Lagning av en läckande dieselpump Insprutningspumpen hade börjat läcka och diesel droppade nu från dess nedre del (se den röda fyrkanten). Genom att göra rent pumpen lyckades jag och en kompis med att lokalisera läckan. Den kom från en täckbricka nästan längst ned, på sidan mot motorn och pumpkonsolen (se pilen).
Däremellan fanns inte mycket utrymme, kanske 2 centimeter.
Och för att göra saken värre satt brickan med två plattskruvar. Det var bara att inse att pumpen skulle behöva demonteras från motorn. Så jag började med att ställa motorn i Övre Dödläge. Demonterade därefter bakre kamremmen, vakuumpumpen, gaswire, kabeln till solenoiden samt kylarslangarna till köldstartsanordningen. Pluggade kylarslangarna med bultar.
Demonterade ledningen för inkommande diesel, returen, spridarrören (men lät dem sitta kvar på pumpen) och sedan hela pumpkonsolen med pumpen sittandes i.
Pumpen på arbetsbänken. Som synes läckte den en del. Helst ville jag undvika att behöva skaffa en ny pump eller lämna bort pumpen för renovering då budget inte finns för det i nuläget.
Har visserligen en till pump till D24 sug hemma (överst på bilden), som jag fick med när jag köpte Sudden. Men den har jag testat och det visade sig att den var defekt. Markeringen i rött på den visar vilken täckbricka det är som läcker på Hookens pump (längst ner på bilden).
Jag lossade nu pumpdrevet och knackade loss det från utgående axel (som är konisk och har en kil som låser drevet) med ett dorn. Sedan noterade jag pumpens inställning och lossade den från konsolen.
Nu var täckbrickan åtkomlig!
Bultarna satt hårt, så jag tog hjälp av en blocknyckel.
Locket lossnade och nu blev man glad! Det var alltså en torrsprucken o-ring som var boven. Enkelt att byta med andra ord.
Jag gjorde rent noggrant och monterade en ny o-ring från min sortimentlåda innan jag monterade tillbaka täckbrickan drog åt bultarna igen.
Sedan monterade jag pumpkonsolen och därefter pumpen och allt annat. Men till min stora besvikelse fick jag inte igång min pärla igen!
Vi luftade och luftade. Körde slut på batteri efter batteri. Men Hooken var stendöd!
Jag hade under luftningen lossat på några av spridarrören och märkte att det kom allt mindre diesel när jag körde på startmotorn. Samtidigt tyckte jag mig kunna höra ett svagt pysande ljud. Ni vet som när locket till expansionskärlet inte är riktigt åtdraget.
Ljudet kom från insprutningspumpen och efter ytterligare några startförsök märkte jag att diesel börjat rinna längs bakre kamremmen! Vid en närmare kontroll var hela remhjulet på pumpen dränkt i diesel... Läckaget kom ifrån packboxen till den utgående axeln. Det var bara att montera ner allt igen med andra ord.
Egentligen är det inte så konstigt. Pumpen är datumstämplad i oktober 1979 och kanske är det rent av original-packboxen som sitter i. Kanske började den trycka diesel där istället nu när den dåliga o-ringen var bytt. Eller också gillade den inte när jag knackade loss kamdrevet.
Efter att ha demonterat packboxen kunde vi konstatera att den var helt slut. Torr, hård och sprucken. Det var nu torsdag och jag ville ha igång bilen igen inför helgen. Så jag tog med mig den gamla packboxen och åkte in till Momentum i Sisjön. De hade en motsvarande packbox med samma mått (dock inte med stålkant) för 70 kr. Jag köpte den.
Senare den dagen gjorde vi rent och monterade den nya packboxen.
Sedan började vi arbetet med att montera tillbaka pumpen igen.
Och efter lite luftning hoppade D24:an igång!
Mardrömmen var äntligen över och läckaget är så vitt jag kan se borta.