2375
Sök

Tips på bra första bil

16 Inlägg
18 januari 2007
Trådstartare
#1
Tja!!!

Undar ifall någon har tips på någon bra bil, helst någon slags gti dvs. för ca 30-40k.
Som är lätt att hitta delar till, lätta att fixa själv, lätt att trimma osv.


terazzi
18 januari 2007
#2
200sx wink e ingen GTi men asbra bil iaf big_smile

Lastbilschaufför
265 Inlägg
18 januari 2007
#3
Saab 900 turbo wink


499 Inlägg
18 januari 2007
#4
940 Turbo. Lätt att trimma, håller bra, billiga delar osv..
850 T5 samma som ovan..

Saab 9000 är dyrare att trimma, verkar inte hålla så bra?

200SX är ju en ball bil precis som terazzi skriver, fast jag gillar inte s13, isf måste man upp på en s14 vilket är betydligt dyrare.


terazzi
18 januari 2007
#5
Hellquist skrev:
940 Turbo. Lätt att trimma, håller bra, billiga delar osv..
850 T5 samma som ovan..

Saab 9000 är dyrare att trimma, verkar inte hålla så bra?

200SX är ju en ball bil precis som terazzi skriver, fast jag gillar inte s13, isf måste man upp på en s14 vilket är betydligt dyrare.

yeah big_smile tack att du håller med smile smaksak med..
940T e inte dem dyra?

16 Inlägg
18 januari 2007
Trådstartare
#6
Tack för svaren..verkar intressant ska kollar på de, men om man kollar på lite mer udda bilar, vilken bil ska man köpa då?


16 Inlägg
18 januari 2007
Trådstartare
#7
Hultman skrev:
Saab 900 turbo wink

saab 900 hmm..som gått ca 20000mil, finns det något kvar på en sån bil då?


Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
18 januari 2007
#8
waddam skrev:
saab 900 hmm..som gått ca 20000mil, finns det något kvar på en sån bil då?

Om det var en Volvo så hade den inte ens vart inkörd än tongue

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

202 Inlägg
18 januari 2007
#9
Lamborghini... exellent val

1 129 Inlägg
18 januari 2007
#10
Köper du volvo så har du ju en billig o hållbar bil. Men är du ute efter spänning så kan det finnas risk att du blir så uttråkad bakom ratten så du somnar tongue.

499 Inlägg
18 januari 2007
#11
Palicuse skrev:
Köper du volvo så har du ju en billig o hållbar bil. Men är du ute efter spänning så kan det finnas risk att du blir så uttråkad bakom ratten så du somnar tongue.

Jo, det är väl rätt så sant.. Till viss del iaf. som min 740 som är rätt tung och bara har 116hk så blir det ju inget drag direkt. Fast en trimmad turbo är det ju bra drag i..

En 850 är ju en roligare bil, inte "mossig" på samma sätt som en 240 är ex.


1 129 Inlägg
18 januari 2007
#12
Hellquist skrev:
Palicuse skrev:
Köper du volvo så har du ju en billig o hållbar bil. Men är du ute efter spänning så kan det finnas risk att du blir så uttråkad bakom ratten så du somnar tongue.

Jo, det är väl rätt så sant.. Till viss del iaf. som min 740 som är rätt tung och bara har 116hk så blir det ju inget drag direkt. Fast en trimmad turbo är det ju bra drag i..

En 850 är ju en roligare bil, inte "mossig" på samma sätt som en 240 är ex.

Jo visst får man spänning med en volvo med turbo än en utan.

Man kan väl säga:

Volvo utan turbo = Tråkig, billig, bra o hållbar.
                         
Volvo med turbo = Roligare, dyr, bra och i stort sett lika hållbar.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
18 januari 2007
#13
Palicuse skrev:
Jo visst får man spänning med en volvo med turbo än en utan.

Man kan väl säga:

Volvo utan turbo = Tråkig, billig, bra o hållbar.
                         
Volvo med turbo = Roligare, dyr, bra och i stort sett lika hållbar.

Synd bara att 90% av alla Volvo turbos är slutkörda...
Ungdomsbilen nr1.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

311 Inlägg
18 januari 2007
#14
Honda CRX ;) köp en för 25-30 sen köper du godis för ~10-15k så spöar du dom flesta :)
Senast redigerat av Gladen (18 januari 2007)

Kristian Glad
Honda CRX ED9 '90
Mugen - DC Sport - VIS Racing - Blox - Buddy Club - WedsSport - 5Zigen - Recaro - GUSS

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
18 januari 2007
#15
Honda är skitroliga, men har hyfsat högt andrahandsvärde. Klart värda att klämma på i alla fall!

Ford Probe är en underskattad bil, en Mazda byggd av Amerikanska Ford. Många gemensamma delar gör att de inte är så dyra att äga. Generation 1 fram till -92 fanns med turbo, de nyare finns med fyra eller sexa men utan turbo, går tillräckligt ändå. Ettan är lite kantigare än tvåan. Brukar finnas fina bilar i den prisklass du nämner.

ALLT om Probe finns på www.performanceprobe.com

// Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

1 129 Inlägg
18 januari 2007
#16
John87 skrev:
Palicuse skrev:
Jo visst får man spänning med en volvo med turbo än en utan.

Man kan väl säga:

Volvo utan turbo = Tråkig, billig, bra o hållbar.
                         
Volvo med turbo = Roligare, dyr, bra och i stort sett lika hållbar.

Synd bara att 90% av alla Volvo turbos är slutkörda...
.

Nja, att det är ungdomsbilen nr 1 håller ja inte riktigt med om för att dom är inte nå direkt billiga i ägar lr driftkostnaderna. Speciellt inte om en ungdom kör tongue.

Men däremot blir det nog rätt tufft att hitta en bil i bra skick eftersom många är i behov av renovering etc.

16 Inlägg
18 januari 2007
Trådstartare
#17
Torrone skrev:
Lamborghini... exellent val

haha, kanske lite dyr, eller?


202 Inlägg
18 januari 2007
#18
waddam skrev:
Torrone skrev:
Lamborghini... exellent val

haha, kanske lite dyr, eller?

Nej inte så värst dyra... nånting över 2 milj tror jag =P

70 Inlägg
18 januari 2007
#19
En opel manta som är i riktigt fint skick skulle ja vilja haft som första bil men ist blev det denna hondan, men tkr att en manta är mer en förstabil hehe smile Men en honda crx eller civic är ett rätt bra alternativ oxå.

"Larsmalm"
Nu: Pontiac Trans Am -88
"Oldies": Honda crx -89, Opel Manta Gsi -87, Volvo 855 -95

FreddeK
18 januari 2007
#20
hade satsat på en volvo 850turbo=) finns ju delar överallt närsomhelst!!


Sök