Det är som att be om problem att byta oem remhjul mot ett vms. Ett odämpat fungerar strax under 200hp. Oavsett så sliter det på vevlagrerna. Finns info om en som sprängde sin oljepump pga sitt odämpade hjul. Sätt dit oem igen eller ett ati super damper om du nu vill köra enkelspårigt. Skillnaden är inte ens märkar. Har själv provat. Har varit diskussioner i många år om just dessa hjul på hondaklubben. Du finner mer info där.
tack ska du ha jag ska kolla runt lite. remhjulet är ju balanserat tillsammans med med med veven så jag tycker inte att det borde skada så mycket. men det är klart, finns det inget som dämpar vibrationer så är det klart att det kommer gå sönder fortare
Ja du kommer skada motorn inom några mil bara, du kommer inte märka någon skillnad på orginal och det enkelspåriga tro mig. Vill du ha en motor som ska hålla så är det oem eller ati som gäller coolt bygge iaf!
närvaro i garaget har saknats en längre stund, ursäktar detta. men nu är det midsommar och då kan man börja bry sig så pass man slipper anstränga sig socialt bland nära och kära.
en kylare anlände tidigare i veckan. tack till mr tuning som hade en modellanpassad på hyllan så man slapp vänta den ordinarie skitlånga utlandsfrakten man i övrigt alltid behöver utsättas för. denna var till pre-facelift modellen så jag var beredd på att bygga om. fick kapa lite och bygga en ny brygga att fästa härligheten i.
steg ett, skära ut skiten:
sen var det bara att bocka och nita på plats. dessvärre har jag inte kunnat stämpla de små hålen än ty jag väntar på rätt storlek av press
gjorde även tillfälliga infästningar till fronten. dessa fyller bara ett prototypsyfte än så länge tills jag justerat in allt. dessa bilar har tyvärr ett rykte om att linjera dåligt på de flesta ställen.
till sist placerade jag ut oljekylaren på bäst lämpade ställe. efter ett kirurgiskt ingrepp på fronten där plats för dimljus en gång planerats av honda, där kommer nu i stället en luftkanal till oljekylaren ledas. ett utrymme som tyvärr kommer behöva delas med ett framtida tryckrör.
Det är som att be om problem att byta oem remhjul mot ett vms. Ett odämpat fungerar strax under 200hp. Oavsett så sliter det på vevlagrerna. Finns info om en som sprängde sin oljepump pga sitt odämpade hjul. Sätt dit oem igen eller ett ati super damper om du nu vill köra enkelspårigt. Skillnaden är inte ens märkar. Har själv provat. Har varit diskussioner i många år om just dessa hjul på hondaklubben. Du finner mer info där.
tack ska du ha jag ska kolla runt lite. remhjulet är ju balanserat tillsammans med med med veven så jag tycker inte att det borde skada så mycket. men det är klart, finns det inget som dämpar vibrationer så är det klart att det kommer gå sönder fortare
Ja du kommer skada motorn inom några mil bara, du kommer inte märka någon skillnad på orginal och det enkelspåriga tro mig. Vill du ha en motor som ska hålla så är det oem eller ati som gäller coolt bygge iaf!
ett snabbryck idag. tänkte ligga hemma och äta mig fet på chips men åkte ner till garaget och smidde ihop ett fäste till oljekylaren i stället. fästet extraknäcker även som luftkanal
Fantastiskt spännande bygge! Jag ägde själv en CRX för många år sedan, vilken dock var ett ruckel och inget jag lade ned särskilt mycket tid eller pengar på. Men jag gillade bilen och modellen som sådan väldigt mycket, och därför är det riktigt kul att se dig genomföra ett sådant här projekt.
Jag ser fram emot nästa uppdatering!
- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.
