19 oktober 2018
Trådstartare
Hej!
Har problemet att den röda varningslampan för "bromsarna" kan lysa på morgonen när bilen först startas. Detta inträffar bra stundtals att lampan blinkar men är irriterande. Problemet är att Audi har samma varningssystem för nivå i bromskärlet, nivå i hydrauloljekärlet, nivå i expansionskärlet och varning för slitna bromsklossar, alltså fyra system hoppkopplade till en varningslampa. Jag har levt med detta blinkande till och från i ca 10 år men har gett mig f... på att hitta orsaken.
Jag har bytt expansionskärlet ,bomben (tryckackumulatorn ),sladdar till ena bromsvarningen fram, hydrauloljekärlet( i tron att flottören läckte), bytt två stycken begagnade hydrauloljepumpar och bytt bromstrycksgivare (den utlöser varningslampan under107bar) men inget har hjälp.
Jag har mätt trycket vid bromstrycksgivaren och det ligger på 140 bar,vilket är OK enligt Bentleys service bok och mätt trycket vid utgående urtag på pumpen som ska ligga på mellan 145-165bar, men där ligger mitt tryck på 140 bar. -Ska jag köpa ny pump???
Det står 150bar på alla de pumpar jag tagit från begagnade Audi 100 bilar, så man undrar ju när det står att trycket ska ligga mellan 145-165 bar?!
En tysk sajt rekommenderar att man ska rensa hela hydraulsystemet och tömma ur hydrauloljan och hälla i en rengöringsolja (Hydrorincage /Hydroclean) som används av Citroeng och köra med den i 100-300mil och sedan tappa ur och sedan fylla med Audi egen hydraulolja. F..vet!
Senast redigerat av jaka54 (19 oktober 2018)