11 februari 2019
Trådstartare
Hej!
Som rubriken nämner har jag en 740 som jag använder som vinterhärk. Problemen började uppstå efter en kvälls härkande med att den lät likt en gräsklippare vid fullt gaspådrag (misstänkte då att den misstände).
Sen stod den ute ett tag (cirkus 8-9 dagar) innan jag åkte och kollade den. Säkerställde då att bilen hade gnista på samtliga fyra tändstift vilket den hade, så det var inte tändkablarna och/eller tändstiften, men då klockan blev mycket nöjde vi oss så innan jag åkte tillbaka ett par dagar senare. Då försökte vi med startkablar samt rullstart, men den ville inte gå runt.
Gav oss på det igen igår och då var han lite speciell. Vi började med startkablar bara, men ville inte starta, testade ett par gånger men inget resultat. Testade byta flatstiftskontakt på startmotorn, men ingen skillnad så placerade tillbaka den. En kompis kom förbi med andra startkablar, och då betedde han sig annorlunda. Fanns som mer "ström" än tidigare, så misstänker att mina startkablar är dåliga. Iallafall, efter att ha testat med startgas samt startkablar så kollade vi lite fler saker. Bränslefiltret ser dåligt ut, men soppa kommer samt om man suger i ingående slang till pumpen vid förgasaren, samt om man suger i slangen som går igenom bränslefiltret så kommer det soppa, så inget stopp någonstans.
Mot slutet av kvällen fick vi han att starta relativt enkelt, men dör direkt. Vi testade med och utan choke, med hel, halv, pump och ingen gas. Vid samtliga tester drar han runt, hoppar upp till 2k varv och dör sen direkt. Utan startgas vill han inte starta alls.
Jag försöker undvika att lägga alltför mycket pengar på leifen då det är en vinterhärk bara, så att byta delar i blindo känns dumt, men alla tips och idéer uppskattas enormt! Det enda jag bytt tidigare är termostat och generatorkol, men annars har jag inte gjort något med den.
Det jag har funderat på är om det är tjuvluft någonstans (borde dock starta ändå tycker jag) eller om batteriet är skräp. Att batteriet är dåligt borde väl dock inte spela någon roll om vi har startkablarna i? (Läser 12v dessutom så heldött är det inte).
Tacksam för alla idéer och tankar! Försökt googlat mig galen på det, men hittar antingen lösningar á la dyrt eller problem som inte liknar sig vid mitt.
Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på
min Nissan Skyline R33 GTST!