättre svänghjul
* Hårdare tryckplatta med 6 puckad sinter.
Chassit hade lite kul med
* Ställbara BC Coilovers
* Grövre krängningshämmare fram
* Rollcenter correction kit
* Insvetsad båge med bältessträva för fyrpunktsbälte.
Mappad på E85
Så det kändes ganska rätt för en trackday bil.
såg ut så här efter pengar bytt hand och papper skrivits på innan jag åkte hem.
Bågen med 4-punkt bälte på förar sidan.
Utseende!
Fälgarna var inte riktigt i min smak och tycker att bilen behöver lite större vinge för utseendets skull.
Så jag letade upp en TRD (toyota racing development) replica vinge för tycker den passar väldigt bra på bilen och sedan fick det bli Japan Racing JR3 fälgar, 8" breda fram och 9" breda bak.
Det var här jag bestämde mig lite för att testa köra bana med bilen denna sommaren och då ha några bättre däck men ändå inte rena R-däck så valet föll på Ferderal 595 RS-R.
Efter det såg bilen ut mer åt detta hållet. Jag var rätt nöjd.
Första Trackdayen
Tittade runt lite på banor som var vettigt lång att åka till och hade något bra evenemang där man kunde vara med. Såg att Tracklife då just börjat köra på Gröndal i Eskilstuna så jag anmälde mig direkt till den långsamma gruppen där.
På vägen dit började det regna och jag tänkte, jippi det här kommer gå åt helvete. Väl på plats slutade det regna och vi år frukost och hade förar möte och då började himlen spricka upp och solen komma fram. Dock torkade det inte upp helt till första passet och det fick vi köra på en blöt bana. Men efteråt kändes det rätt okej för mig som då kunde ta det lite extra lugnt i början och lära mig den korta banan.
Körde Harrys laptimer hela tiden där och när det torkade upp förbättrade jag tiden med 15 sekunder, så jag fegade lite väl mycket i det blöta med tanke på hur kort den banan är.
Det roliga var att jag höll mig sedan inom en sekund på samma tider hela tiden när jag väl fått in flytet och måste säga att jag var väldigt nöjd med det som första gången på bana.
Bästa tiden var 0:44 nånting som jag sedan förbättrade en vecka senare vid en söndagskörning till 0:43,91 som är mitt rekord på den banan.
Riktigt roligt med alla i Depån och få träffa likasinnade och tycker arrangören gjorde det väldigt bra.
Efter detta var jag helt fast och började titta på andra dagar och tider som skulle kunna passa att köra på olika banor.
De lyckades fånga mig på bild i alla fall.
Lunda Flygfält
Ännu ett ställe som är nära för mig och gjort att jag även tagit mig dit de gånger som det passat.
Första gången var det med Ford Club Sweden som hade en bana de kallar lite humoristiskt för "älgtest i autobahn hastighet". En snabb bana lite i stil med Bilsports Superstage som enbart kördes på stora landningsbanan.
Kämpade för att komma under minuten som blev nått slags mål för dagen. Men tyvärr blev bästa tid 1:01,00 grymt nära men inte riktigt som jag ville.
Men ännu en gång så var det riktigt trevlig tillställning och massa roligt folk att snacka med, har ju ägt 2 st cosworthar så man hade ju lite gemensamt med många
Andra gången på Lunda så var det med ett gäng i privat regi, ett gäng Speedsters en Accura NSX och lite sånt som var mycket snabbare än mig.
Denna gången körde vi först en lite långsammare bana som var mer tekniskt och jag hade väldigt svårt att hålla uppe farten eftersom man var tvungen att svänga så mycket fram och tillbaka och det var jag inge vidare på, hålla händerna på samma ställe hela tiden men ändå vrida så passa mycket kändes fel på något vis, men det är ju bara en övningsfråga.
Sista ca 60min så ställde vi upp Ford klubbens konbana och jag hade bestämt mig att denna gång ska jag under minuten, men det gick inte alls nå vidare, snurrade 3 gånger på samma ställe och en gång tog jag med en kon under bilen som tryckte sönder sidokjolen.
