3176
Sök

Honda crx vtec-turbo

trimma fwd? finns det nåt dummare?

33 564 Visningar
Uppdaterades senast 13 augusti 2021
71 Inlägg
24 december 2018
Trådstartare
#1
hej hej.

vet inte hur aktiv denna sida är längre. men ty jag avskyr facebook och ser hellre att garaget får fortsätta leva så drar jag igång en liten projekttråd här.

hoppas det kan finnas nåt intresse av en gammal tonårsdröm från 80-talet smile

nedan ser vi utgångsmaterialet och en liten rendering av vad jag tänkt mig slutresultatet skulle kunna tänkas se ut


https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-25e817ff9ebdede1f3ba7ef8ab409053.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-054d139e7a59da34b89a3d4b0c7b50c2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-42c2ac694a75d71522a43b7989b2190e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-7b881cda7f722d7ce5cab65550630e9c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-1e55e491bfdaa3d38b9fc67b2842dda0.jpg

bilen i fråga är en crx vtec -91. hade följande spec vid inköp:
-b16a1 motor
-y2-växellåda
-jr12 15"
-fornlämningar från tidig fast&furious-epok i form av luftintag inramade med en gnutta olinjerad glasfiber
-"sport"stolar i extremt oäkta kolfiber som osar allt utom sport
-en jävla massa nyckelskrap och bättringsmålning

i grunden ett bra objekt med väldigt rak och rostfri plåt.


så,
det första jag gjorde dagen efter jag köpt bilen:


https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-b7c3c5faf6e0b3fd68b9738bd2eff16d.jpg

min första säsong med bilen så var den mest tänkt att gå som bruksbil då jag hade en nissan s14 på sidan om.

så för att våga visa mig på stan så införskaffade jag mig en original front och uppgraderade jr12orna till en större uppsättning. nu 16" med 8 respektive 9 tums bredd i stället för de gamla 15" med vad jag gissar runt 6" bredd.
stolarna såldes för vansinniga 300 spänn (tvivlade på att de ens gick att ge bort). min donator-crx fick tillhandahålla med stolar


https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-daf5cdaa24502a02c8cf49688f6a8bc6.jpg

det var bakgrundshistorian, hoppas den var mer informativ än onödig.

målet med denna bil?
500 hjulhästar och en tillfredsställande väghållning. ingen dragbil och ingen timeattackbil. utan en bil för gatan där påfrestningarna inte är lika höga. jag hoppas på att bygga en bil som håller, som jag bara behöver bygga en gång. detta är nog med all säkerhet naivt önsketänkande, men åtminstone något att sträva efter.
jag hoppas att hellre köra bilen smart än med ett jävla härj gör att den håller lite bättre.

i skrivande stund är jag en bit på väg i mitt projekt.


https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-0db6a6d25c4cf18e4ef5867dc2371923.jpg

motorn var inte direkt en vacker syn att skåda när den väl kommit ut.



https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-be40081eb5dc21895f5393481e27a7af.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-af6d9860a621d03bed4b7027a5c91aac.jpg

motorn revs isär. blocket målades. först med tvåkomps syragrund, sen enkomps svartfärg och slutligen tvåkomps klarlack.

den inre mekaniken byttes ut till eaglestakar, cp-kolvar med 9:1 kompratio, king-lager och nybalanserad vev. en blockgaurd stoppades i för att förhindra svullna och spruckna cylindrar




https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-68b4400f5e353c38766daec3b01d419b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-8a4a80e7bc8b0255e61d1d62d920f035.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-dcd9538e3f0093c5f9ada6b492b9a7ab.jpg

toppen revs tillika. brian crower turbo-kammar, skunk2 fjädrar, retainers och tätningar. oem lma (lost motion assembly, de koniska små fjädrarna. dessa förhindrar vtecvippan från att skramla när vtec inte är tillkopplad).
det vore riktigt kul att få denna motor att varva över den magiska 10k-gränsern. om dessa kammar kan leverera effekt på de varven vet jag dock inte. har inte hittat några effektkurvor över 8,5k, så vi får se tongue



https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-2c89e588f4623e5873252ae92d451488.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-075e7e474f9a01813895feba314a804d.jpg

vtec-soloniden snyggades till med en gnutta kärlek.



