hej hej.
vet inte hur aktiv denna sida är längre. men ty jag avskyr facebook och ser hellre att garaget får fortsätta leva så drar jag igång en liten projekttråd här.
hoppas det kan finnas nåt intresse av en gammal tonårsdröm från 80-talet
nedan ser vi utgångsmaterialet och en liten rendering av vad jag tänkt mig slutresultatet skulle kunna tänkas se ut
bilen i fråga är en crx vtec -91. hade följande spec vid inköp:
-b16a1 motor
-y2-växellåda
-jr12 15"
-fornlämningar från tidig fast&furious-epok i form av luftintag inramade med en gnutta olinjerad glasfiber
-"sport"stolar i extremt oäkta kolfiber som osar allt utom sport
-en jävla massa nyckelskrap och bättringsmålning
i grunden ett bra objekt med väldigt rak och rostfri plåt.
så,
det första jag gjorde dagen efter jag köpt bilen:
min första säsong med bilen så var den mest tänkt att gå som bruksbil då jag hade en nissan s14 på sidan om.
så för att våga visa mig på stan så införskaffade jag mig en original front och uppgraderade jr12orna till en större uppsättning. nu 16" med 8 respektive 9 tums bredd i stället för de gamla 15" med vad jag gissar runt 6" bredd.
stolarna såldes för vansinniga 300 spänn (tvivlade på att de ens gick att ge bort). min donator-crx fick tillhandahålla med stolar
det var bakgrundshistorian, hoppas den var mer informativ än onödig.
målet med denna bil?
500 hjulhästar och en tillfredsställande väghållning. ingen dragbil och ingen timeattackbil. utan en bil för gatan där påfrestningarna inte är lika höga. jag hoppas på att bygga en bil som håller, som jag bara behöver bygga en gång. detta är nog med all säkerhet naivt önsketänkande, men åtminstone något att sträva efter.
jag hoppas att hellre köra bilen smart än med ett jävla härj gör att den håller lite bättre.
i skrivande stund är jag en bit på väg i mitt projekt.
motorn var inte direkt en vacker syn att skåda när den väl kommit ut.
motorn revs isär. blocket målades. först med tvåkomps syragrund, sen enkomps svartfärg och slutligen tvåkomps klarlack.
den inre mekaniken byttes ut till eaglestakar, cp-kolvar med 9:1 kompratio, king-lager och nybalanserad vev. en blockgaurd stoppades i för att förhindra svullna och spruckna cylindrar
toppen revs tillika. brian crower turbo-kammar, skunk2 fjädrar, retainers och tätningar. oem lma (lost motion assembly, de koniska små fjädrarna. dessa förhindrar vtecvippan från att skramla när vtec inte är tillkopplad).
det vore riktigt kul att få denna motor att varva över den magiska 10k-gränsern. om dessa kammar kan leverera effekt på de varven vet jag dock inte. har inte hittat några effektkurvor över 8,5k, så vi får se
vtec-soloniden snyggades till med en gnutta kärlek.
toppen sattes ihop provisoriskt för att få en liten inblick i slutresultatet. ventilkåpan kommer dock att målas i annan färg.
den gamla y2-lådan såldes och en legendar importerades från thailand. s80 låda från integra type-R med den kortaste slutväxeln (4,785) och helical diffbroms
lådan revs isär för att säkerställa bra kondition. kolfiberringar monterades även för att skona växlarna.
skalet målades
för att ge motorn lite mer respons och mckänsla så bytte jag svänghjul och remskiva. eftersom min bil kommer utrustad utan servostyrning och ac så har jag bara behov av en rem, vilket resulterade i inköp av ett vms-hjul, billetfräst i alu. har inga exakta vikter med det är avsevärt mycket lättare än original gjutjärn. som dessutom är fyllt med gummi. jag hoppas dock att det inte var ett misstag att ta bort det självbalanserade remhjulet mot ett stumt. men vev, svänhjul, koppling och remhjul är balanserade tillsammans så förhoppningsvis går det bra. svänhjulsvikten går från 8,2kg (obs, googlad vikt) till 3,8kg.
hoppas den blir körduglig bara xD
detta tämligen sällsynta oem-remhjul (osäker på vilka modeller som har dessa, med det är inte många) kommer att agera trigger för det nya styrsystemet. så väck försvinner det stora fula jävla fördelarpaketet.
hondata kommer även att negligeras till många fanboys stora besvikelse och ett vems styrsystem kommer istället att användas.
har även blivit lite arbete i motorrummet. två motorfästen har hittills förstärkt. jag vet, de två som påverkas minst. detta var i ärlighetens namn mer av ett estetiskt inslag än ett funktionellt.
en temporär brygga mellan lysena för infästningen av huven har påbörjats. förmodligen långt från hur slutprodukten kommer se ut.
balken till nedre kylarfästet har också bytts ut, då ers undertecknad råkat lyfta sönder den då domkraften gled av framvagnsbalken och rätt på den. pisskit...
det var nog det för denna gång. jag kommer förmodligen fortsätta uppdatera denna tråd vare sig intresse finns eller inte. hoppas jag inte slösat er tid.
