En utflykt till Ulricehamn En av mina följare, Mew här på Garaget hade nyligen skaffat sig en väldigt fin 245:a -85 och dessutom en hel del 240-delar. Vi hade under en tid diskuterat att träffas och se varandras bilar, och kanske även byta lite delar. Men då vi bor minst 25 mil från varandra kom vi på idén att mötas halvvägs - i Ulricehamn.
Lördagen den 14 mars rattade jag därför Hooken mot Circle K i Ulricehamn.
245:an bredvid Hooken. Exakt tio årsmodeller skiljer mellan dessa vagnar. 245:an är en 85:a (DL) och 264:an som ni som följer tråden vet en 75:a (GL).
Båda har dock det gamla, centrerade ventilationsgallret, de gamla huvarna (flathood på 245:an* och näbbhuv på 264:an). Dessutom inga plastlister i dörrarnas nederkant.
Bland det Mew hade med sig fanns svarta nackskydd bak med fästen som han plockat på en skrot och som jag fick köpa för inköpspris. Tack, Mew!
Jag hade även nämnt att jag tänkte byta ut min slitna orangea hatthylla...
...så han köpte med sig den svarta hatthyllan från samma bil på skroten. Kan det bli bättre? Hålen för fästen var utstansade från fabrik!
Sedan gjorde vi lite bytesaffärer. Jag fick de svarta tygen ovanför pedalerna...
...och motsvarande på passagerarsidan. Dessa monterade jag direkt på plats.
Vi bytte även en uppsättning främre nackskydd av gamla modellen (75-85, Mew ville ha mina blåa, jag fick beigea). Sedan bytte vi varvräknare. Jag hade nämligen med mig mätarhuset till min blåa 245 92:a där jag hade installerat en blanksvart varvräknare. Det stämde dåligt med de andra instrumenten som hade en mattsvarta mätartavlor. Det visade sig att han gjort samma sak fast tvärt om, alltså installerat en mattsvart varvräknare i sitt instrumenthus, vars andra mätartavlor var blanksvarta. Så båda blev nog väldigt nöjda med det bytet.
Innan vi skildes åt provkörde vi varandras bilar. Prestandan var ganska likvärdig, 245:an hade en B200K, som ju är en B230 med mindre cylinderborrning och M45 låda.
Lite off topic:*Alla 240-modeller utom DL av 1985-års modell har näbbhuv. DL fick behålla flathood. Året därpå, på 1986-års modeller ändrades mycket. Man skulle kunna säga att det var den andra stora ändringen på 200-serien. Det kom en ny huv, dubbla ventilationsgaller, plasten i nederkant av dörrarna tillkom (som har visat sig vara en riktig rostfälla). Det kom även nya sidospeglar och nackskydd som är av samma utförande som de i 700-serien.
Den första stora ändringen på 200-serien skedde på 1981-års modeller. Då försvann de stora stötfångarna och det kom en ny front med nya stålkastare och blinkers, ny grill, spoiler, skärmar, nedre frontplåt och frontplåtar. Även nya baklysen på kombin och en hel del annat.
Men på USA-marknaden hände inte lika mycket -81. Där behöll man den vackra USA-fronten ända till den andra stora ändringen (-86). Bilar ur 200-serien av årsmodell 1981-85 i Nordamerika såldes alltså med de gamla skärmarna, nedre frontplåt, frontplåtar blinkers och grill, fast med den nya stötfångaren!
En svensksåld 200-vagn (1981-85) kan alltså ganska enkelt byggas om så att en USA front passar för den som vill. Dock blir det svårare med en 86-93:a, för då stämmer inte huven med front och grill. Och byter man huv stämmer inte huven med ventilationsgallret (som är en svetsad del på 200-serien).
För den som vill lära sig mer om alla årsmodellsändringar på 200-serien finns en väldigt bra sammanfattning på 240-sidan: https://www.240sidan.com/240.htmlDet var allt för idag. Glad påsk!