Ska försöka förklara detta på ett enkelt sätt.
Din bil övervakar alla lampor för att se till att dom fungerar normalt. När din bil känner att helljuslamporna inte beter sig som dom brukar, så bryter den strömmen dit. Du borde få någon form av varning inne i bilen, typ "helljus ur funktion" på någon display eller nån varningslampa eller nåt.
För att komma runt detta problem kan man installera en canbus adapter. Den sätter man dit istället för helljuslampan. Denna adapter beter sig precis om en vanlig helljuslampa (förutom att den inte lyser då förstås) vilket får bilen att tro att allt är helt ok.
För att sedan få ström till dina xenonlampor använder man ett extraljusrelä. Detta kopplas direkt till batteriet samt en styrström från helljuset, vilket gör att när du slår på helljuset så sluter reläet och skickar ström till dina xenonbalaster direkt från batteriet, vilket alltså inte påverkar bilens styrsystem på något sätt.
Det finns ballaster med inbyggd canbus vilket ska motverka dessa problem, men min erfarenhet är att dom inte alltid funkar så bra.