Framtiden
Min säsong slutade alldeles för tidigt. Hade varit ute en kväll i Augusti och åkt lite med bilen och på väg till garaget tittade jag bara i backspegeln när jag svängde av motorvägen och såg ett stor rökmoln komma ut motorhuven. Stannade och tittade och det visade sig komma från vevhus ventilationen. Bilen trycket förbi massor av komp och laddtryck....
Inte helt ovanligt att kolvarna spricker mellan första och Andra kolvringen, eftersom det går bra på alla cylindrar fortfarande, gissar jag att det är detta som hänt. Jag haltade tillbaka till garaget med bilen och ställde av den. Blev inget skruvande eftersom jag och min sambo precis var uppe i husköpande och då riva bilen i ett garage för att sedan flytta den i bitar kändes inte så lockande.
Nu har vi hunnit flytta och bott in oss lite i huset och jag har bestämt mig för att köpa en hel bottendel till bilen från USA. Så den kommer att bli 2.3 liter i stället med block från en cammry som tydligen ska vara mycket hållbarare och helsmidd insida. Kommer behålla turbo och allt annat till en början så jag får komma igång och köra igen. Bör kunna ge 350 ish hästar ändå och det duger utmärkt. Men det är driftsäkerheten jag vill åt.
Så här blev bilen stående för att vänta på att allt med huset skulle bli klart.
Så här kommer storyn om bilen som fick mig att tillslut börja köra och som någon slags bygg och rejs dagbok tänkte jag.
Allt började med att jag sålde min Sierra Cosworth som jag haft i evigheter men aldrig riktigt använt den. Började fundera på vad man kan köpa som var relativt billigt men ändå har lite potential att bli en vettig trackday bil. Tittade på några BMW turbo först men kände att det var så besvärligt med besiktning osv eftersom jag gärna vill kunna köra på gata och inte ha 100% racebil. Efter att bott på blocket i några månade kom jag på att en MR2 Turbo som jag velat ha när jag var runt 20 (snart 15år sedan) kanske var överkomligt pris på nu för tiden.
Letade efter en vänsterstyrd bra länga men inget vettigt kom upp, fanns dock en högerstyrd med rätt grejer på som jag tittade på mer en gång.
Efter att pratat med en kompis som har en högerstyrd RX7a så kändes det mer vettigt att köpa en potent Högerstyrd bil i stället för en original vänsterstyrd när man ändå bara har den som hobby bil. Sagt och gjort så åkte jag och tittade på den högerstyrda MR2an och det blev affär.
Specificationen på bilen var som föjer.
* Apexi FC ECU
* Apexi Elektronisk laddtrycksstyrning1
* Sard 800CC Spridare
* Bränslepump från Supra Twin Turbo
* Greddy Intercooler
* 3" rostfritt avgassystem med racekatt
* Extra oljekylare
* Lättre svänghjul
* Hårdare tryckplatta med 6 puckad sinter.
Chassit hade lite kul med
* Ställbara BC Coilovers
* Grövre krängningshämmare fram
* Rollcenter correction kit
* Insvetsad båge med bältessträva för fyrpunktsbälte.
Mappad på E85
Så det kändes ganska rätt för en trackday bil.
såg ut så här efter pengar bytt hand och papper skrivits på innan jag åkte hem.
Bågen med 4-punkt bälte på förar sidan.
Utseende!
Fälgarna var inte riktigt i min smak och tycker att bilen behöver lite större vinge för utseendets skull.
Så jag letade upp en TRD (toyota racing development) replica vinge för tycker den passar väldigt bra på bilen och sedan fick det bli Japan Racing JR3 fälgar, 8" breda fram och 9" breda bak.
Det var här jag bestämde mig lite för att testa köra bana med bilen denna sommaren och då ha några bättre däck men ändå inte rena R-däck så valet föll på Ferderal 595 RS-R.
Efter det såg bilen ut mer åt detta hållet. Jag var rätt nöjd.
Första Trackdayen
Tittade runt lite på banor som var vettigt lång att åka till och hade något bra evenemang där man kunde vara med. Såg att Tracklife då just börjat köra på Gröndal i Eskilstuna så jag anmälde mig direkt till den långsamma gruppen där.
