Montering av topp, vattenpump, packbox och kamremNu var det dags att på allvar börja sätta ihop motorn. På D24 är det till skillnad från B23/B230 extra viktigt att motorn är nollställd innan toppen monteras. Även kamaxeln måste fixeras i Övre Dödläge/Top Dead Center (ÖD/TDC), annars riskerar kolvarna att slå i ventilerna. Vid sprängkåpan finns ett litet hål med en pil. Efter att ha vridit motorn så att pilen pekade på 0:an på svänghjlet var nu motorn nollställd. Det tog ett litet tag innan jag hittade nollan, svänghjulet var ganska rostigt. En del brukar fylla i med lite färg för att enklare kunna hitta ÖD. Något jag också funderar på att göra framöver.
Löprullen och bakre delen av kamremskåpan demonterade.
Köpte hem ett nytt kamremskit från SKF. Förutom främre och bakre kamrem (pump-remmen) innehöll det även en ny vattenpump (metalldrev, ej med plastdrev som på bilden). Vattenpumpen används för att spänna främre kamremmen på D24, ny o-ring till pumpen och en löprulle för främre kamremmen.
Demonterade den gamla vattenpumpen.
O-ringen var väldigt dålig och det var en del smuts och rost bakom. Gjorde sedan rent med tryckluft och en mindre stålborste.
Ny packbox till vevaxeln införskaffad! Min kompis skruvade i en självborrande skruv och lyckades dra ur den gamla packboxen utan att behöva lossa kåpan. En smart metod.
Monterade dit packboxen med hjälp av en större hylsa. En liten skada i kåpan, vid packboxens bana finns. Hoppas dock att den kommer att hålla tätt.
Lade på den nya topplockspackningen på motorblocket, vred toppen till övre dödläge (så att kamnockarna på 1:ans cylinder pekar uppåt) och lyfte på den på blocket. Här hade vi lite problem med att centrera den, då det inte finns några fasta styrstift som på B23:an. I stället skall man använda sig av speciella stift, som monteras i topplocksbultarnas hål, och som sedan tas ut ovanifrån. Men efter lite pill gick det bra ändå. Efter att jag berättat om detta för förra ägaren nämnde han att han tagit gamla topplocksbultar, kapat av huvudena på dessa och sedan slipat ur så man kan demontera dem med en skruvmejsel ovanifrån. Finns visst många bra knep.
Toppen dragen med momentnyckel och sedan vinkeldragen två gånger enligt instruktionerna från packningen. Åtdragningsmomenten skiljer sig ganska mycket på D24:an beroende på årsmodell och vilken typ av packning man köper. Rekommenderar dock att gå efter det som står på instruktionsbladet som följer med packningen. Även monterat och dragit åt muttrarna till grenröret med nya packningar. Det var lite trångt och meckigt att få grenröret på plats utan att behöva demontera turbon, men med hjälp av en kofot fick vi till det. Även monterat vattenpumpen och bakre delen av kamremskåpan!
Nu var det dags att montera det främre kamdrevet, löprullen och kamremmen. Men innan detta kan göras
måste kammen låsas i bakkant, så att den inte roterar när man drar åt främre kamdrevet/spänner remmen. Detta kräver ett specialverktyg, men jag byggde mig ett eget.
Verktyget monterat och kammen låst. Ej dragit åt kamdrevet ännu. Kamdrevet är flytande och skall dras åt efter att remspänningen och kontroll att motorn fortfarande är i ÖD är utfört. Motorn ställs alltså inte efter markeringar på dreven (förutom på insprutningspumpen), utan efter 0-märket på svänghjulet och att ventilnockarna på 1:ans cylinder pekar uppåt.
Kamremmen monterad.
Till skillnad från på B23:an så har inte D24 automatisk spänning av kamremmen. Remspänning görs istället genom att flytta den kamremsdrivna vattenpumpen. Var lite osäker på exakt hur hårt jag skulle spänna den. Det finns ett specialverktyg för att mäta detta, men det var inte direkt billigt. Vad jag gjorde var att jag jämförde med hur hårt remmen är spänd på en B23:a och spände ungefär samma. Drog sedan åt kamdrevet och demonterade verktyget för att låsa kammen. Drog runt motorn några varv och kontrollerade så att kamnockarnas läge på 1:ans cylinder fortfarande stämde överens med 0-märket i svänghjulet när motorn stod i ÖD. Det gjorde dem!
Efter detta monterade jag tillbaka remskivan. Lade på Locktite och drog åt bulten riktigt hår. Använde verktyget min kompis byggt för att låsa remskivan som mothåll.
Kåporna är i plåt i stället för plast/aluminium och var ganska rostiga. Fick med dubbel uppsättning av kåpor och jag tänkte lämna iväg ena för lackering. Spraylackade de som jag skulle komma att montera så länge. Även kylarens hållare fick lite färg.
Varvtal från generatorn?Då dieslar inte har tändspolar tas varvtalet oftast från en speciell kontakt märkt W på generatorn (endast generatorer till diesel har detta och de är ganska dyra). Dessutom är varvräknaren i sig annorlunda. När jag köpte Sudden ingick ingen generator, men instrumentpanelen var komplett.
Tips: Du kan ta en vanlig generator och på bara några minuter bygga om den! Jag tog en Bosch-generator från en B230FK motor. Den hade redan ett hål för W-uttaget i kåpan, men naturligtvis inget kontaktstift. Så jag tog en liten bit kabel och monterade en kabelsko. Sedan lödde jag fast den på stiftet som var närmast under W-hålet i kåpan. Spoiler: Senare skulle det visa sig att varvräknaren nu fungerade klockrent.
Blev ganska snyggt om jag får säga det själv. Samma modd går att göra på i princip vilken generator som helst.
Monterade remskivan för fläkten och låste den tillfälligt med två muttrar. Sedan monterade jag fläkt/generatorremmen och därefter remmen till servopumpen. Detta var remmar jag fick med, kommer att byta dem till helt nya på sikt.