https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-c41bf548ecb13a78ba8cb5a2cc3d93a8.jpg

toppen sattes ihop provisoriskt för att få en liten inblick i slutresultatet. ventilkåpan kommer dock att målas i annan färg.





https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-d8e9803d228f533e2b4d98d70e08c736.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-e2e3eb3bb29962dee76b88edcf3c7a20.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-1c7d1af0cf686893ba2d0d8c01df54bf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-78e09ed4eea552aec45ff53b8f68f987.jpg

den gamla y2-lådan såldes och en legendar importerades från thailand. s80 låda från integra type-R med den kortaste slutväxeln (4,785) och helical diffbroms

lådan revs isär för att säkerställa bra kondition. kolfiberringar monterades även för att skona växlarna.
skalet målades



https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-8a8130c96ebe46bc1840ed243622b1bf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-c9141217125ca57edd2c126bae4f54da.jpg

för att ge motorn lite mer respons och mckänsla så bytte jag svänghjul och remskiva. eftersom min bil kommer utrustad utan servostyrning och ac så har jag bara behov av en rem, vilket resulterade i inköp av ett vms-hjul, billetfräst i alu. har inga exakta vikter med det är avsevärt mycket lättare än original gjutjärn. som dessutom är fyllt med gummi. jag hoppas dock att det inte var ett misstag att ta bort det självbalanserade remhjulet mot ett stumt. men vev, svänhjul, koppling och remhjul är balanserade tillsammans så förhoppningsvis går det bra. svänhjulsvikten går från 8,2kg (obs, googlad vikt) till 3,8kg.
hoppas den blir körduglig bara xD


https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-4b150aa24e5099da641db1c8edccd042.jpg

detta tämligen sällsynta oem-remhjul (osäker på vilka modeller som har dessa, med det är inte många) kommer att agera trigger för det nya styrsystemet. så väck försvinner det stora fula jävla fördelarpaketet.
hondata kommer även att negligeras till många fanboys stora besvikelse och ett vems styrsystem kommer istället att användas.



https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-eb7d20086e4169a9835fe096084e2363.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-6d040d115ab3cb14792cacc98918e46a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-7f9d47fa00d38c4de6c4397b4eb7c8d5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-7e79951c5baf6b441d9212373136fe02.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-86ea914a934d954fc954426ebe8d41ac.jpg

har även blivit lite arbete i motorrummet. två motorfästen har hittills förstärkt. jag vet, de två som påverkas minst. detta var i ärlighetens namn mer av ett estetiskt inslag än ett funktionellt.
en temporär brygga mellan lysena för infästningen av huven har påbörjats. förmodligen långt från hur slutprodukten kommer se ut.
balken till nedre kylarfästet har också bytts ut, då ers undertecknad råkat lyfta sönder den då domkraften gled av framvagnsbalken och rätt på den. pisskit...



det var nog det för denna gång. jag kommer förmodligen fortsätta uppdatera denna tråd vare sig intresse finns eller inte. hoppas jag inte slösat er tid.

väl mött
/sonny

soonygun

gillar en riktig burnout
1 174 Inlägg
27 december 2018
#2
Spännande bygge, följer självklart smile


