caromania skrev:
it_mutt skrev:
caromania skrev:
Som vän av ordning så undrar jag om det där (länken) räknas som källa? Ingen av alla andra länkar till olika källor har nämligen någonsin räknats eller godkänts av de som har divergerande åsikt. Men jag håller mig faktiskt neutral.
Man kan undra vad vikten är i att länka till något som handlar om DSG7 när TS tittar på DSG6 är.... (Ja...EcoFuel som det pratas om i länken har en DSG7, och nej, det pratas inte om DSG6 alls där).
Det är lika vettigt att säga att "alla dsg-lådor från VAG är skit och kostar minst två månadslöner att laga<punkt>" som att säga "Köp inte en Volvo för dom riskerar att börja brinna" och länka till någon artikel om de bilarna som återkallades för 10-15 år sen, för att de just riskerade att börja brinna.
- - - Edit - - -
För sakens skull;
Jag skiter -fullkomligt- i vad folk tycker om DSG-lådorna. Helt och totalt. Det är bara så otroligt tröttsamt när samma individer (så får den som vill ta åt sig) sitter och, inte bara skriver dynga utan, i många fall ljuger utan omsvep om något. Och givetvis presenterar det som en absolut och riktig sanning. Inte en gång, inte två gånger, utan om och om och om och om och om och om och om och om och om... igen.
Vikten av det (länken) kan ju om inte annat vara att jag som potentiell kund får information om när tredje part (försäkringsbolag i detta fall) vittnar om VAGs totala brist på självinsikt i allmänhet och den beskrivna produkten i synnerhet. Även om en annan modell av växellåda, topplock, kamdrivning är mindre behäftad med fel så är i varje fall jag som privatperson som är ute efter att köpa en bil för en ansenlig mängd pengar intresserad av info kring en koncerns attityd och historik vad gäller problem etc.
Återigen. Jag ska inte köpa en Passat. Jag skulle inte vilja ha en då jag inte litar på produkten. Samtidigt så har jag två Rover 800 som hobbybilar. En sv de mest hatade bilarna i historien, baserat på okunskap och missförstånd då dessa bilars framförallt motorer förväxlas. Men det är ok. Det har kommit en hel del skit rullandes ut från Longbridge. Jag har därför full förståelse för hatet mot vissa bilmärken som har en trasslig historia med kvalitet, men det är bara just VAGs produkter som försvaras så till den milda grad här på forumet och det är trist att se hur andra ideligen dumförklaras då de faktiskt inte har fel i sak.
Men. Det är ju ok. För mig alltså. Jag befinner mig inte på någon sida av er inbördes kamp. Detta till trots så kommer jag aldrig i närtid köpa en bil från VAG pga deras ”i mina ögon” bristande kvalitet och rykte, information jag personligen samlat på mig via väldigt mycket mer än att läsa på Garaget.org. Generellt. Det är för mycket krångel.
Och en sista hyfsat viktig detalj: vem betalar bilen?
Fine, jag köper det som argument. Men, i sakfrågan blir då länken irrelevant. Det var mer min poäng.
Det jag menar är dock mest att det blir väldigt väldigt enformigt och tråkigt, när samma personer, gång på gång på gång kommer mer information som antingen är totalt irrelevant eller ibland rena lögner.
Som exempel, och ja, exempel, så det är inte bundet till tråden och TS's köpfunderingar, kan tas om någon exempelvis frågar om köpråd för en Audi A6 C5. I kombination med att folk kommer dragandes med att "ja, nya Passater rostar som f*n, och deras växellådor ska vi inte prata om, de är gjorda i papier-maché, och alla dsglådor är skit rakt igenom och kostar minst två månadslöner att laga. Och -alla- VAG-bilar dricker 2liter olja på 1liter bränsle". Ja det är väl trevligt, men högst ointressant för den som undrar om en helt annan bil.
Och det är där jag, för jag får prata för egen del, tröttnar. Att det görs gång på gång på gång på gång på gång.
Jag bryr mig föga i sak om vad folk tycker om VAG eller specifika märken inom koncernen. Det är således "skitsnacket" och de stundtals rena lögnerna som stör mig. Det är givetvis inget som påverkar en A6 C5.5 2.4-köpare att DSG-lådorna är av minst sagt varierande kvalité, eller att kamkedjesystemet är en svag punkt i ex.vis 3.2:an....men vissa individer envisas med att dra samma kort om och om igen, oavsett vilken bil i koncernen det handlar om. Och precis som
Cracksoup är inne på, kan det då också innebära att personen som frågar, blir väldigt osäker, för att någon/några spyr galla om koncernen, inte bilen i sig.
Att du eller
Cracksoup eller någon annan väljer att inte köra bilar från VAG är helt ok. Det är i sin tur inget jag bryr mig om, allas val är fritt givetvis. Jag ser inte, i mitt fall då, Audi som någon underbil och totalt problemfri. Alla bilar har problem, mer eller mindre, och givetvis måste man "läsa på" så man vet vad man ger sig in på. Men det blir ju också lite svårt när man inte får info som är relevant för bilen man är intresserad av, utan om "alla andra bilar i koncernen".
Har man inom VAG (kanske rent av Volkswagen till större del) enbart problemfria bilar? Absolut inte. Finns det komponenter i vissa VAG-kärror som är mer problemtyngda än andra? Absolut. Kommer en bil från VAG hålla i all oändlighets oändlighet? Nej. Men VAG är långt ifrån så problemtyngda som somliga här inne har gjort till sin livsmission att framhäva.
Så, nu låter jag, för min del, TS få tillbaka sin tråd.