väl mött
/sonny
vet inte hur aktiv denna sida är längre. men ty jag avskyr facebook och ser hellre att garaget får fortsätta leva så drar jag igång en liten projekttråd här.
hoppas det kan finnas nåt intresse av en gammal tonårsdröm från 80-talet
nedan ser vi utgångsmaterialet och en liten rendering av vad jag tänkt mig slutresultatet skulle kunna tänkas se ut
bilen i fråga är en crx vtec -91. hade följande spec vid inköp:
-b16a1 motor
-y2-växellåda
-jr12 15"
-fornlämningar från tidig fast&furious-epok i form av luftintag inramade med en gnutta olinjerad glasfiber
-"sport"stolar i extremt oäkta kolfiber som osar allt utom sport
-en jävla massa nyckelskrap och bättringsmålning
i grunden ett bra objekt med väldigt rak och rostfri plåt.
så,
det första jag gjorde dagen efter jag köpt bilen:
min första säsong med bilen så var den mest tänkt att gå som bruksbil då jag hade en nissan s14 på sidan om.
så för att våga visa mig på stan så införskaffade jag mig en original front och uppgraderade jr12orna till en större uppsättning. nu 16" med 8 respektive 9 tums bredd i stället för de gamla 15" med vad jag gissar runt 6" bredd.
stolarna såldes för vansinniga 300 spänn (tvivlade på att de ens gick att ge bort). min donator-crx fick tillhandahålla med stolar
det var bakgrundshistorian, hoppas den var mer informativ än onödig.
målet med denna bil?
500 hjulhästar och en tillfredsställande väghållning. ingen dragbil och ingen timeattackbil. utan en bil för gatan där påfrestningarna inte är lika höga. jag hoppas på att bygga en bil som håller, som jag bara behöver bygga en gång. detta är nog med all säkerhet naivt önsketänkande, men åtminstone något att sträva efter.
jag hoppas att hellre köra bilen smart än med ett jävla härj gör att den håller lite bättre.
i skrivande stund är jag en bit på väg i mitt projekt.
motorn var inte direkt en vacker syn att skåda när den väl kommit ut.
motorn revs isär. blocket målades. först med tvåkomps syragrund, sen enkomps svartfärg och slutligen tvåkomps klarlack.
den inre mekaniken byttes ut till eaglestakar, cp-kolvar med 9:1 kompratio, king-lager och nybalanserad vev. en blockgaurd stoppades i för att förhindra svullna och spruckna cylindrar
toppen revs tillika. brian crower turbo-kammar, skunk2 fjädrar, retainers och tätningar. oem lma (lost motion assembly, de koniska små fjädrarna. dessa förhindrar vtecvippan från att skramla när vtec inte är tillkopplad).
det vore riktigt kul att få denna motor att varva över den magiska 10k-gränsern. om dessa kammar kan leverera effekt på de varven vet jag dock inte. har inte hittat några effektkurvor över 8,5k, så vi får se
vtec-soloniden snyggades till med en gnutta kärlek.
toppen sattes ihop provisoriskt för att få en liten inblick i slutresultatet. ventilkåpan kommer dock att målas i annan färg.
den gamla y2-lådan såldes och en legendar importerades från thailand. s80 låda från integra type-R med den kortaste slutväxeln (4,785) och helical diffbroms
lådan revs isär för att säkerställa bra kondition. kolfiberringar monterades även för att skona växlarna.
skalet målades
för att ge motorn lite mer respons och mckänsla så bytte jag svänghjul och remskiva. eftersom min bil kommer utrustad utan servostyrning och ac så har jag bara behov av en rem, vilket resulterade i inköp av ett vms-hjul, billetfräst i alu. har inga exakta vikter med det är avsevärt mycket lättare än original gjutjärn. som dessutom är fyllt med gummi. jag hoppas dock att det inte var ett misstag att ta bort det självbalanserade remhjulet mot ett stumt. men vev, svänhjul, koppling och remhjul är balanserade tillsammans så förhoppningsvis går det bra. svänhjulsvikten går från 8,2kg (obs, googlad vikt) till 3,8kg.
hoppas den blir körduglig bara xD
detta tämligen sällsynta oem-remhjul (osäker på vilka modeller som har dessa, med det är inte många) kommer att agera trigger för det nya styrsystemet. så väck försvinner det stora fula jävla fördelarpaketet.
hondata kommer även att negligeras till många fanboys stora besvikelse och ett vems styrsystem kommer istället att användas.
har även blivit lite arbete i motorrummet. två motorfästen har hittills förstärkt. jag vet, de två som påverkas minst. detta var i ärlighetens namn mer av ett estetiskt inslag än ett funktionellt.
en temporär brygga mellan lysena för infästningen av huven har påbörjats. förmodligen långt från hur slutprodukten kommer se ut.
balken till nedre kylarfästet har också bytts ut, då ers undertecknad råkat lyfta sönder den då domkraften gled av framvagnsbalken och rätt på den. pisskit...
det var nog det för denna gång. jag kommer förmodligen fortsätta uppdatera denna tråd vare sig intresse finns eller inte. hoppas jag inte slösat er tid.
väl mött
/sonny
soonygun
0
0
0
0