51 Inlägg
1 januari 2019
#3
Kul bygge! Följer smile

71 Inlägg
11 januari 2019
Trådstartare
#4
när jag skulle dra överfallen till kammen så drog jag av en bult. under väldigt lite moment dessutom. plockade ur alla originalbultarna och upptäckte detta. alla bultar hade en tydligt svagare kärna längre upp på gängvarven. alla med olika diameter. märkligt tänkte jag. tog en grispitt och drog ur den spräckta bulten och ersatte alla med en proper uppsättning 12.9 smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-0ba6dbd3c7f444e6763d329b829e0487.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-b187a001302fda4b56aca39ba68f43a5.jpg


har även gått igenom huvudbromscylindern med nya ringar. den har tidigare läckt en aning ur kolven vilket i sin tur löst upp färgen på bromsservon. hashtagäckligt. denna cylinder är för övrigt större än original. kommer att komplettera de större bromsarna som är planerade mycket väl.


https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-cd2190896247b86eb92917e3e96b53ec.jpg


har gjort en uppsättning huvscoop jag tänkte ha på bilen. jag har inte bestämt mig om jag ska ha en eller två. så jag gjorde två.
jag hade en vision om att måla dem i en patinalook. till en nästan helt svart bil ville jag inte ha helt blankt rostfritt mitt på huven. jag ville inte heller måla dem helt svarta då detta skulle helt dölja det fina materialet. så jag gjorde ett försök med en genomskinlig svart färg som jag först målade, sedan slipade för att få en åldrad finnish, innan jag till slut la ett till transparent lager ovanpå.

jag kan inte påstå att det blev så bra som jag hoppats. så vi får se hur det blir. det kanske blir så att jag målar den omålade helt svart och monterar endast den.



https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-2132db12e723a6880270b9d4ca9549a7.jpg

soonygun

201 Inlägg
13 januari 2019
#5
Detta måste följas smile


573 Inlägg
15 januari 2019
#6
Grymt! kommer lätt bli en av dom fetaste hondorna i sverige smile

MSCR

71 Inlägg
19 januari 2019
Trådstartare
#7
har äntligen köpt lös lite delar jag haft mina ögon på ett tag nu.
en uppsättning skunk2 pro-c coilovers. det bästa skunk har att erbjuda big_smile
fick även med mig lite köttigare frambromsar.


https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-edb066f10b814f15e865b8a0072663fd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-0d1ca215ddbc1995f7f8a824469fb7e0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-eb910c32015f0aa6166281124d72f3cf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-2a76a19f51c37d33383c1bb5ce314bf3.jpg


började riva isär originalbromsarna och fnittrade som en liten skolflicka åt fornlämningen från svunna tider när det var hög status att måla bromsoken.
personen i fråga som gjort detta ultrafasionabla arbete har målat allt. bromsok, skiva, spindel, hjulbultar, bromsslang och säkerligen även beläggen som satt på under arbetet.
det är det fulaste jag vet när man målar original gjutna bromsok med vanlig platt halvblank sprayburksfärg i den minst dynamiska färg man hittat.
men jag dömer ingen, även jag föll offer för fast & furious-vågen. därför skrattar jag nu åt detta hellre än att bli upprörd.

jag är själv väldigt sugen på att ha oken i fluorescerande grön med matt klarlack. problemet är just att oken är gjutna, dessutom gjutna utan någon som helst hänsyn till utseende. och med en sådan färg framhävs formen i allra högsta grad. man kanske kan snygga till dom lite grann med fräsen. få bort lite gjutkanter osv. men jag skulle tro att oken kommer målas svarta för en mer modest ton


https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-03688d1c9600c4bd52587d66d0de1189.jpg

soonygun

71 Inlägg
31 januari 2019
Trådstartare
#8
det hade verkligen gjort sig bra med med gröna bromsok. men efter den konstaterande tanken att bromsarna inte är flashiga nog för att bära upp en sådan färg så tog jag det vuxna tråkiga beslutet och målade oken svarta i stället.

slängde på lite färg på min rendering för att skåda what could have been:


https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-9b4d29bd59a8dba035801bc6dce033d5.jpg


men jag är nöjd ändå. efter lite tlc med ståltrissan på vinkelslipen och några lager färg så blev det helt okej. förhoppningsvis blir det en clean helhetsbild med de svarta oken.


