2778
Sök

Motorer som låter annorlunda.

37 Inlägg
15 november 2018
Trådstartare
#1
Hej!

Har 2st Volvo 740, en från 1987 med B230F-motorn och en 1990 med B230F-motorn. Den nyare 90:an när man gasar med den tycker jag man hör ett extremt högt fläktljud, man hör mer fläkt som spinner än vad man hör motorn. 87:an däremot är fläkten jättetyst och låter knappt någonting utan istället låter motorn mer.

Märker absolut ingen skillnad i prestanda och fläktarna fungerar på båda bilarna. Jag märker även ingen slags prestandaskillnad mellan bilarna.

Någon som vet något?
Senast redigerat av r3dsn0w (10 april 2019)


Forummoderator
9 299 Inlägg
15 november 2018
#2
r3dsn0w skrev:
Hej!

Har 2st Volvo 740, en från 1987 med B230F-motorn och en 1990 med B230F motorn. Den nyare 90:an när man gasar med den tycker jag man hör ett extremt högt fläktljud, man hör mer fläkt som spinner än vad man hör motorn. 87:an däremot är fläkten jättetyst och låter knappt någonting utan istället låter motorn mer.

Märker absolut ingen skillnad i prestanda och fläktarna fungerar på båda bilarna. Jag märker även ingen slags prestandaskillnad mellan bilarna.

Någon som vet något?

Kan kanske vara ett lager som är på väg, eller remmen möjligtvis. Jag skulle inte oroa mig förmycket så länge det funkar. Om det inte förändras och blir värre, till missljud rent av.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

6 075 Inlägg
15 november 2018
#3
I mitten av fläkten sitter en koppling som skall slira vid högre varvtal för att inte fläkten skall snurra så mycket när man gasar på. Om denna koppling fastnar får man gamla volvos karakteristiska helikopterljud. För länge sedan satt fläktarna stelmonterade utan slirkoppling men det gjorde de nog inte ens på de mest snikutrustade volvo 740

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 249 Inlägg
15 november 2018
#4
Amerikanska Ford V8:or låter annorlunda än t.ex. GM p.g.a. tändföljden som dom har.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
18 026 Inlägg
15 november 2018
#5
Svarte_Orm skrev:
I mitten av fläkten sitter en koppling som skall slira vid högre varvtal för att inte fläkten skall snurra så mycket när man gasar på. Om denna koppling fastnar får man gamla volvos karakteristiska helikopterljud. För länge sedan satt fläktarna stelmonterade utan slirkoppling men det gjorde de nog inte ens på de mest snikutrustade volvo 740

Tror med på detta. Låter det som du har en trimmad hö-fläkt under huven? Lyssna från 0:40 i videon nedan
http://www.bilsport.se/artikel/volvo-24 … anga-ljud/

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 401 Inlägg
15 november 2018
#6
Är det ac på någon av bilarna?


993 Inlägg
15 november 2018
#7
Vettemannen skrev:
Amerikanska Ford V8:or låter annorlunda än t.ex. GM p.g.a. tändföljden som dom har.

/Benny

Skrev du inte i fel tråd nu? big_smile
Senast redigerat av candyweiss (15 november 2018)

VAG har världens bästa bilar.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 249 Inlägg
16 november 2018
#8
candyweiss skrev:
Vettemannen skrev:
Amerikanska Ford V8:or låter annorlunda än t.ex. GM p.g.a. tändföljden som dom har.

/Benny

Skrev du inte i fel tråd nu? big_smile

Var nog lite för snabb nu men rubriken är nog lite bristfällig, den sulle nog innehålla ordet "Volvo"!
smile

/ Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

2 401 Inlägg
16 november 2018
#9
Ganska relevant att jämföra v8or faktiskt.   Det är stor skillnad mellan en 87a och 1990 volvo smile 

men ang fläktljudet så har jag egentligen ingen aning.....testa att snurra fläkten manuellt med kall och avslagen motor....snurar båda?  Det kan vara kopplingen som nypt


37 Inlägg
16 november 2018
Trådstartare
#10
Nybergrobin skrev:
Är det ac på någon av bilarna?

Nej.


37 Inlägg
16 november 2018
Trådstartare
#11
Svarte_Orm skrev:
I mitten av fläkten sitter en koppling som skall slira vid högre varvtal för att inte fläkten skall snurra så mycket när man gasar på. Om denna koppling fastnar får man gamla volvos karakteristiska helikopterljud. För länge sedan satt fläktarna stelmonterade utan slirkoppling men det gjorde de nog inte ens på de mest snikutrustade volvo 740

Okej! Låter rimligt, tack!


37 Inlägg
16 november 2018
Trådstartare
#12
Nybergrobin skrev:
Ganska relevant att jämföra v8or faktiskt.   Det är stor skillnad mellan en 87a och 1990 volvo smile 

men ang fläktljudet så har jag egentligen ingen aning.....testa att snurra fläkten manuellt med kall och avslagen motor....snurar båda?  Det kan vara kopplingen som nypt

Båda fläktarna snurrar men 1990 låter betydligt högre som en helikopter.


2 401 Inlägg
16 november 2018
#13
Kan vara så att kopplingen skurit o fläkten snurrar snabbare jämfört med den andra?


993 Inlägg
17 november 2018
#14
r3dsn0w skrev:
Nybergrobin skrev:
Ganska relevant att jämföra v8or faktiskt.   Det är stor skillnad mellan en 87a och 1990 volvo smile 

men ang fläktljudet så har jag egentligen ingen aning.....testa att snurra fläkten manuellt med kall och avslagen motor....snurar båda?  Det kan vara kopplingen som nypt

Båda fläktarna snurrar men 1990 låter betydligt högre som en helikopter.

När jag och kompisarna var unga kallade vi Volvo för byggfläktar big_smile

VAG har världens bästa bilar.


Sök