På vägen dit började det regna och jag tänkte, jippi det här kommer gå åt helvete. Väl på plats slutade det regna och vi år frukost och hade förar möte och då började himlen spricka upp och solen komma fram. Dock torkade det inte upp helt till första passet och det fick vi köra på en blöt bana. Men efteråt kändes det rätt okej för mig som då kunde ta det lite extra lugnt i början och lära mig den korta banan.
Körde Harrys laptimer hela tiden där och när det torkade upp förbättrade jag tiden med 15 sekunder, så jag fegade lite väl mycket i det blöta med tanke på hur kort den banan är.
Det roliga var att jag höll mig sedan inom en sekund på samma tider hela tiden när jag väl fått in flytet och måste säga att jag var väldigt nöjd med det som första gången på bana.
Bästa tiden var 0:44 nånting som jag sedan förbättrade en vecka senare vid en söndagskörning till 0:43,91 som är mitt rekord på den banan.
Riktigt roligt med alla i Depån och få träffa likasinnade och tycker arrangören gjorde det väldigt bra.
Efter detta var jag helt fast och började titta på andra dagar och tider som skulle kunna passa att köra på olika banor.
De lyckades fånga mig på bild i alla fall.
Lunda Flygfält
Ännu ett ställe som är nära för mig och gjort att jag även tagit mig dit de gånger som det passat.
Första gången var det med Ford Club Sweden som hade en bana de kallar lite humoristiskt för "älgtest i autobahn hastighet". En snabb bana lite i stil med Bilsports Superstage som enbart kördes på stora landningsbanan.
Kämpade för att komma under minuten som blev nått slags mål för dagen. Men tyvärr blev bästa tid 1:01,00 grymt nära men inte riktigt som jag ville.
Men ännu en gång så var det riktigt trevlig tillställning och massa roligt folk att snacka med, har ju ägt 2 st cosworthar så man hade ju lite gemensamt med många
Andra gången på Lunda så var det med ett gäng i privat regi, ett gäng Speedsters en Accura NSX och lite sånt som var mycket snabbare än mig.
Denna gången körde vi först en lite långsammare bana som var mer tekniskt och jag hade väldigt svårt att hålla uppe farten eftersom man var tvungen att svänga så mycket fram och tillbaka och det var jag inge vidare på, hålla händerna på samma ställe hela tiden men ändå vrida så passa mycket kändes fel på något vis, men det är ju bara en övningsfråga.
Sista ca 60min så ställde vi upp Ford klubbens konbana och jag hade bestämt mig att denna gång ska jag under minuten, men det gick inte alls nå vidare, snurrade 3 gånger på samma ställe och en gång tog jag med en kon under bilen som tryckte sönder sidokjolen.
Framtiden
Min säsong slutade alldeles för tidigt. Hade varit ute en kväll i Augusti och åkt lite med bilen och på väg till garaget tittade jag bara i backspegeln när jag svängde av motorvägen och såg ett stor rökmoln komma ut motorhuven. Stannade och tittade och det visade sig komma från vevhus ventilationen. Bilen trycket förbi massor av komp och laddtryck....
Inte helt ovanligt att kolvarna spricker mellan första och Andra kolvringen, eftersom det går bra på alla cylindrar fortfarande, gissar jag att det är detta som hänt. Jag haltade tillbaka till garaget med bilen och ställde av den. Blev inget skruvande eftersom jag och min sambo precis var uppe i husköpande och då riva bilen i ett garage för att sedan flytta den i bitar kändes inte så lockande.
Nu har vi hunnit flytta och bott in oss lite i huset och jag har bestämt mig för att köpa en hel bottendel till bilen från USA. Så den kommer att bli 2.3 liter i stället med block från en cammry som tydligen ska vara mycket hållbarare och helsmidd insida. Kommer behålla turbo och allt annat till en början så jag får komma igång och köra igen. Bör kunna ge 350 ish hästar ändå och det duger utmärkt. Men det är driftsäkerheten jag vill åt.
Så här blev bilen stående för att vänta på att allt med huset skulle bli klart.
Senast redigerat av Alfman (13 september 2019)
Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
0
0
0
0