Sjukt snyggt fäste för kylarsupporten!! Jag själv använde mig av en vw scirocco kyl. Hamnar precis under balken..fick jätte gott om utrymme. Är det mrtunings oljekyl? Hade en sån från dom o tyckte den va sjukt stor. Köpte en setrab 13raders är Halva storleken. Har min där i hörnet med nämligen. Men jag kör backdoor intercooler med så man slipper dra rören där oljekylen och spolartanken sitter + man slipper kapa i fronten en massa. Ett tips
ännu en helg av smide till ända. dessa dagars insats gick åt att bygga klart kylar- och intercoolerbalkarna. nu när jag äntligen fått min nya stans så kunde jag bygga klart nedre balken. pressade först hålen. efter lite ritande på datorn var det sedan bara att skära ut de bitar jag behövde.
skar här även ut övre ic-fäste och den slutliga övre balken vilket fick mig gladeligen att slänga gamla prototypen.
sen var det bara att göra bockprogram till samtliga delar. detta program är till den nya övre balken som blivit vikt en extra gång för att bli mer rigid.
efter en kortare stunds svetsning och slipning så var sen nedre balken klar.
motor tillfälligt monterad. ty det dagas byggande av grenrör. turbon ser väldigt stor ut och utrymmet är väldigt limiterat. jag är övertygad att det kommer gå, det som oroar mig dock är placering av wastegate. den kommer passa, men hur optimerat flödet blir återstår att se.
byggde mig ett ytterst spartanskt pressverktyg för att få rören att passa flänsen. men funkade gjorde skiten.
har för övrigt även satt dit en acl performance-oljepump, nytt triggersystem och ny vattenpump
årets semester har gjort intåg och extra tid för bilbyggande är härmed tillhanda.
jag har fått höra att när dessa bilar för en extra knuff effektmässigt tenderar de att börja tappa fotfästet vid högre hastigheter. därför inleddes ett splitter+canards-projekt.
först en hel del mallande i papp.
original dragögglor ersattes av ställbaka infästningar till splittern. ansåg det lämpligast att bygga i rostfritt då dessa kommer står som första försvar mot asfalt, väder och vind.
plasten jag fått tag på till denna splitter är av tjocklek i grannaste laget. därför sätter jag en förstärkande plåt undertill som framtida vantskruv kommer fästa till.
ett gråhårsförhindrande verktyg:
dit med sidorna. sen bygga ett par konsoler till canardsen för att se till att de blir stabila nog för att fungera. gjorde de i rostfritt och gick över de med gassvetsen för att få den där härliga färgen bränt rostfritt ger ifrån sig. men det lutar eventuellt åt att måla dem svarta.
canardsen är ännu i ett prototypstadie. kommer nog inte att se ut så här i slutändan.
ett annat projekt sen senast är ett nytt motorfäste. det ursprungliga fästet passar inte till min nya låda.
så jag gjorde en skiss, byggde skiten, och blev missnöjd
så jag gick tillbaka till datorn och ritade upp en ny
sen den vanliga proceduren. skära, bocka svetsa... och så klart svarva en bussning.
mycket nöjd med fästet mindre nöjd med bult och mutter. får se hur jag löser det.
ja vad säger man. det här med motorfästen var ett herre jävlar till kaninhål att ramla ner i...
när fästet till växellådan var klart så tog jag mig an fästet på andra sidan. gjorde först en ritning. sen en prototyp i svartstål, punktsvetsat med människans värsta fiende, migsvetsen.
efter att jag konstaterat att skiten passade började jag bygga en ny i rostfritt.
innan jag hunnit bygga klart fästet insåg jag hur jävla illa det såg ut. i soptunnan det bar av!
väl hemma framför datorn efter en stunds ritande blev jag slutligen nöjd.
i mitt arbete med nya motorfästet kom jag till slutsatsen att gamla fästet, det på växellådan, var byggt för fel höjd. vilket innebar att jag blev tvungen att bygga ännu ett till sådant.
så hela denna dag gick åt att bygga två helt nya fästen
så det nya fästet blev fucking bra utav helvete! gjorde dock missen att mäta mina m6-bultbrickor i stället för m8. vilket gjorde att brickorna krockar :S jävla skit... får se om jag slipar till brickorna eller går över till klassiska oförsänkta insexbult.
så här ser motorfästet ut splittat. och även det nya växellådsfästet.
så, nu är vi (förhoppningsvis) vid vägs ände när det kommer till dessa två fästen. hittills har jag byggt totalt sex stycken xD
det första som jag inte tyckte höll måttet. det andra som jag blev nöjd med, men ångrade att jag byggde i svartstål. det tredje, som jag faktiskt blev rätt nöjd med, med som ju då tyvärr höll fel mått.