Long time no see! Då var det hög tid för en update här tycker jag!
Och det verkar som att fyra nya följare hittat hit sen sist, vilket givetvis är mycket trevligt. Välkomna!
Efter att rostlagningen vid bakre sidorutan på vänstersidan var klar monterades ruta, lister o.s.v. tillbaka. Även baksätet som nu var tillbaka från sadelmakaren monterades. Mer bilder på det i nästa inlägg!
Klarlack hade lagts på och hålrumsmassa hade sprutats in från insidan för att slippa framtida rostangrepp.
Hooken fotograferad i hamnen.
De här bilderna togs under mitten av juni.
Delar lämnade för lackering! Via släkten har jag kontakt med en lackerare som kan hjälpa mig lacka i första hand lösa plåtdetaljer med riktig tvåkomponentsfärg. Valde att anlita honom för att få Hooken lite fräschare.
Började med att ge honom en uppsättning fräscha frontplåtar (en del var till och med nya). När det gäller den övre frontplåten (överst i bild) hade jag först svårt att välja mellan 75:ans plåt (den kopparfärgade som ligger under) eller den senare plåten (den ljusblåmetallic som ligger överst) som är utskuren för att det skall bli enklare att komma åt och byta glödlampor. Det slutade dock med att jag lämnade bort 75:ans plåt för lack. Vill trots allt hålla Hooken så original som möjligt i chassit.
De andra plåtarna som lämnades in var precis likt de som sitter på Hooken för 200-serien av årsmodell 1975-80 (vilket är en förutsättning för att USA eller Canada-front skall passa).
Så tillfälligt fick det bli en blå övre frontplåt som alltså är av senare modell (oklart när exakt Volvo ändrade den plåtens utformning) på Hooken medan delarna är inne på lack. Det är hög tid att fräscha upp fronten, notera rosthålet i nedre frontplåten längst ut på bilens högersida.
Testade även att mest för skojs skull montera platthuvsgrillen från 240 GL/GLE/GLT 1979-80. ^^ Den passar nog ganska bra ihop med Canada-fronten för den som har platthuv.
Den liksom fortsätter de vågräta kromlinjerna från lyktsargarna. Till den vanliga USA-fronten passar dock någon av näbbhuvsgrillarna (speciellt den helkromade) betydligt bättre enligt mig.