https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-b788c1fc99b64e17df8638cee4cf297d.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-7107db9712689dbb902cf06e5f2ae16a.jpg


tyvärr fick jag inga nycklar med till dämparna. så jag fick göra mig en egen uppsättning. tror inte jag kommer behöva de extra långa då jag alltid är noga med att alltid smörja gängorna på mina dämpare. men för säkerhets skull, om muttrarna skulle få för sig att ärga fast ändå, så är jag beredd. får vara försiktig bara så man inte drar sönder muttrarna då jag gjorde nycklarna i stål


https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-c2165f93f35470abdea57803e8c0e05b.jpg


känns som man inte gör några framsteg alls när bilen sitter ihop mindre och mindre för varje gång man är i garaget. nu är så gott som hela framvagnen nerplockad. upptäckte några dåliga bussningar under detta arbete. så det blir ingen montering förrän ännu en holländsk beställning blir lagd.
shout out till all4honda.com i nederländerna som tillhandahållit så gott som allt till detta bygge


https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-a8abd682868209770cfa99751dfa432d.jpg

soonygun

3 Inlägg
31 januari 2019
#9
Följer! Alltid kul med Något Japanskt på garaget.

71 Inlägg
15 februari 2019
Trådstartare
#11
Enchzzz skrev:
Kämpa på smile

kul att du hittat hit jens smile

soonygun

71 Inlägg
15 februari 2019
Trådstartare
#12
när man är en äcklig liten smidesråtta som är mjölkad på samtligt kapital så får man spara riksdaler där riksdaler sparas kan.

för att kunna korrigera camberns framtida negativa överrepresentation efter sänkning så är jag i desperat behov av justering för att kunna öka greppytan till marken. detta kommer alltså inte bli en "stance-bil", målet är camber 0 för att säkerställa maximalt möjliga fäste.

fredagens uppdrag blev således ställbara övre länkarmar.

så med humöret på medel och flinten på svaj började jag med att skära ut två ämnen till justeringen.


https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-a75b204cb4e6aac8db990f0874b40ab6.jpg

efter det bockade jag ner sidorna. fräste ut glidspåren. brände sista fräsen och fick ta ut de sista spåren med vinkelsipsjäveln... suck
skar även ut spindelledens släde. hade så klart ingen brotsch i rätt storlek så jag fick sakta men säkert smyga med roterande pneuslipen tills det gick att slå i leden smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-9393e3040e9ee0fedfb8cbd76651554f.jpg


ett snabbt passtest

https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-c6079f837f5b699286674526080e5d73.jpg


här är en av de två länkarmarna som kommer att byggas om

https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-1ebaf6d823e00709680042407f049e04.jpg


slädhuset passas in och gamla leden kapas bort

https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-028fd000cd6ebc5991ac69f0fa02890c.jpg


sen var det bara att försöka räkna ut framvagnens nya geometri. när kulleden är ställd på max negativ camber kommer leden att befinna sig enligt originalutförande. det knepiga var att förutsäga lämplig lutning på banan. speciellt när jag inte hade bilen i fråga som referens. men efter en kortare stund av räkning samt lika stor mängd gissning så kom jag fram till vad jag hoppas blev ett lämpligt utförande.

https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-2a089b2f824696037c786b382f830712.jpg

efter det återstod bara svetsning. det går emot min religion att inte använda tigsvetsen. men i detta fall var migsvetsen igång och mycket närmre till hands. ingen kommer ändå se mina fula svetsar gömda där i framvagnen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-9b94777ab2faad0d0c9bfb5122d1d1d8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-3ce57eb1a019ddcc3c670519b35683cf.jpg

ett färdigt camberkit kostar runt 2500-3000 spänn.
sparad kosing! kaa ching!

