Det fick bli ett par SIM till den här bilen också. Testade ett par NBB Alpha 175 som en kompis hade liggande, men de lös mer långt än brett, fick en ljuskägla ut mot vägkanten om jag vred dem, och inte speciellt mycket spridning heller. Säkert bra om jag hade riktat dem mer rakt fram, men det är jag ju som sagt inte intresserad av.
torsen skrev:
Du kanske inte känner till att extraljus ur konsumentupplysningsvinkel är åsatta Referenstal.
Sålunda är Ref 37,5 ett "normalfall" med balanserad längd och bredd.
Ref 50 innebär "pencilbild" = långt men smalt.
Ref under 37,5 är "bredare men kortare" ljusbild.
Flera motortidningar har jämfört olika extraljus och visar ljusbilden schematiskt.
Bland annat AM&S har i något av de senaste utgåvorna redovisat sin undersökning.
Bästa extraljus jag någonsin ägt på en bil för några år sedan var PIIA(PIAA?), med dubbeltrådslampa så man kan välja brett eller långt.
Jo, att de har referenstal visste jag. Dock har jag fattat som att det är en kombination, både bredd och längd, som ger ett värde.
Men det är ju bra att veta att jag inte ska kolla på nåt med för hög ref.
Dock antar jag att det är lite som med alla andra "konsumenthjälpmedel", att de dels missbrukas lite, mäts på olika sätt, och ändå inte säger nåt om verkliga förhållanden?
Har försökt hitta nåt om SIM, vad har de för ref? Har de 40 precis som NBB Alpha 225? För jag antar att en NBB kommer lysa starkare än SIM? Kanske även bredare? Eller rekommenderas bara NBB för att de är lite bättre byggda? Och de lyser liiite längre än ett par som har 37,5? Hur mycket?
Som sagt - det är en hjälp, men inte så mycket om man inte vet vad skillnaden i siffror blir. Lite som A+++ och A++ på en dammsugare. Fastnar den i mattan, eller inte? Suger den sämre för att den är energisnålare? Eller LED-lampor. Högre effekt/ljusflöde = sämre klassning, men man kan ju inte jämföra en liten ugnslampa med en motsvarande 100W, det säger sig ju självt.