alla slitdelar fram förutom stabbstagen kommer att bytas. energy polyurethan-bussningar i undre länkarm. resterande leder blir nya original. det är lätt att ta steget över till uniballs när man bygger om. men eftersom bilen enbart ska gå på gata så vill jag gärna ha mer gatanpassade grejer. plus att uniballsen slit så jävla fort. väntar just nu på hjullager som kommer i en annan sändning. hjulbultarna kommer även bytas till ARP. de gamla är inte de finaste. sen skadar det ju inte att uppgradera med lite starkare grejer wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-ed72a0820ab6c96051796dd75f9b0cbc.jpg

soonygun

131 Inlägg
16 februari 2019
#13
Ser riktigt bra ut Sonny!  smile


489 Inlägg
17 februari 2019
#14
Fan så duktig som du verkar vara kan detta bli hur grymt som helst ju! ser fram emot fler uppdateringar! big_smile


71 Inlägg
23 februari 2019
Trådstartare
#15
senaste insatsen resulterade i i målning av länkarmarna. först en slitstark tvåkomps epoxy för rostskydd. följt av en enkomps svart. och slutligen en halvblank klarlack. i med lederna. på med lite fett på glidytorna. sen montering. klart.

hoppas de fyller sin funktion.

https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-092db436084fa9bf60e5fcd9c0ea2ccc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-a4508db89c32d50922b2c1aefe79e16d.jpg


så till helgens bakslag.
efter ett flertal timmar av pressande, smörjande, putsande, och målande så var hjullagren bytta. spindlarna blev målade och redo för montering dagen där på.
när jag skulle pressa i medbringarna så ramlade de i. det var först då jag upptäckte att jag fått fel hjullager... jävla skit. 600 spänn och flera timmars arbete åt helvete.

hade jag bara mätt lagren innan montage som en vanlig människa hade gjort så hade jag kunnat skicka tillbaka lagren och druckit fernet eller liknande elände i stället.

spindeln blev fin att titta på åtminstone


https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-6f6f57d3a0a7b727e4915f49fd57251a.jpg

soonygun

489 Inlägg
24 februari 2019
#16
Sånt som händer, tur man kanske i bästa fall lär sig något big_smile bara gräva upp motivation och fortsätta bygga fint! big_smile


39 Inlägg
14 april 2019
#17
Det är som att be om problem att byta oem remhjul mot ett vms. Ett odämpat fungerar strax under 200hp. Oavsett så sliter det på vevlagrerna. Finns info om en som sprängde sin oljepump pga sitt odämpade hjul. Sätt dit oem igen eller ett ati super damper om du nu vill köra enkelspårigt. Skillnaden är inte ens märkar. Har själv provat. Har varit diskussioner i många år om just dessa hjul på hondaklubben. Du finner mer info där.


71 Inlägg
1 maj 2019
Trådstartare
#19
tingelholm skrev:
Det är som att be om problem att byta oem remhjul mot ett vms. Ett odämpat fungerar strax under 200hp. Oavsett så sliter det på vevlagrerna. Finns info om en som sprängde sin oljepump pga sitt odämpade hjul. Sätt dit oem igen eller ett ati super damper om du nu vill köra enkelspårigt. Skillnaden är inte ens märkar. Har själv provat. Har varit diskussioner i många år om just dessa hjul på hondaklubben. Du finner mer info där.

tack ska du ha smile jag ska kolla runt lite. remhjulet är ju balanserat tillsammans med med med veven så jag tycker inte att det borde skada så mycket. men det är klart, finns det inget som dämpar vibrationer så är det klart att det kommer gå sönder fortare tongue

soonygun

71 Inlägg
1 maj 2019
Trådstartare
#20
när man av olika orsaker inte kan roa sig i garaget så roar jag mig vid datorn.
ordning och reda, struktur och dokumentation anser jag vara ytterst essentiellt. så jag utökar innehållet i min snart omfattande rex-pärm.

idag har jag tagit mig stunden att dokumentera modifikationen i framvagnen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-ec2cdba548e8a116b2b7452980c0f855.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-a92e8554e447b523e81e6ea0f9b2e6d1.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47860/47860-946b93329664f5a6208fb7bb4449d06b.jpg

soonygun


Sök